NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Kolej wróciła do Wielbarka. Który już raz?

| Kasper Fiszer 17.12.2019 6,6k

Kolej wróciła do Wielbarka. Który już raz?
Stacja Wielbarkfot. Kasper Fiszer
Od listopada w Wielbarku ponownie zobaczyć można pociąg. Wykonawca prac na odcinku Ostrołęka – Chorzele korzysta bowiem z linii ze Szczytna, by dowozić materiały na plac budowy. Na razie nie ma mowy o powrocie połączeń pasażerskich.
O najnowszej historii komunikacji kolejowej w Wielbarku można by napisać książkę utrzymaną albo w konwencji pełnego intryg kryminału, albo skrzącej się absurdalnym humorem komedii. Remont nieużywanego przez lata torowiska ze Szczytna sfinansował zakład produkujący wyroby z drewna należący do koncernu Ikea. Dbająca o ekologię firma chciała bowiem otrzymywać dostawy i wysyłać w świat swoje produkty właśnie koleją. Sprawa okazała się jednak organizacyjnie zbyt trudna.

Dwie nieudane reaktywacje pasażerskie

Linię próbowano więc wykorzystać do obsługi połączeń pasażerskich. Zakład jest bowiem jednym z ważniejszych pracodawców regionu, w którym zatrudnienie znajdują mieszkańcy nawet dość odległych miejscowości. Uruchamianie pociągów zlecił Przewozom Regionalnym Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego. W ostatniej jednak chwili zdecydowano się na wykreślenie z rozkładu jazdy jednej z trzech założonych par kursów.

Oferta straciła więc rację bytu, bo zakład pracuje w systemie trzyzmianowym. Jak poradzono sobie z tym problemem? Nie dołożono trzeciej pary pociągów, ale zmieniono godziny odjazdów dwóch istniejących tak, że nie pasowały już pracującym na żadną ze zmian. Ostatecznie w czerwcu 2013 r., po zaledwie pięciu miesiącach od reaktywacji, przewozy zlikwidowano, by przywrócić je w 2016 r. na... kwartał.

Inwestycja obejmuje tylko mazowiecki odcinek linii

Trzy kolejne lata później północny fragment linii kolejowej nr 35 ponownie ożył, tym razem za sprawą pociągów towarowych. – Od listopada wykonawca modernizacji odcinka Ostrołęka – Chorzele wykorzystuje odcinek Szczytno – Wielbark – Chorzele do dowożenia materiałów na plac budowy – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Dodaje, że od 2002 r. do tej pory przewoźnicy nie byli zainteresowani uruchamianiem pociągów do Chorzel.

Inwestycja na mazowieckim odcinku linii warta jest 314,7 mln zł netto i jest realizowana przy wykorzystaniu środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. PKP PLK zawarły umowę na realizację robót w lipcu tego roku. Mają one pozwolić na przywrócenie ruchu na tym zamkniętym odcinku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5