NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Koleje Czeskie chcą sprzedać kilkuletnie lokomotywy Škoda do Turcji

| Michał Szymajda 26.01.2022 6k

Koleje Czeskie chcą sprzedać kilkuletnie lokomotywy Škoda do Turcji
Fot. M. Szymajda
Kolejny odcinek serialu dotyczącego eksploatacji lokomotyw serii 380 w Czechach. Pojazdy, wyprodukowane przed kilkoma laty przez Škoda Transportation, są kukułczym jajem dla spółki České dráhy. Ich zakup, po doliczeniu kosztów procesowych, kosztował krocie, a nie da się ich wykorzystywać zgodnie z celem, dla którego je kupiono.
Przypadek lokomotyw serii 380 jest bardzo szczególny. Dwadzieścia lokomotyw tej serii Škoda Transportation miała wyprodukować w 2009, ale stało się to dopiero cztery lata później i na domiar złego elektrowozy nie uzyskały stosownych pozwoleń na wjazd m.in. do Austrii. Koleje Czeskie przegrały do tego sprawę sądową z producentem i musiały dopłacić do pojazdów kolejne pieniądze, m.in. dodatek inflacyjny odpowiedni dla późniejszego terminu dostaw (więcej o tych lokomotywach można przeczytać tutaj).

Pod znakiem zapytania jest to, czy w dość nowoczesnych lokomotywach, ale niewielkiej serii i bez zdolności wyjazdu poza kraj, montować ETCS. Choć České dráhy ogłosiły trzeci przetarg w tym zakresie, oczekują na tanie oferty, bo chyba tylko niski koszt uzasadni takie prace (na to jednak szanse są małe). Jeśli ponownie okażą się drogie prawdopodobnie sprzedadzą pojazdy. Portal zdopravy.cz, opierając się na wiarygodnych źródłach twierdzi, że mogłyby one jeździć u towarowego operatora w Turcji. Wiadomo, że czescy kolejarze i tak na transakcji stracą, ale nie ma najmniejszych szans, by ktokolwiek chciał zapłacić choć połowę ostatecznej ceny, jaką po sądowych sprawach osiągnęły lokomotywy. Ostatecznie cena jednej sztuki, po przeliczeniu kursu na złotówki, po kursie sprzed kilku lat, to ok. 34 mln złotych. Dla porównania – każdy nowy Griffin PKP Intercity kosztował 18,3 mln złotych. Choć polskie lokomotywy są jednosystemowe i z pozwoleniami tylko na Polskę, to w praktyce Czesi używają swoich "380" w takim samym zakresie. 

Turecka sieć kolejowa ma tą zaletę, że „Emile Zatopki” (handlowa nazwa lokomotyw, pochodząca od nazwiska wielkiego czeskiego biegacza), że 380-tki ze swoimi systemami elektrycznymi mogłyby ją obsługiwać, w Turcji nie ma też konieczności montażu pokładowego ETCS. Czesi natomiast chętnie pozbyliby się 20 specyficznych pojazdów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5