Kolej Wąskotorowa Rogów-Rawa-Biała w 2012 r. wzbogaciła się o wyremontowany peron i kolejny przywrócony do świetności zabytkowy wagon. Niestety, część sił i środków wolontariusze musieli przeznaczyć na odbudowę rozkradzionych fragmentów toru.
Naprawa główna dwóch wagonów osobowych 3Aw to największy projekt realizowany dziś przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych, operatora wąskotorówki. Pierwszy z pojazdów (Bxhpi 1908) jeździł liniowo na sieci Kujawskich Kolei Dojazdowych. W Rogowie zyskał drugą młodość. – Wypiaskowaliśmy całą konstrukcję. Wspawaliśmy w nią ponad tonę nowej stali. Odtworzyliśmy wyposażenie wnętrza i oryginalne, kremowo-granatowe malowanie – opowiada Bartosz Paluchowski z FPKW.
Podczas inauguracji sezonu w maju pojazd wejdzie do eksploatacji w pociągach turystycznych. Drugi wagon, Bxhpi 1946 pozyskany z Muzeum w Sochaczewie, czeka na zakończenie naprawy głównej. Na remont pierwszego wagonu FPKW pozyskała dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Województwa Łódzkiego. Remont drugiego jest finansowany ze środków własnych fundacji oraz pozyskanych z 1% za 2011 rok.
PROW dofinansował także odbudowę peronu stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy. Długość 90 metrów umożliwia obsługę składów do 6 wagonów, czyniąc odtworzony obiekt jednym z najdłuższych na polskich kolejach wąskotorowych. Peronowi nadano historyczny wygląd (krawędź z ciętek szynowych oraz drewnianych podkładów, nawierzchnia z grysu bazaltowego, zabytkowe oprawy oświetleniowe). Jego odtworzenie nadzorował wojewódzki konserwator zabytków.
FPKW uzupełniła część ubytków w torowisku. – Teraz szlak jest przejezdny do przystanku Rawa Mazowiecka Zamkowa Wola – mówi B. Paluchowski. – Pomogły nam PKP PLK oraz Krajowa Spółka Cukrowa, przekazując materiały torowe. Zakup innych sfinansowało Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej – dodaje.
Naprawa toru do Białej Rawskiej to plan na 2013 rok. Na razie, podczas listopadowej imprezy z okazji dziesięciolecia FPKW w Rogowie, zorganizowano przejazd jubileuszowy, a zmianę czoła pociągu wykonano na bocznicy dawnych rawskich Zakładów Mięsnych. Sezon 2012 przyniósł wprowadzenie nowego rozkładu jazdy pociągów turystycznych. Pociągi Rogów-Jeżów-Rogów kursowały w takcie co 80 minut. – Dzięki temu turyści mogli sami zdecydować, ile czasu spędzą na ognisku w Jeżowie – wyjaśnia B. Paluchowski. Przy stacji uruchomiono też punkt gastronomiczny z przysmakami kuchni lokalnej.
Wąskotorówkę i jej zaplecze można było zwiedzać także przy szczególnych okazjach. Najważniejsze z nich to: wspomniany już jubileusz FPKW, Kolejowa Noc Muzeów oraz Pierwszomajowy Piknik Filmowy. Podczas tego ostatniego kręcono poświęcony Operacji Łódzkiej 1914 r. film dokumentalny „Wróćcie, nim opadną liście”.
Linia wąskotorowa Rogów - Biała Rawska powstała w 1915 r. jako niemiecka kolej polowa. Powiat Rawski przejął ją od PKP w 2002 r., a operatorem została FPKW. Od tego czasu członkowie Fundacji zgromadzili w Rogowie najliczniejszą – wyłączając Muzeum w Sochaczewie – kolekcję zabytkowego taboru wąskotorowego. Położona blisko Łodzi i Warszawy kolej muzealna cieszy się dużym zainteresowaniem zwiedzających. – Przed Nocą Muzeów na 160 miejsc w pociągu dostaliśmy aż 800 zgłoszeń – relacjonuje B. Paluchowski.