Koleje Mazowieckie zwróciły się do UTK z prośbą o niezatwierdzanie stawek dostępu do infrastruktury przedłożonych przez PKP PLK. – Stabilizując ceny stawek za dostęp do odcinków linii kolejowych, zabezpiecza sobie jak najwyższe przychody z usług dodatkowych, z których przewoźnicy kolejowi zmuszeni są korzystać. I to już trąca postawą monopolisty – uważa członek zarządu KM Czesław Sulima.
PKP Polskie Linie Kolejowe przedłożyły projekt stawek za dostęp do infrastruktury na rozkład jazdy pociągów 2015/2016. Średnia stawka ma wzrosnąć o 1,3% w stosunku do cennika na rozkład 2014/2015. - Projekt nowego cennika trzeba rozpatrywać w dwóch aspektach: dostępu do infrastruktury kolejowej, oraz dostępu do urządzeń związanych z obsługą pociągów, obejmujących m.in. opłaty za dostęp i korzystanie z peronów oraz przekazywanie informacji megafonowej i wizualnej dla podróżnych – uważa członek zarządu KM Czesław Sulima.
- Porównanie wysokości stawek obecnie obowiązujących do proponowanych w r.j.p. 2015/2016 wykazało, że w przedziałach mas brutto odpowiadających masom pociągów uruchamianych przez „Koleje Mazowieckie – KM” (od 120 do 420 ton) oraz kategoriach linii kolejowych, po których spółka KM realizuje rozkład jazdy pociągów pasażerskich (kategorie 3, 4 i 5), nastąpi wzrost opłat za dostęp do infrastruktury średnio o 1,2%, zaś opłaty za dostęp do linii kolejowych, na których KM uruchamia lekkie pociągi pasażerskie obsługiwane wyłącznie spalinowymi autobusami szynowymi, ulegną obniżeniu średnio o około 2,2% – pisze Czesław Sulima.
- Dokonane w wyżej wymieniony sposób wstępne szacunki na pierwszy rzut oka wyglądają optymistycznie, jednak po szczegółowym wyliczeniu kosztów dla poszczególnych relacji pociągów okazało się, że są one rozbieżne z oczekiwaniami spółki KM. Dotyczy to szczególnie linii nr 31, nr 1 i nr 6, gdzie wzrost kosztów zawiera się w przedziale od 7,84 do 37,08% i nie ma on realnego uzasadnienia – stwierdza członek zarządu KM.
- Osobną kwestię stanowią propozycje stawek dostępu do urządzeń związanych z obsługą pociągów, obejmujące opłaty za dostęp i korzystanie z peronów oraz przekazywanie informacji megafonowej i wizualnej dla podróżnych. W tym przypadku poziom stawek całkowicie nie skłania do optymizmu. PKP PLK S.A. przedkładając do zatwierdzenia Prezesowi UTK projekt „Cennika stawek jednostkowych” w takiej formie, stara się realizować ogłoszoną jeszcze w 2013 roku obietnicę stabilizacji cen wykupu dostępu do zarządzanej infrastruktury. Niestety, stabilizując ceny stawek za dostęp do odcinków linii kolejowych, zabezpiecza sobie jak najwyższe przychody z usług dodatkowych, z których przewoźnicy kolejowi zmuszeni są korzystać. I to już trąca postawą monopolisty – komentuje Sulima.
Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” zwróciła się do Prezesa UTK z prośbą o niezatwierdzanie „Cennika stawek jednostkowych opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obowiązującego od 13 grudnia 2015 r.”
