Partnerzy serwisu:
Biznes

Koleje Fińskie kończą z Rosją. Przewozy do końca 2022 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
07-05-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Koleje Fińskie, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Koleje Fińskie kończą z Rosją. Przewozy do końca 2022 r.
fot. VR Group
Koleje Fińskie (VR Group) najpóźniej do końca roku 2022 zakończą przewozy przez granicę i współpracę z Kolejami Rosyjskimi (RZD). Finowie zamierzają też zlikwidować lub sprzedać wszystkie spółki zależne i powiązane działające na wschodzie.

26 marca Koleje Fińskie – po raz pierwszy – podjęły decyzję o zwieszeniu ruchu towarowego z Rosją. Po trzech dniach przewoźnik przywrócił jednak wszystkie połączenia ze wschodnim sąsiadem tłumacząc, że decyzja o ich zawieszeniu wynikała z błędnej interpretacji przepisów.

Przewozy tylko do końca roku

Po tym zamieszaniu 6 kwietnia VR Group zdecydowała, że ruch towarowy zostanie całkowicie wstrzymany, ale będzie to kontrolowany i trwający zapewne kilka miesięcy proces. Teraz dowiedzieliśmy się nieco więcej o planowanych zmianach oraz poznaliśmy ich harmonogram.

Od 3 maja fińscy kolejarze rozpoczęli wygaszanie obecnych kontraktów. Jeśli klienci będą tego potrzebowali realizowane umowy mogą pozostać w mocy, ale nie dłużej niż do końca roku. – Szacujemy, że ruch zostanie zredukowany do ok. 1/3 dotychczasowego poziomy do końca lata. Część klientów chce kontynuować przewozy do końca roku, ale ciągle prowadzimy rozmowy o zatrzymaniu ruchu wcześniej. Niezależnie od tego przewozy towarowe realizowane przez VR na rzecz podmiotów rosyjskich zakończą się najpóźniej do końca roku – mówi Topi Simola z VR Group.

Koleje Fińskie podkreślają, że przy braku sankcji zatrzymanie przewozów z dnia na dzień może nastąpić tylko za zgodą obu stron. Zapewniają przy tym, że żadne nowe umowy z RZD nie będą zawierane, a wszystkie obecne trwają do końca roku.

Sprzedaż „rosyjskich” spółek


VR Group poinformowało także o rozpoczęciu rozmów o likwidacji spółek ContainerTrans Scandinavia (CTS) i Freight One Scandinavia (FOS) oraz o sprzedaży swojej rosyjskiej spółki zależnej Finnlog.

CTS to spółka zajmująca się spedycją i przewozami intermodalnymi pomiędzy Finlandią i Rosją oraz innymi państwami z obszaru byłego ZSRR i dalszej Azji. VR Group posiada w niej 50% udziałów, zaś druga połowa jest w rękach rosyjskiego JSC TransContainer. FOS specjalizuje się w przewozach ładunków masowych pomiędzy Rosją a Finlandią – w tym przypadku Finowie oraz rosyjska JSC Freight One posiadają również po połowie udziałów.

Finnlog to podmiot zajmujący się leasingiem wagonów do przewozów węgla wykorzystywanych na trasach między Rosją a Finlandią.

Już wcześniej bo w 2021 VR Group sprzedała Transpoint International – spółkę zajmującą się przewozami drogowymi między oboma państwami.

Wpływ na finanse

Podjęte przez Koleje Fińskie decyzje mają znaczących wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Na koniec roku 2021 ok. 11% przychodów ze sprzedaży były generowane przez działalność powiązaną ze wschodem – to ok. 90 mln euro. W tym samym czasie ok. 3% aktywów VR Group było związanych z Rosją – ich wartość to ok. 55 mln euro.

Spółka obecnie zmaga się więc nie tylko z problemami wywołanymi rosyjską agresją na Ukrainę, ale też ciągle wychodzi z kryzysu wywołanego przez COVID. W poprzednim roku VR Group zanotowała stratę. Pierwszy kwartał tego roku przyniósł wzrost liczby pasażerów i przewozów ładunków, ale w przypadku tych ostatnich rynek krajowy w tym roku na pewno nie uzupełni strat poniesionych przez wstrzymanie przewozów do Rosji.

Wcześniej wstrzymany został także ruch pasażerski pomiędzy Helsinkami a Petersburgiem.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Koleje Fińskie przestaną wozić ładunki do Rosji

Prawo i polityka

Koleje Fińskie przestaną wozić ładunki do Rosji

Łukasz Malinowski 08 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Koleje Fińskie przestaną wozić ładunki do Rosji

Prawo i polityka

Koleje Fińskie przestaną wozić ładunki do Rosji

Łukasz Malinowski 08 kwietnia 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij