Partnerzy serwisu:
Komentarze

Kolej miejska we Wrocławiu – chapeau bas

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Kolej miejska we Wrocławiu – chapeau bas
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl10 kwietnia ruszy we Wrocławiu kolej miejska
Uruchomienie „miejskich” pociągów we Wrocławiu nie elektryzuje oczywiście opinii publicznej w takiej skali jak np. rozpoczęcie kursowania pociągów przez Pendolino czy nawet utworzenie kolejnej spółki „marszałkowskiej” – co zresztą… jak najlepiej świadczy o tym projekcie. Ale i tak jest to jedno z ważniejszych wydarzeń ostatnich lat na rynku kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce – pisze Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

W poniedziałek 10 kwietnia Koleje Dolnośląskie uruchomią połączenia do wrocławskiej dzielnicy Wojnów. Ciekawostką jest fakt, że są to połączenia organizowane (i finansowane) nie przez samorząd wojewódzki (jak wszystkie inne połączenia realizowane przez KD), lecz przez władze miasta. Co naturalnie wynika z przepisów prawa (kursy do Wojnowa zawierają się w obrębie jednej gminy – więc obowiązek finansowania spada na tę gminę, a nie na marszałka), ale są przypadki w kraju, gdzie połączenia finansowane są przez inny samorząd niż de facto wynika to z ustawy (np. wakacyjne pociągi Lębork – Łeba finansowane są z budżetu województwa, mimo iż trasa ta leży na terenie tylko jednego powiatu, ale jest ona traktowana jako fragment linii komunikacyjnej Gdynia – Łeba).

Kluczowa jest natomiast kwestia, iż uruchomienie nowego połączenia następuje w sposób praktycznie niezauważalny dla pasażerów. Mimo iż organizatorem jest inny podmiot niż na innych trasach – w pociągach do Wojnowa będą akceptowane wszystkie bilety KD (a także bilety okresowe i jednorazowe bilety wrocławskiej komunikacji miejskiej). To oznacza bez wątpienia, że przedstawiciele obu samorządów (miejski i wojewódzki) wespół z operatorem odpowiedzialnie podchodzą do kwestii rozwoju oferty transportu publicznego na swoim terenie. Jest to również sygnał, że kolejny samorząd niższego szczebla (niestety, wciąż jest ich zbyt mało) rozumie, że trzeba wziąć odpowiedzialność za kolej, że kolej – jak się często ją postrzega – to nie jest tylko „sprawa marszałka”.

Dążenie do dobrej oferty transportu kolejowego na Dolnym Śląsku jest już standardem, a nie miłym wyjątkiem od przaśnej reguły. Ofertę połączeń kolejowych w tym województwie można oczywiście krytykować (jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził…). I nie dotyczy to tylko, jakże chętnie podnoszonej przez miłośników kolei (ach, te tunele i wiadukty…) linii kolejowej do Lwówka Śląskiego – choć przecież trudno krytykować samorząd wojewódzki i KD, że zrezygnowały z przewozów na linii, gdzie pociąg jedzie w tempie marszobiegu… Ale z drugiej strony – trzeba mieć w sobie naprawdę dużo złej woli, by nie zobaczyć generalnego progresu, jaki nastąpił w przewozach kolejowych na Dolnym Śląsku.

Region, który przez lata był symbolem kolejowego upadku (były czasy, gdy – wożące powietrze – pociągi z Wrocławia do Jeleniej Góry pokonywały tę trasę w prawie 4 godziny), od kilku lat przeżywa boom. Na głównych liniach (połączenia z Wrocławia do Legnicy, Rawicza, Wałbrzycha) statystyki frekwencyjne przebijają sufit. Ale trzeba też zauważyć, że również praktycznie na wszystkich liniach lokalnych obserwowane jest dążenie, żeby oferta nie miała charakteru „Alibi Zug”, lecz żeby kursowało po nich średnio 6-8 par pociągów dziennie. Do tego dochodzą sukcesywnie realizowane inwestycje taborowe oraz wytężony proces rewitalizacji dolnośląskich linii kolejowych, a także najbardziej przyjazne w skali kraju (obok Warszawy i woj. łódzkiego) modele integracji taryfowej z komunikacją miejską.

Teraz doszła do tego „kolej miejska” we Wrocławiu, wprowadzona w sposób najkorzystniejszy i całkowicie „bezinwazyjny” dla podróżnego. Biorąc pod uwagę drogę, jaką przeszła przez ostatnią dekadę kolej na Dolnym Śląsku – naprawdę: chapeau bas.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pasażerów cieszy kolej miejska we Wrocławiu [zdjęcia]

Fotorelacje

Pasażerów cieszy kolej miejska we Wrocławiu [zdjęcia]

Michał Szymajda 10 kwietnia 2017

Kolej Miejska we Wrocławiu. Pierwszy tydzień bezpłatnie

Pasażer

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Zobacz również:

Pasażerów cieszy kolej miejska we Wrocławiu [zdjęcia]

Fotorelacje

Pasażerów cieszy kolej miejska we Wrocławiu [zdjęcia]

Michał Szymajda 10 kwietnia 2017

Kolej Miejska we Wrocławiu. Pierwszy tydzień bezpłatnie

Pasażer

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5