Połączenie kolejowe na wrocławskie lotnisko to problem dyskutowany od lat. Miało powstać na Euro 2012, ale od dawna wiadomo, że termin ten jest niemożliwy do zrealizowania. Urzędnicy nie mogą się porozumieć w kwestii samego przebiegu połączenia, stąd kolejne wstępne czy przedwstępne studia wykonalności, które nic do projektu nie wnoszą. Pojawia się więc pytanie, czy połączenie powstanie kiedykolwiek?
Pomysły były dwa: tzw. plan północny i południowy. Ten pierwszy był pomysłem PKP PLK, które zaproponowało budowę linii kolejowej najkrótszą trasą z Dworca Głównego, przez stację Żerniki do portu lotniczego. Wskazywano wówczas na problem „wąskiego gardła” na odcinku wrocławskiej estakady kolejowej przy ulicy Grabiszyńskiej. Pieniędzy na realizację pomysłu jednak nie starczyło, więc kolejarze zrezygnowali z projektu. Sprawą zajął się Urząd Marszałkowski.
Ten przedstawił propozycję poprowadzenia połączenia od południa. Również z Dworca Głównego, ale tym razem przez stację Wrocław Zachodni. Pod koniec maja Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu na zlecenie marszałka ogłosiła przetarg na opracowanie wstępnego studium wykonalności dla rewitalizacji proponowanego odcinka.
- Stolica Dolnego Śląska nie posiada obecnie kolejowego połączenia z centrum miasta do Portu Lotniczego Wrocław. Samorząd Województwa Dolnośląskiego, mając na uwadze znaczenie tego problemu dla mieszkańców regionu podjął działania celem sprawdzenia możliwości realizacji takiego połączenia poprzez tzw. wariant południowy (przejście przez stację Wrocław Zachodni). Zadanie to realizuje Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Zasadniczym zamierzeniem zleconego przez DSDiK do opracowania Wstępnego Studium Wykonalności będzie dostarczenie informacji dotyczących kolejowego połączenia na lotnisko pod kątem finansowym, technicznym, organizacyjnym i prawnym. Pozwoli to na zweryfikowanie czy projekt ten miałby odpowiednie podstawy do realizacji oraz czy odpowiadałby potrzebom mieszkańców regionu. Istotnym elementem proponowanego wariantu jest wykorzystanie istniejących odcinków linii kolejowych wychodzących z dworca Wrocław Główny do stacji Wrocław Zachodni oraz infrastruktury po dawnej bocznicy wojskowej odchodzącej od stacji Wrocław Zachodni – wyjaśnia „Rynkowi Infrastruktury” Paweł Łukaszewski, naczelnik Wydziału Komunikacji Zewnętrznej i Analiz DSDiK we Wrocławiu.
Wstępne studium będzie gotowe do końca sierpnia 2011 roku. Niepokoić może fakt rozpatrywania połączenia ze stacji Wrocław Główny, a nie sugerowanej przez specjalistów – Wrocław Świebodzki, której koncepcja rewitalizacji została już opracowana. Czy projekt jest zasadny – przekonamy się pod koniec przyszłego miesiąca.
