Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kolej Plus na Mazurach, ale tylko przy wsparciu lokalnych samorządów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
17-12-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Kolej Plus na Mazurach, ale tylko przy wsparciu lokalnych samorządów
fot. MJ
Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego ma aspiracje do reaktywacji niektórych linii kolejowych w regionie przy pomocy programu Kolej Plus, ale zaznacza, że nie zrobi tego samodzielnie. Do tego zadania potrzebuje finansowego wsparcia lokalnych samorządów.

Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w 2018 roku na połączenia kolejowe z budżetu przeznaczył 44 mln zł – w tym 9 mln zł pochodziło z Funduszu Kolejowego. Wykonano 3 mln pociągokilometrów. Dziennie uruchamianych jest, jak przedstawia samorząd, 114 pociągów.

– To rynek, gęstość zaludnienia, jak i infrastruktura determinują ile pociągów jest na poszczególnych trasach – podkreśla Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego. Obecnie w województwie PKP PLK modernizują wiele kolejowych tras, co daje szanse rozwoju kolei w regionie. – Przed rozpoczęciem projektowania i modernizacji tras kolejowych zadeklarowaliśmy, że wchodzi oczywiście w grę zwiększenie pracy eksploatacyjnej, po to, żeby par pociągów mogło być troszeczkę więcej – podkreśla wicemarszałek.

Z danych, jakie przedstawia samorząd województwa, wynika, że z kolei w regionie skorzystało w 2018 roku 3 mln pasażerów. – Połowa z nich to przejazdy ulgowe. Głównie są to uczniowie i studenci. To pokazuje dla kogo są przewozy regionalne – zaznacza.

Pociągi na sześciu nowych trasach

Mimo że w ogłoszonym przez rząd programie Kolej Plus brakuje propozycji z województwa warmińsko-mazurskiego, to samorząd podkreśla, że nie wycofuje się z uczestniczenia w programie. – Przez nasz samorząd przetoczył się szereg gorących dyskusji w tym temacie. W marcu tego roku zgłaszaliśmy pierwszą propozycję do programu Kolej Plus. Doszły też dodatkowe trasy – mówi Kuchciński.

Wicemarszałek województwa, odpowiedzialny m.in. za kolej, zaprezentował sześć pomysłów na przywrócenie połączeń kolejowych. Na liście znalazły się takie propozycje, jak linia nr 223 na odcinku Czerwonka – Orzysz czy nr 41 Olecko – Gołdap. Wśród pomysłów jest też połączenie z województwem mazowieckim trasą kolejową z Szyman do Chorzel, ale także wybudowanie nowej trasy z Bartoszyc przez Lidzbark Warmiński do Dobrego Miasta czy reaktywacja trasy nadzalewowej Elbląg – Frombork – Braniewo. Ostatnim pomysłem jest uruchomienie pociągów na odcinku Działdowo – Brodnica. W większości te pomysły mogłyby być zrealizowane z pomocą programu Kolej Plus, który pokrywa 80% proc. inwestycji.

Zdaniem Kuchcińskiego województwa jednak nie stać, by samodzielnie pokryć koszty wkładu własnego. Jak wskazywał, kwoty, potrzebne do zrealizowania wszystkich zgłoszonych przez województwo pomysłów są olbrzymie. – Na wkład własny potrzeba 317 mln zł. Dość powiedzieć, że nasz budżet to jest blisko 700 mln zł. Trudno będzie tyle uzbierać – zaznacza.

Co więcej, poza kosztem inwestycji, dochodzi również koszt uruchomienia połączeń kolejowych. – Przy założeniu czterech par pociągów dziennie na tych trasach, wychodzi, że samorząd musiałby zapłacić 17 mln zł więcej do umowy, którą mamy obecnie z Przewozami Regionalnymi. Nasze chęci są olbrzymie, ale musimy patrzeć, jak wyglądają kwoty związane z inwestycją i utrzymaniem przewozów. Nie jesteśmy w stanie tego wszystkiego zbudować od razu – mówi.

Na pomoc samorządy lokalne

– Mamy informacje, że program jest aktualizowany i trwają nad nim prace. Wiemy też, jakie są warunki uczestnictwa w programie, że wymagane jest 15 proc. wkładu samorządu. Nikt nie mówi jednak, że to tylko i wyłącznie musi być wkład województwa. Musimy więc podjąć rozmowy w większym gronie – zaapelował do samorządów lokalnych wicemarszałek Kuchciński. – To jest tak naprawdę wszystko współzależne także od samorządów. Musimy wspólnie chcieć i partycypować w kosztach – dodaje.

Kuchciński wyjaśnił także, że województwo jest w trakcie reprogramowania środków unijnych, tak, by przeznaczyć część środków na sporządzenie dokumentacji przedprojektowych. To pozwoli się odpowiednio przygotować. Wiadomym jest, że regionowi nie uda się zrealizować wszystkich pomysłów od razu. – Czy to będzie kwestia RPO, czy kwestia centralnych pieniędzy jest tak naprawdę nieistotna, bo chodzi o to, żeby być faktycznie przygotowanym do pojawiających się możliwości – zaznacza Kuchciński.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Zobacz również:

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest umowa na odbudowę linii do Lubska

Jakub Madrjas 12 kwietnia 2024

Jest umowa na projekt linii kolejowej Kraków - Niepołomice

Infrastruktura

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

Pasażer

Kolej Plus: Jest przetarg na linię do Lubska

inf. pras PKP PLK 13 października 2023

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Infrastruktura

Kolej Plus to naprawdę duży plus

Paweł Rydzyński 23 września 2023

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij