Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Ukraina – UE: Strategia na czas pokoju potrzebna już dziś

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
21-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Ukraina – UE: Strategia na czas pokoju potrzebna już dziś
fot. UZ
Wspieranie ukraińskiej kolei podczas wojny z Rosją wymaga zarówno bieżących zastrzyków finansowych, jak i tworzenia strategii dotyczących połączeń Ukrainy ze „starą” UE po zakończeniu wojny. Docelowo kolej w Ukrainie powinna odpowiadać europejskim standardom – mówił podczas konferencji Railway Direction Days zastępca dyrektora generalnego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia Komisji Europejskiej Maciej Popowski.

Przedstawiciel KE podkreślił ogromne znaczenie kolei dla ukraińskiej gospodarki. – Ukraina była i jest w dużym stopniu zależna od kolei. Po 24 lutego nastąpiło wiele zmian. Kolej to kamień węgielny naszego wsparcia – zapewnił, dodając, że pierwsze kwoty unijnego wsparcia przeznaczonego na odbudowę kolei trafiły do Ukrainy już w marcu. – Potem przyszła pora na Solidarity Lanes – na kolei, drogach i w żegludze. To, że zadziałały, jest sukcesem naszym i strony ukraińskiej – zaznaczył.

Dziś – pożyczki, jutro – nowe linie międzynarodowe

Wsparcie będzie kontynuowane: w dniu debaty przekazano Ukrainie pierwszą transzę pomocy mikrofinansowej (3 mld z 8 mld euro). Będzie ona miała formę pożyczek do spłaty przez 35 lat, przy czym UE będzie dopłacała do odsetek.

Nie jest łatwo dyskutować o odbudowie systemu kolejowego, gdy trwają jeszcze działania wojenne. – Ukraińcy nie mogą jednak czekać. Już dziś wspieramy bieżące naprawy. Nie możemy mówić o KDP, jeśli już dziś nie stworzymy warunków do jej budowy w przyszłości – przekonywał Popowski. Komisja Europejska dostosowała już kształt sieci TEN-T do przyszłego wydłużenia w stronę Ukrainy, w planach są kolejne idące w tym kierunku projekty finansowane z CEF.

KDP? Zdecydują sami Ukraińcy

Plan odbudowy, zaprezentowany w Lugano w lipcu ubiegłego roku, został już wstępnie oceniony przez Bank Światowy. – Choć kwota określona jako niezbędna może się jeszcze zmienić, trzeba wskazywać priorytetowe przedsięwzięcia i ustalać kolejność ich realizacji. W tym roku KE będzie musiała przygotować stabilne, wiarygodne propozycje odbudowy. Będzie to pewnie połączenie pożyczek i dotacji. To, czy KDP będzie priorytetem, muszą jednak określić władze Ukrainy – zastrzegł przedstawiciel Komisji.

Zarówno władze Ukrainy, jak i organy unijne zakładają docelowe przystąpienie tego kraju do UE. Procedurę rozpoczęto w czerwcu. Rola kolei po wojnie będzie musiała być zgodna z unijnymi – w ostatnich latach coraz bardziej prokolejowymi – wytycznymi. – Oczywiście wiele kroków jeszcze przed nami. Ukraina musi być krajem spełniającym wszystkie normy europejskie. To wyzwanie, ale i szansa – podsumował Popowski. Jako przykład skutecznego działania z myślą o europejskiej przyszłości Ukrainy przywołał wyłączenie przepływu energii elektrycznej z rosyjskiej sieci do Europy, dokonane przy udziale Mołdawii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Warszawa Zachodnia: Zabytkowy „Grzybek” odzyskał blask

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Roman Czubiński 12 sierpnia 2025

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij