NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Ukraińskie: 100 mld hrywien na odnowę taboru w perspektywie 5 lat

| Martyn Janduła 04.04.2017 335

Koleje Ukraińskie: 100 mld hrywien na odnowę taboru w perspektywie 5 lat
Hyundai Rotem, który obsługuje połączenie Przemyśl - Kijówfot. Alex long, lic. CC BY-SA 4.0
Wojciech Balczun w wywiadzie dla ukraińskiej gazety przedstawił plany taborowe narodowego przewoźnika kolejowego, którego jest prezesem. W perspektywie najbliższych pięciu latach Koleje Ukraińskie przeznaczą ponad 100 mld hrywien na odnowienie taboru.
– Opracowaliśmy pięcioletnią strategię odnowy taboru dla Kolei Ukraińskich, które tego pilnie wymagają – przyznał Wojciech Balczun, prezes ukraińskiej spółki. – Mamy zamiar kupić nowe oraz zmodernizować obecnie posiadane lokomotywy, pociągi spalinowe oraz wagony osobowe. Przez pięć lat wydamy na ten cel ponad sto miliardów hrywien (czyli ok. 15 mld zł) – dodał Balczun.

Zdaniem Balczuna, od dawna nie było w branży kolejowej wystarczających inwestycji krajowych na zakup nowego sprzętu. – Transport kolejowy nie może działać wiecznie. Każdy element ma swoje własne życie i podlega rygorystycznym standardom państwa – przyznał w wywiadzie prezes zarządu spółki. Dodał, że obecnie Koleje Ukraińskie analizują wszystkie rynkowe możliwości. Przypomniał, że szczególnie istotne było podpisanie pod koniec zeszłej połowy roku kilku memorandów z międzynarodowymi producentami taboru.

Ukraińscy producenci daleko w tyle

Na pytanie redaktora, kiedy pasażerowie będą mogli wreszcie podróżować czystymi i schludnymi wagonami, odparł, że w spółce nie ma pieniędzy, aby zastąpić w krótkim czasie wszystkie pojazdy nowymi. Dodał, że są szanse na zmianę standardów, które objęłyby kompleksowo kolej, bo nie tylko wagony, ale także stacje, toalety czy kuszetki.

Wspomniał także, że jeszcze w tym roku Koleje Ukraińskie zamierzają rozpocząć realizację programu modernizacji części wagonów osobowych. Zostaną one wyposażone w klimatyzację oraz toalety z układem zamkniętym. – Wśród ukraińskich producentów jest duże lobby, by kupować ich produkty. Jestem za, ale nie w XXI wieku. Nie zgadzam się na to, żeby kupować archaiczne konstrukcje tylko dlatego, że wyglądają ładnie. To są wagony ogrzewane piecem na węgiel. Czasy, kiedy konduktor spacerował z wiadrem węgla po składzie były 30-40 lat temu – podkreśla.

Balczun opowiedział również o doświadczeniach z ukraińskimi producentami taboru kolejowego. – Mówiłem przedstawicielom fabryki wagonów, że chcemy nowych technologii, nowych rozwiązań i elementarnych standardów. Ukraina jest przecież w Europie i jak wyjaśnić, że w pociągach zimą są drewniane okna, a przez szczeliny wpadają muchy. Co więcej, latem nie da się nawet okien otworzyć. Krajowi producenci chcą nam sprzedać swoje produkty, ale nic w nich nie zmieniać. Dlatego to trudna decyzja, czy chcemy kupić ukraińskie produkty, czy dobre pojazdy zagraniczne i być oskarżonym o brak patriotyzmu – mówi.

High speed na Ukrainie realny

Jak wyjaśnił Balczun, eksperci w spółce analizują również perspektywy wprowadzenia na Ukrainie dużych prędkości na kolei. – Zawsze jestem zainteresowany projektami, które mogą stymulować przejście kraju na nowy poziom gospodarczy – przyznał. – Mogę powiedzieć jedno, Ukraina ma duże możliwości stworzenia u siebie systemu kolei dużych prędkości. Geograficznie największe miasta w kraju znajdują się mniej więcej w odległości od siebie o około 500 km. W przypadku takiego projektu, taka odległość jest odpowiednia – wyjaśnia Balczun. Dodaje jednak, że należy przeprowadzić jeszcze stosowne analizy, by można było mówić o wdrożeniu takiego projektu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Ukraina (440)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Ukraina (440)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5