Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Ukraina – UE: Strategia na czas pokoju potrzebna już dziś

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Ukraina – UE: Strategia na czas pokoju potrzebna już dziś
fot. UZ
Wspieranie ukraińskiej kolei podczas wojny z Rosją wymaga zarówno bieżących zastrzyków finansowych, jak i tworzenia strategii dotyczących połączeń Ukrainy ze „starą” UE po zakończeniu wojny. Docelowo kolej w Ukrainie powinna odpowiadać europejskim standardom – mówił podczas konferencji Railway Direction Days zastępca dyrektora generalnego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Sąsiedztwa i Negocjacji w sprawie Rozszerzenia Komisji Europejskiej Maciej Popowski.

Przedstawiciel KE podkreślił ogromne znaczenie kolei dla ukraińskiej gospodarki. – Ukraina była i jest w dużym stopniu zależna od kolei. Po 24 lutego nastąpiło wiele zmian. Kolej to kamień węgielny naszego wsparcia – zapewnił, dodając, że pierwsze kwoty unijnego wsparcia przeznaczonego na odbudowę kolei trafiły do Ukrainy już w marcu. – Potem przyszła pora na Solidarity Lanes – na kolei, drogach i w żegludze. To, że zadziałały, jest sukcesem naszym i strony ukraińskiej – zaznaczył.

Dziś – pożyczki, jutro – nowe linie międzynarodowe

Wsparcie będzie kontynuowane: w dniu debaty przekazano Ukrainie pierwszą transzę pomocy mikrofinansowej (3 mld z 8 mld euro). Będzie ona miała formę pożyczek do spłaty przez 35 lat, przy czym UE będzie dopłacała do odsetek.

Nie jest łatwo dyskutować o odbudowie systemu kolejowego, gdy trwają jeszcze działania wojenne. – Ukraińcy nie mogą jednak czekać. Już dziś wspieramy bieżące naprawy. Nie możemy mówić o KDP, jeśli już dziś nie stworzymy warunków do jej budowy w przyszłości – przekonywał Popowski. Komisja Europejska dostosowała już kształt sieci TEN-T do przyszłego wydłużenia w stronę Ukrainy, w planach są kolejne idące w tym kierunku projekty finansowane z CEF.

KDP? Zdecydują sami Ukraińcy

Plan odbudowy, zaprezentowany w Lugano w lipcu ubiegłego roku, został już wstępnie oceniony przez Bank Światowy. – Choć kwota określona jako niezbędna może się jeszcze zmienić, trzeba wskazywać priorytetowe przedsięwzięcia i ustalać kolejność ich realizacji. W tym roku KE będzie musiała przygotować stabilne, wiarygodne propozycje odbudowy. Będzie to pewnie połączenie pożyczek i dotacji. To, czy KDP będzie priorytetem, muszą jednak określić władze Ukrainy – zastrzegł przedstawiciel Komisji.

Zarówno władze Ukrainy, jak i organy unijne zakładają docelowe przystąpienie tego kraju do UE. Procedurę rozpoczęto w czerwcu. Rola kolei po wojnie będzie musiała być zgodna z unijnymi – w ostatnich latach coraz bardziej prokolejowymi – wytycznymi. – Oczywiście wiele kroków jeszcze przed nami. Ukraina musi być krajem spełniającym wszystkie normy europejskie. To wyzwanie, ale i szansa – podsumował Popowski. Jako przykład skutecznego działania z myślą o europejskiej przyszłości Ukrainy przywołał wyłączenie przepływu energii elektrycznej z rosyjskiej sieci do Europy, dokonane przy udziale Mołdawii.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5