Zarząd województwa śląskiego podpisał ze spółką Koleje Śląskie umowę na prowadzenie przewozów aż do końca 2025 roku. Ma to istotnie wzmocnić spółkę przed liberalizacją rynku.
Umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym na terenie województwa śląskiego w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2025 r. ze Spółką Koleje Śląskie została podpisana 24 listopada. Według zapisów, w okresie obowiązywania umowy planowana łączna kwota rekompensaty może wynosić nie więcej niż miliard czterysta milionów złotych. Na każdy rok obowiązywania umowy dotacja szacowana jest na poziomie nie przekraczającym kwoty 140 mln złotych.
Trasy, które obejmuje umowa są następujące: Częstochowa – Zawiercie – Katowice – Gliwice, Sosnowiec – Katowice – Tychy Lodowisko, Katowice – Bielsko Biała – Zwardoń, Katowice – Skoczów – Wisła Głębce, Katowice – Orzesze – Rybnik – Racibórz, Katowice – Orzesze – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki – gr. województwa, Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec, Katowice – gr. województwa – Oświęcim – gr. województwa – Czechowice Dziedzice, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn – gr. województwa, Rybnik – Żory – Pszczyna – Bielsko Biała, Racibórz – Chałupki – gr. województwa, Częstochowa – Lubliniec.
W okresie obowiązywania umowy strony będą co roku zawierać porozumienie wykonawcze. Operator zobowiązuje się m.in. do: zapewnienia podróżnym warunków bezpieczeństwa oraz higieny, zachowania punktualności przewozów na poziomie nie mniejszym niż 92% w stosunku do rozkładu jazdy w ujęciu miesięcznym, zapewnienia przewozu zastępczego, czy wyznaczenia w wagonach miejsc dla matek z małymi dziećmi, kobiet z widoczną ciążą oraz dla osób niepełnosprawnych oraz w miarę możliwości stopniowego wprowadzania do posiadanych przez siebie pojazdów systemu zapowiedzi głosowych przystanków oraz tablic ze schematami sieci komunikacyjnej i wskazanymi dogodnymi przesiadkami.
Jak było wcześniej?
W ostatnim dniu 2013 r. została zawarta dwuletnia umowa KŚ i województwa. Jednak pierwotnie w życie miała wejść umowa trzyletnia, która została podpisana w sierpniu 2012 r., ale rozwiązano ją na początku stycznia 2013 ze względu na toczące się postępowanie przed NSA w Gliwicach z powództwa Przewozów Regionalnych. Złożyły one skargę dotyczącą procedur związanych z powierzeniem KŚ pracy przewozowej na wszystkich połączeniach w województwie śląskim.
Zawarto wtedy umowę roczną. Na 2013 r. KŚ zawarły z województwem śląskim umowę na łącznią kwotę dofinansowania w wysokości 125 264 923 zł. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", do końca grudnia 2015 r. według obowiązującej umowy KŚ otrzymają rekompensatę na poziomie 23,74 zł do 1 pockm. Od nowego roku wysokość rekompensaty wyniesie 21,72 zł do 1 pockm.
Wzmocnić przewoźnika przed liberalizacją
Czy w zawarciu umowy wieloletniej nie przeszkadza to, że od 2019 roku rynek przewozów ma zostać zliberalizowany? Zdaniem zarządu województwa – nie, bo podczas wejścia w życie tzw. IV Pakietu Kolejowego umowa będzie już w trakcie obowiązywania. – Opublikowane przez urząd ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości w sprawie zawarcia umowy nie wzbudziło protestów – mówi "RK" rzecznik urzędu marszałkowskiego Witold Trólka.
Jak zaznacza, umowa wieloletnia została podpisana właśnie z myślą o IV Pakiecie Kolejowym i liberalizacji przewozów. Ma to wzmocnić spółkę przed otwarciem rynku. – Po zakończeniu realizacji umowy będziemy mieć operatora, który będzie miał silną pozycję i będzie mógł startować w przetargach – mówi Trólka.