NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Kolej jest krytyczna dla funkcjonowania państwa. Branża chce zacząć od pomocy dla PKP PLK

| Jakub Madrjas 24.03.2020 144

Kolej jest krytyczna dla funkcjonowania państwa. Branża chce zacząć od pomocy dla PKP PLK
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Spowodowany epidemią kryzys w przewozach odbija się na całej branży kolejowej. Organizacje integrujące branżę apelują do Ministerstwa Infrastruktury o pomoc w zachowaniu płynności zarządcy infrastruktury PKP PLK; spółka utraciła bowiem znaczną część wpływów. W dalszej kolejności zaproponowane zostaną kolejne rozwiązania stabilizujące bardzo ważną dla gospodarki gałąź transportu.
Railway Business Forum, Fundacja Pro Kolej, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego przesłały do Ministerstwa Infrastruktury pismo postulujące przekazanie dodatkowego wsparcia dla narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej – PKP Polskie Linie Kolejowe. – Pomoc dla PKP PLK to jeden z pierwszych, stosunkowo łatwych do uruchomienia elementów – docelowo w przyszłym tygodniu powinniśmy zaproponować bardziej szczegółową listę propozycji, jak jeszcze można pomóc przetrwać ten okres nie destabilizując systemu kolejowego i nie ryzykując destabilizacją, z której będziemy wychodzić przez wiele miesięcy – mówi prezes Fundacji Pro Kolej Jakub Majewski. 

Jak czytamy w piśmie, gwałtownie spadające przewozy pasażerskie i stagnacja na rynku towarowym, zwielokrotnione przez pogarszającą się sytuację gospodarczą będą wpływać na kolej jeszcze wiele miesięcy po ewentualnym zwalczeniu epidemii. – Postulowane przez nas rozwiązanie wynika ze świadomości, że na systemie kolejowym spoczywa odpowiedzialność za funkcjonowanie jednego krytycznych elementów infrastruktury państwa. Jednocześnie jednak integralnym elementem sprawności i ciągłości procesu przewozowego są stabilne warunki ekonomiczne funkcjonowania poszczególnych podmiotów tworzących ten rynek – czytamy.

W związku z tym, w pierwszej kolejności organizacje postulują przekazanie dodatkowego wsparcia dla narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej – tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – w postaci środków lub gwarancji które umożliwią spółce zachowanie płynności finansowej przy jednoczesnej możliwości wprowadzenia obniżek opłat za dostęp do infrastruktury oraz mechanizmów prolongowania należności przewoźników z tego tytułu. Przemawiają za tym zdaniem organizacji następujące argumenty:
  • transport jest jedną z gałęzi gospodarki, która w pierwszej kolejności w sposób bezpośredni została dotknięta skutkami pandemii,
  • od początku sytuacji kryzysowej obserwowane jest drastyczne obniżenie przewozów pasażerskich (spadek przychodów z tego tytułu szacowany jest, w zależności od przewoźnika na 75-90%),
  • ograniczenie produkcji przemysłowej i wymiany handlowej, zamykanie części linii produkcyjnych, przerwanie łańcuchów dostaw i problemy z zaopatrzeniem w materiały i komponenty, które możgą przełożyć się na spadek zapotrzebowania na transport ładunków,
  • personel kolejowy ze względu na charakter wykonywanych zadań jest szczególnie narażony na ryzyko zakażenia, wynikające z braku możliwości wyeliminowania kontaktów międzyludzkich oraz konieczności stałego przemieszczania się pomiędzy różnymi regionami kraju,
  • ograniczenie skali działalności w branżach usługowych generuje problemy związane z wykonywaniem badań zdrowotnych pracowników, zaopatrzeniem w środki ochrony, a także dostępem do części i materiałów,
  • wobec sytuacji nadzwyczajnej transport kolejowy, ze względu na wysoki stopień koncentracji i organizacji oraz możliwość sprawnego zmobilizowania znacznego potencjału przewozowego nabiera szczególnego znaczenia w kontekście zadań militarnych i obrony cywilnej,
  • kolej jako jedyny środek transportu gwarantuje obecnie niezakłóconą obsługę międzynarodowych przewozów ładunków.
– Mając nadzieję na pozytywne ustosunkowanie się do naszej prośby, deklarujemy gotowość do współpracy we wszelkich działaniach mających na celu ograniczenie zagrożeń i niwelowanie negatywnych skutków aktualnej sytuacji naszego kraju - podsumowują w piśmie do Ministra Railway Business Forum, Fundacja Pro Kolej, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych i Izba Gospodarcza Transportu Lądowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45046)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (45046)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5