Spółka RŻD rozstrzygnęła przetarg na przeprowadzenie badań technicznych i geodezyjnych oraz zaprojektowanie linii kolei dużych prędkości z Moskwy do Kazania. Ma być ona częścią trasy, która w przyszłości połączy Moskwę z Jakaterynburgiem, a także zyska przedłużenie do Chin. Linię zaprojektuje rosyjsko-chińskie konsorcjum, którego liderem jest Mosgiprotrans. Realizację projektu zaplanowano na lata 2015-2016. Jest wart 20 mld rubli netto.
Mosgiprotrans to czołowa rosyjaska agencja projektwa, która zatrudnia blisko 40 specjalnistów zarówno od badań terenowych jak i projektantów dużych obiektów. Ma na koncie m.in. stworzenie Kolei Bajkalsko-Amurskiej, Kolei Amursko-Jakuckiej i licznych mostów oraz stacji kolejowych.
Poza nią w konsorcjum bierze udział również agencja Niżegorodmetroprojekt, która posiada wykształconą kadrę inżynierską, odpowiedzialną m.in. za linie metra w Niżnym Nowogrodzie, Samarze i Kazaniu, a także za most kolejowo-drogowy na Oce. Trzecim uczestnikiem jest chińska spółka CREEC, która jeszcze do niedawna pełniłą rolę państwowej firmy projektowej, skupia 16 instytutów i zatrudnia 6 tys. osób. Pełniłą kluczową rolę w modernizacji chińskiej sieci kolejowej. Projektanci CREEC stworzyli plany ok. 2500 km linii kolejowych na których dopuszczalna prędkość sięga 250 km/h oraz ponad 1000 km linii z prędkością 350 km/h.
Linia z Moskwy do Kazania ma przecinać siedem różnych regionów Rosji. Znajdzie się na niej 15 stacji, w tym stacja w Moskwie, we Włodzimierzu, Niżnym Nowogrodzie, w Czeboksarach i w Kazaniu. Budowa linii umożliwi skrócenie czasu podróży między Moskwą a Kazaniem z 14 godzin do 3,5 godziny. W pierwszym roku funkcjonowania ma przewieźć 10,5 mln pasażerów. Niewykluczone, że w przyszłości linia stanie się fragmentem liczącego 7000 km korytarza transportowego z Moskwy, przez Kazachstan, aż do Pekinu.
Projekt jest dziś największym takim przedsięwzięciem infrastrukturalnym w Rosji i jest traktowany jako mechanizm, który wspomoże gospodarkę przytłoczoną przez sankcje.