Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Śląskie z umową na dziesięć lat

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
01-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Śląskie z umową na dziesięć lat
Zarząd województwa śląskiego podpisał ze spółką Koleje Śląskie umowę na prowadzenie przewozów aż do końca 2025 roku. Ma to istotnie wzmocnić spółkę przed liberalizacją rynku.

Umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym na terenie województwa śląskiego w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2025 r. ze Spółką Koleje Śląskie została podpisana 24 listopada. Według zapisów, w okresie obowiązywania umowy planowana łączna kwota rekompensaty może wynosić nie więcej niż  miliard czterysta milionów złotych. Na każdy rok obowiązywania umowy dotacja szacowana jest na poziomie nie przekraczającym kwoty 140 mln złotych.

Trasy, które obejmuje umowa są następujące: Częstochowa – Zawiercie – Katowice – Gliwice, Sosnowiec – Katowice – Tychy Lodowisko, Katowice – Bielsko Biała – Zwardoń, Katowice – Skoczów – Wisła Głębce, Katowice – Orzesze – Rybnik – Racibórz, Katowice – Orzesze – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki – gr. województwa, Katowice – Bytom – Tarnowskie Góry – Lubliniec, Katowice – gr. województwa – Oświęcim – gr. województwa – Czechowice Dziedzice, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn – gr. województwa, Rybnik – Żory – Pszczyna – Bielsko Biała, Racibórz – Chałupki – gr. województwa, Częstochowa – Lubliniec.

W okresie obowiązywania umowy strony będą co roku zawierać porozumienie wykonawcze. Operator zobowiązuje się m.in. do: zapewnienia podróżnym warunków bezpieczeństwa oraz higieny, zachowania punktualności przewozów na poziomie nie mniejszym niż 92% w stosunku do rozkładu jazdy w ujęciu miesięcznym, zapewnienia przewozu zastępczego, czy wyznaczenia w wagonach miejsc dla matek z małymi dziećmi, kobiet z widoczną ciążą oraz dla osób niepełnosprawnych oraz w miarę możliwości stopniowego wprowadzania do posiadanych przez siebie pojazdów systemu zapowiedzi głosowych przystanków oraz tablic ze schematami sieci komunikacyjnej i wskazanymi dogodnymi przesiadkami.

Jak było wcześniej?

W ostatnim dniu 2013 r. została zawarta dwuletnia umowa KŚ i województwa. Jednak pierwotnie w życie miała wejść umowa trzyletnia, która została podpisana w sierpniu 2012 r., ale rozwiązano ją na początku stycznia 2013 ze względu na toczące się postępowanie przed NSA w Gliwicach z powództwa Przewozów Regionalnych. Złożyły one skargę dotyczącą procedur związanych z powierzeniem KŚ pracy przewozowej na wszystkich połączeniach w województwie śląskim.

Zawarto wtedy umowę roczną. Na 2013 r. KŚ zawarły z województwem śląskim umowę na łącznią kwotę dofinansowania w wysokości 125 264 923 zł. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", do końca grudnia 2015 r. według obowiązującej umowy KŚ otrzymają rekompensatę na poziomie 23,74 zł do 1 pockm. Od nowego roku wysokość rekompensaty wyniesie 21,72 zł do 1 pockm.

Wzmocnić przewoźnika przed liberalizacją

Czy w zawarciu umowy wieloletniej nie przeszkadza to, że od 2019 roku rynek przewozów ma zostać zliberalizowany? Zdaniem zarządu województwa – nie, bo podczas wejścia w życie tzw. IV Pakietu Kolejowego umowa będzie już w trakcie obowiązywania. – Opublikowane przez urząd ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości w sprawie zawarcia umowy nie wzbudziło protestów – mówi "RK" rzecznik urzędu marszałkowskiego Witold Trólka.

Jak zaznacza, umowa wieloletnia została podpisana właśnie z myślą o IV Pakiecie Kolejowym i liberalizacji przewozów. Ma to wzmocnić spółkę przed otwarciem rynku. – Po zakończeniu realizacji umowy będziemy mieć operatora, który będzie miał silną pozycję i będzie mógł startować w przetargach – mówi Trólka.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Zobacz również:

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Tabor i technika

Mazowieckie EN57 ponownie jadą na Śląsk

Michał Szymajda 07 lipca 2023

Ilu podróżnych jeździ między Skoczowem i Cieszynem?

Biznes

Jedna oferta na nowe zespoły trakcyjne dla Kolei Śląskich

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Tabor i technika

Koleje Śląskie znów chcą wynająć cztery ezety

Michał Szymajda 02 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5