Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Koleje wąskotorowe – bezpieczeństwo fundamentem działań

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
05-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Koleje wąskotorowe – bezpieczeństwo fundamentem działań
fot. Bazie
Operatorzy kolei wąskotorowych zostali zwolnieni z wielu obowiązków, które ustawa o transporcie kolejowym nakłada na przewoźników i zarządców infrastruktury o szerokości toru 1435 mm. Kontrole przeprowadzone przez inspektorów Urzędu Transportu Kolejowego ujawniły nieprawidłowości, które mogą wpływać na bezpieczeństwo podróżnych. Każdy przewoźnik, prowadząc przewozy turystyczne, nie można zapominać o bezpieczeństwie pasażerów - zwraca uwagę UTK. 

Jak przypomina Urząd, ustawa o transporcie kolejowym określa procedury i warunki, których spełnienie jest niezbędne, aby prowadzić działalność w obszarze kolei wąskotorowych. Warunki te są uproszczone w porównaniu do kolei normalnotorowej, niemniej jednak w celu ich realizacji konieczne jest spełnienie zasadniczych wymagań w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Zarządcy oraz przewoźnicy prowadzący działalność na liniach kolejowych o szerokości toru mniejszej niż 1435 mm (ale nie mniejszej niż 300 mm[1]) są bowiem zobowiązani m.in. do posiadania dokumentów uprawniających do eksploatacji infrastruktury i prowadzenia przewozów w ramach kolei wąskotorowej, zachowania właściwego stanu technicznego oraz utrzymania infrastruktury, a także eksploatacji i utrzymania pojazdów kolejowych, jak również do sprawowania należytego nadzoru nad kwalifikacjami zatrudnionych pracowników.

Podstawowym dokumentem wymaganym dla eksploatacji kolei wąskotorowych jest świadectwo bezpieczeństwa wydawane przez Prezesa UTK dla zarządców i przewoźników działających w tym sektorze. Dokument ten stanowi potwierdzenie, że podmiot spełnia podstawowe wymagania w zakresie bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego i wykonywania przewozów kolejowych. Podmioty działające w obszarze kolei wąskotorowych często są w posiadaniu unikatowych, historycznych typów pojazdów kolejowych. Ich utrzymanie winno być określone w dokumentacji systemu utrzymania pojazdu kolejowego (DSU), która określa sposób postępowania w procesie utrzymania pojazdu.

Poza utrzymaniem pojazdów kolejowych w należytym stanie technicznym, istnieje szereg wymagań związanych z utrzymaniem infrastruktury, organizacją ruchu kolejowego oraz z kwalifikacjami, jakie muszą posiadać pracownicy zatrudnieni na stanowiskach związanych z transportem kolejowym. Wszystkie wymagania mają jeden cel – zapewnić bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Wszelkie postanowienia, wymagania i normy z tym związane winny znajdować się w regulaminie technicznym kolei wąskotorowej.

Obejmując troską rozwój kolei o szerokości toru mniejszej niż 1435 mm, w ramach Akademii UTK Prezes UTK organizuje cykliczne szkolenia związane z tematyką kolei wąskotorowych, w których przybliża zagadnienia związane z ich funkcjonowaniem, w szczególności pod kątem wymagań w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Prezes UTK przekazał uczestnikom wskazanych szkoleń poradnik „Koleje wąskotorowe – Poradnik Prezesa UTK”, którego celem jest szczegółowe wyjaśnienie procedur i wymagań, których spełnienie jest niezbędne, aby rozpocząć i bezpiecznie prowadzić działalność w obszarze kolei wąskotorowych.

Zgodnie z obowiązującym prawem krajowym i europejskim, pełną odpowiedzialność za bezpieczne funkcjonowanie systemu kolejowego ponoszą podmioty działające w jego ramach. Odpowiedzialność ta dotyczy zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych, w tym działających w zakresie kolei wąskotorowej. Z uwagi na powyższe, Prezes UTK dokonuje cyklicznych kontroli tego typu jednostek.

Niestety, w ostatnim czasie podczas przeprowadzanych kontroli, identyfikowane są nieprawidłowości w obszarach utrzymania infrastruktury, eksploatacji pojazdów oraz dotyczące kwalifikacji zatrudnionych pracowników przez podmioty działające w branży kolei wąskotorowych.

- Operatorzy kolei wąskotorowej są zobowiązani do spełniania określonych w obowiązujących przepisach wymogów prawnych. Historyczne dziedzictwo kolei wąskotorowych nie może uzasadniać akceptacji występowania sytuacji, w których zagrożone będzie bezpieczeństwo podróżujących pasażerów – podkreśla dr inż. Ignacy Góra Prezes UTK.

Należy podkreślić, że w związku ze specyfiką działalności kolei wąskotorowych, przepisy prawa zostały w wielu przypadkach specjalnie do nich dostosowane. Z związku z tym, w sytuacji łamania przepisów Prezes UTK jest zobligowany do wdrażania stosownych działań, mających na celu zagwarantowanie właściwego funkcjonowania kolei wąskotorowych. Bezpieczeństwo podróżujących pasażerów jest bowiem najwyższym dobrem, które w każdej sytuacji powinno być chronione.

Ponadto, w najbliższym czasie Prezes UTK w ramach realizacji zadań z zakresu nadzoru nad kolejami wąskotorowymi powoła zespół ds. monitorowania poziomu bezpieczeństwa. Działania specjalnego zespołu zadaniowego stanowią reakcję na stwierdzane przez Prezesa UTK nieprawidłowości we wskazanym wyżej obszarze. W swym założeniu praca zespołu zadaniowego powinna również pozytywnie wpłynąć na świadomość uczestników rynku kolejowego, przyczyniając się tym samym do podejmowania właściwych środków profilaktycznych, zapewniających właściwy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

[1] Przepisów ustawy o transporcie kolejowym nie stosuje się do transportu kolejowego na liniach wąskotorowych o szerokości toru mniejszej niż 300 mm.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij