NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Wielkopolskie: Rok 2019 był dobry

| Roman Czubiński 27.12.2019 3,1k

Koleje Wielkopolskie: Rok 2019 był dobry
Fot. KW
Rok 2019 był dla Kolei Wielkopolskich okresem rozbudowy i modernizacji taboru i zwiększania oferty przewozowej – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym dyrektor pionu handlowo-finansowego Kolei Wielkopolskich Krzysztof Ryfa. Podpisano kontrakty na dostawę jednostek spalinowych oraz budowę zaplecza do ich obsługi. Dobrze rozwija się też system Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Praca eksploatacyjna w rozkładzie jazdy 2018/2019 wyniosła 6 639 606 pociągokilometrów. To największa wartość w historii Kolei Wielkopolskich. Rekordowa, według planów, ma być też liczba przewiezionych pasażerów – 11 934 766. W październiku z usług KW skorzystało 1 173 488 osób. – To największa liczba podróżnych przewieziona w jednym miesiącu przez naszą Spółkę – podkreśla Ryfa.

Jednym z najważniejszych wydarzeń było podpisanie we wrześniu umowy z Newagiem na dostawę 4 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość zamówienia podstawowego wynosi 94 956 000 zł brutto. 66 368 000 zł z tej kwoty będzie pochodziło z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. – Dodatkowo w ramach zamówienia objętego prawem opcji istnieje możliwość zakupu dwóch kolejnych składów – przypomina Ryfa. W 2019 r. wprowadzono do eksploatacji elektryczne zespoły trakcyjne Elf drugiej generacji (typ 48WE).

Ważną datą w historii KW był 9 maja 2019 r. W wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim podpisano wtedy umowę o dofinansowanie dla projektu pozakonkursowego „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez budowę zaplecza technicznego dla taboru spalinowego”. KW mają wybudować i wyposażyć w Wągrowcu nowoczesny punkt utrzymania taboru spalinowego, przeznaczony do wykonywania przeglądów P1 i P2 spalinowych zespołów trakcyjnych. W przyszłości będzie możliwe rozszerzenie tego zakresu o naprawy poziomu P3. Zaplecze będzie składało się z hali przeglądów, hali postojowej i punktu tankowania. – Praca eksploatacyjna i liczba pasażerów na liniach obsługiwanych trakcją spalinową wzrosły w ciągu ostatnich 7 lat o ponad 70 % – tłumaczy sens inwestycji prezes Włodzimierz Wilkanowicz. Całkowita wartość projektu wynosi 49,2 mln zł, a dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekracza 34 mln zł.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy KW zaczęły obsługiwać nowe połączenia. – Wśród najważniejszych nowości jest uruchomienie połączeń na trasie z Poznania do Piły, uruchomienie pociągów przyspieszonych Poznań Główny – Ostrów Wielkopolski – wylicza przedstawiciel spółki. Oprócz tego na linii Poznań – Kutno od 2 stycznia 2020 r. relacja 3 par pociągów PKM zostanie wydłużona z Kostrzyna Wlkp. do Wrześni, a kolejnego (odjazd z Poznania o 11.40) – do Konina. Pojawi się też dodatkowa para pociągów Poznań – Konin. Poprawi się oferta dojazdu do Wolsztyna, Wągrowca, Nowego Tomyśla i Zbąszynka oraz Ostrowa Wielkopolskiego i Kalisza (w tym dzięki nowym pociągom przyspieszonym „Ostrovia” i „Szczypiorniak”). Trzy dodatkowe pary zagęszczą rozkład na linii 281 Gniezno – Jarocin. Wcześniej, we wrześniu, linię PKM 2 wydłużono ze Swarzędza do Kostrzyna Wlkp.

W kończącym się roku KW wprowadziły także kolejne udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Jako pierwszy z przewoźników kolejowych spółka rozpoczęła współpracę z portalem KolejLove, prowadzonym przez Fundację Aktywnej Rehabilitacji Emerytowanych Osób Niepełnosprawnych FAREON. Idea polega na kojarzeniu ze sobą – poprzez platformę elektroniczną – osób niepełnosprawnych oraz innych pasażerów jadących w tym samym kierunku i czasie. Pełnosprawny podróżny może formalnie stać się na czas podróży koleją opiekunem osoby niepełnosprawnej. Korzyścią z pomocy udzielonej przed, w trakcie i po zakończeniu podróży jest obniżenie ceny biletu.

Spółka rozszerzyła sieć sprzedaży biletów o nowe kanały dystrybucji. Należą do nich aplikacje mobilne Bilkom i mPay. Uruchomiono także stacjonarne automaty biletowe w Czerwonaku, Owińskach, Stęszewie, Granowie Nowotomyskim, Grodzisku Wielkopolskim, Kaliszu i na stacji Poznań Garbary.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5