Specjalny pociąg „Giewont” Kolei Śląskich, który został uruchomiony w długi weekend majowy na trasie Katowice – Zakopane, przewiózł łącznie 450 pasażerów. Samorządowy przewoźnik województwa śląskiego planuje kolejne pociągi.
29 kwietnia wyruszył w trasę pierwszy w historii pociąg osobowy Kolei Śląskich z Katowic przez Żywiec, Suchą Beskidzką do Zakopanego. Na portalu „Rynek-Kolejowy” opublikowaliśmy relację z pierwszego przejazdu, z którą można zapoznać się
tutaj. Pociąg specjalny „Giewont” został uruchomiony jako pilotaż w celu zbadania zainteresowania tego typu połączeniami. Niewykluczone, że pociągi w tej relacji pojawią się na stałe w rozkładzie jazdy.
– Największym zainteresowaniem cieszył się pociąg do Zakopanego, który w trasę wyruszył 29 kwietnia z Katowic. Podczas tego pierwszego historycznego przejazdu podróżnym zapewniliśmy poczęstunek, a w pociągu obecny był m.in. prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. Dużo pasażerów zdecydowało się również na podróż pociągiem powrotnym do Katowic 3 maja. Łącznie z tych dwóch połączeń skorzystało prawie 350 osób – poinformowały Koleje Śląskie.
„Giewont” na stałe?
Liczba pasażerów wskazuje na daleko idącą klęskę urodzaju w relacji, w której co najmniej weekendowe pociągi powinny być standardem. Największa aglomeracja woj. śląskiego z największym ośrodkiem turystycznym woj. małopolskiego nie jest obecnie połączona żadnym bezpośrednim regionalnym pociągiem. Konieczność zmian wydaje się zatem niezbędna.
Obecnie opcja najkrótszej podróży z Katowic do Zakopanego na weekend to pociąg KŚ z Katowic do Żywca, przesiadka na pociąg Regio z Żywca przez Hucisko do Suchej Beskidzkiej i przesiadka na Regio do Zakopanego. Czas jazdy wynosi w tym przypadku 5 godzin i 35 minut. Pociąg przyspieszony „Giewont” tę samą trasę pokonał w czasie 4 godzin i 31 minut.
Koleje Śląskie będą prowadzić dalsze działania ukierunkowane na rozwój połączeń do Zakopanego. – Obecnie trwają prace związane z podsumowaniem projektu i oceną dotychczasowych działań. Będziemy rozważać m.in. uruchomienie kolejnych pilotażowych połączeń do Zakopanego w długi weekend czerwca i sierpnia. Ponadto analizie poddana zostanie możliwość wydłużenia postoju pociągu w stolicy polskich Tatr. Dzięki temu turyści wyjeżdżający tylko na jeden dzień mieliby więcej czasu w Zakopanem – informuje przewoźnik.
PKP PLK skraca czas przejazdu
Perspektywy dla rozwoju połączeń np. z Wrocławia czy Katowic do Zakopanego przez Żywiec i Suchą Beskidzką są coraz lepsze. PKP Polskie Linie Kolejowe, po wieloletnich staraniach Stowarzyszenia „Kolej Beskidzka”, na początku ubiegłego roku podpisały porozumienie dotyczące wykonania studium wykonalności rewitalizacji linii kolejowej z Żywca do Suchej Beskidzkiej. Współpraca w tej kwestii, zwieńczona wspomnianym porozumieniem, toczy się pomiędzy PKP PLK, samorządami lokalnymi i Stowarzyszeniem "Kolej Beskidzka". Jej szczegóły opisywaliśmy
tutaj.
Po podpisaniu porozumienia, PLK ogłosiły przetarg na SW, którego zwycięzcą zostało konsorcjum IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo z Bilbao. Uzgodniono, że samorządy lokalne będą partycypowały w kosztach opracowania studium wykonalności, a stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” będzie koordynowało przyszłe prace. Pisaliśmy o tym
tutaj. Wszystkie te działania są niezbędne do ewentualnego podjęcia decyzji o rewitalizacji linii kolejowej z Żywca do Suchej Beskidzkiej. To fragment najkrótszej trasy dla pociągów np. z Wrocławia czy Katowic do Zakopanego, czy z Żywca do Krakowa.
Zarządca narodowej sieci kolejowej prowadził również prace remontowe pomiędzy Suchą Beskidzką a Chabówką, co wpłynęło na poprawę parametrów linii kolejowej, podniesienie standardu obsługi pasażerów m.in. poprzez kilka nowych peronów i zniesienie ograniczeń prędkości.
PKP PLK ogłosiły niedawno przetarg na kolejny fragment tzw. kolejowej „zakopianki”, tym razem na odcinek z Chabówki do Zakopanego. Rewitalizacja ma skrócić czas przejazdu poprzez szereg prac związanych m.in. z wymianą torowiska czy modernizacją mostów i wiaduktów. Przebudowie mają zostać poddane również perony. Przetarg obejmuje budowę łącznicy kolejowej w Chabówce, która wyeliminowałaby konieczność czasochłonnej zmiany kierunku jazdy pociągów na tej stacji. To kolejne działania, które mogą skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa przez Suchą Beskidzką do Zakopanego, oraz z Wrocławia czy Katowic przez Żywiec. Więcej o tym przetargu pisaliśmy
tutaj.