NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Ukraińskie startują z podmiejskimi projektami kolejowymi City Express

| Michał Szymajda 25.02.2021 2,4k

Koleje Ukraińskie startują z podmiejskimi projektami kolejowymi City Express
Podmiejski pociąg na stacji we Lwowiefot. M. Szymajda
Do 2030 roku Ukrzaliznycia zamierza znacznie poprawić warunki dojazdu koleją do dużych miast pociągami podmiejskimi. To ma pomóc w walce z korkami i potężnym zanieczyszczeniem powietrza na ich terenie.
Nowy pomysł na rozwój połączeń podmiejskich przedstawiał 23 lutego Wołodymyr Żmak, prezes zarządu Ukrzaliznyci, podczas konferencji „Ukraina 30. Infrastruktura”. Jak zaznaczył, miasta i osiedla satelickie takich miast jak Kijów, Dniepr i Charków rosną bardzo szybko, z uwagi na tańsze mieszkania. Ale za tym nie idzie rozwój transportu publicznego, co skutkuje wyborem auta w dojeździe do większych ośrodków. Już teraz, np. w Kijowie, powoduje to olbrzymie korki, z którymi nie radzi sobie i tak bardzo rozwinięty system szerokich wielopasmowych dróg dojazdowych.

– Projekt City Express nie dotyczy jakiejś nowej, kosmicznej technologii. Jest bardzo pragmatyczny, praktyczny, stosunkowo łatwy do realizacji, nie wymaga kolosalnych nakładów na infrastrukturę, aby przyniósł szybko efekty. Pozwoli na poprawę jakości powietrza i wpłynie korzystnie na warunki życia mieszkańców – powiedział Żmak. Zaznaczył, że do Kijowa własnym autem dojeżdża obecnie 450 tysięcy osób, a koleją jedynie 77. W ciągu kilku lat Żmak chciałby podwoić liczbę osób docierających do stolicy koleją.

W pierwszej kolejności planowany jest rozwój połączeń City Express w relacjach Bojarka – Kijów, Bucza – Kijów Światoszyn (do stacji metra), Browary – Kijów. Planowane jest uruchomienie pociągów podmiejskich na odcinku od stacji metra Poczajna do Wyszgorodu, na północ od Kijowa, nad Dnieprem. Prezes Ukrzaliznyci wyraźnie zaznaczył, że większość z tych pociągów dotrze do stacji węzłowych z metrem, a nie do centrum. To ma zapewnić dobry dojazd do serca Kijowa.

Projekt ma być współfinansowany przez duże miasta, co pozwoli na wciągnięcie pociągów City Express do siatki połączeń komunikacji miejskiej. Krok w tę stronę wykonały już na przykład gminy Bojarki i Wiszniewa, które zdecydowały o zwrocie Kolejom Ukraińskim odpowiednich dla ulg stosowanych na kolei, pieniędzy z biletów. Przez lata pozostawał to problem, który prowadził do zapaści systemu „elektryczek”. W zamian za to Koleje Ukraińskie posłały do gmin zmodernizowane pociągi.

Na Ukrainie coraz częściej mówi się o konieczności walki z zanieczyszczeniem powietrza. W ostatnich dniach stężenie substancji niebezpiecznych w Kijowie było rekordowe. To jedna z przyczyn, dla których ma powstać City Express. W projekcie, być może, będzie partycypował Stadler, jako producent taboru kolejowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5