NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Rząd i PKP: Odzyskanie pasażerów wymaga wysiłku

| Roman Czubiński 07.05.2021 1,8k

Rząd i PKP: Odzyskanie pasażerów wymaga wysiłku
fot. MS
Mimo pandemii kolej ma szanse na odzyskanie pasażerów. Warunkiem jest jednak wywarcie dobrego wrażenia na tych, którzy korzystają z niej już dziś. W tym celu trzeba kontynuować modernizację taboru i dworców, a także wdrożyć to, czego jak dotąd nie udało się zaoferować: wspólny bilet, integrację z przewozami autobusowymi oraz stabilny, cykliczny rozkład jazdy – stwierdzili uczestnicy panelu „Modernizacja transportu kolejowego szansą na skuteczną walkę z wykluczeniem komunikacyjnym” podczas Kongresu 590.
– Korzystanie z transportu zbiorowego jest wyborem, dokonywanym głównie w oparciu o tryb życia i analizę ekonomiczną z perspektywy konkretnego podróżnego. Musimy więc dbać o jak najlepszą atrakcyjność i dostępność transportu zbiorowego, także tego drogowego – stwierdził sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. Wśród działań zmierzających do tego celu wymienił inwestycje dworcowe, zwiększanie liczby punktów handlowych PKP IC, modernizację infrastruktury i budowę nowych przystanków. – Nowy program przystankowy będzie dalszym krokiem w tym kierunku. Kolej potrzebuje też jednak „ostatniej mili”, stąd potrzeba wspierania przewozów autobusowych. Ostatnie zmiany organizacyjne w pozostałych państwowych PKSach to krok w stronę synergii – dodał.

Koordynacja z PKSami? Na razie analizy...

Temat współdziałania PKP IC z przewoźnikami autobusowymi rozwinął prezes zarządu PKP SA Krzysztof Mamiński. – Przeprowadzamy badania prawne, ekonomiczne i podatkowe kondycji tych spółek. Potem chcemy budować uzupełnienie oferty kolei na pierwszej i ostatniej mili – stwierdził. Na razie usługi nielicznych nadzorowanych przez Skarb Państwa PKSów są wykorzystywane przy organizowaniu komunikacji zastępczej w sytuacjach awaryjnych, ale też podczas modernizacji linii.

Jak przypomniał Mamiński, w marcu zaczął się proces powrotu do wspólnego biletu (porozumienie PKP IC i PKS Polonus). – Chcemy kontynuować ten kierunek. Dziś nie złożę deklaracji co do terminu wprowadzenia pełnego wspólnego biletu, ale podejmujemy intensywne prace. Najpierw wdrożymy go w tych spółkach, które są pod nadzorem Skarbu Państwa, potem wyjdziemy z tą ofertą do innych przewoźników. Jako przewoźnicy kolejowi i autobusowi chcemy obsługiwać klienta od drzwi do drzwi, tak by nasza usługa kojarzyła się pasażerom z komfortem. Chcemy też działać w zakresie komunikacji miejskiej i okołomiejskiej – zadeklarował szef PKP SA.

Dobre doświadczenie pasażera to najlepsze promocja

Według wiceministra aktywów państwowych Macieja Małeckiego pośrednim etapem na drodze do nowoczesnej polskiej kolei będzie jej neutralność klimatyczna. – Wraz ze wzrostem zamożności i oczekiwań społeczeństwa pojawia się oczekiwanie nie tylko bezpieczeństwa i komfortu, ale także czystego powietrza. Polska kolej zapewni to wszystko. Wykorzystajmy jak najlepiej czas, który pozostał nam na dokonywanie inwestycji. Dobry czas dla kolei nie powtórzy się, jeśli go nie wykorzystamy – przekonywał Małecki. Podkreślił znaczenie przewidywalności wysokiej jakości obsługi.

W Europejskim Roku Kolei ministerstwo zamierza przedstawiać kolej jako bezpieczny i pewny środek transportu. – To też dobry czas do przypomnienia jej wspaniałej historii. Planujemy „miękką” promocję kolei poprzez materiały reklamowe, ale najważniejsza jest promocja „twarda”: zadowolenie klienta po skorzystaniu z usługi. To dziś zadanie wszystkich odpowiedzialnych za kolej – podsumował.

Rozkłady jazdy – jeszcze daleko do stabilizacji

Częste, nieraz daleko idące zmiany rozkładu jazdy z punktu widzenia wielu pasażerów odbierają jednak kolei walor przewidywalności. – Choć wobec trwającego procesu modernizacji nie zawsze jest to możliwe, rozkłady są coraz bardziej stabilne. Stosujemy najlepsze możliwe praktyki, by uzgadniać zmiany i przekazywać informacje o nich pasażerom jak najwcześniej i jak najszybciej – tłumaczył wiceminister. Zapewnił, że całkowite zamknięcia są ograniczane do niezbędnego minimum. – Na razie, niestety, wciąż trzeba sprawdzać, jak będzie kursował dany pociąg od najbliższej zmiany. Staramy się unikać drastycznych zmian. Przewidywalność odjazdu o danej porze będzie stopniowo coraz większa. Najpierw musi zostać zmodernizowana infrastruktura, by można było wprowadzić regularny takt – dodał Bittel.

Upowszechnienie się pracy zdalnej i związany z nim spadek popytu na podróżowanie będzie zapewne trudnym wyzwaniem dla całej kolei. – Wierzymy jednak, że dobry produkt się obroni. PKP to dobra marka, której żadne kataklizmy nie są w stanie podważyć – ocenił Mamiński. Zarządca dworców zamierza nadal pytać klientów o ich potrzeby i zaspokajać je. – Przemiany będą wymuszały przemodelowanie niektórych dodatkowych usług. Będziemy jednak obsługiwali pasażera, witali go i żegnali, gdy będzie korzystał z kolei – zapowiedział prezes PKP SA.

Prezes PKP SA omówił nowoczesne technologie, stosowane na dworcach i przystankach. – Wykorzystujemy je przede wszystkim w Innowacyjnych Dworcach Systemowych. Wyposażamy takie obiekty w panele słoneczne, pompy ciepła, system odzyskiwania wody deszczowej i wykorzystywanie jej do spłukiwania toalet czy podlewania roślinności, oświetlenie LED czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami – wyliczył. Kolejnym krokiem ma być rozpoczynający się program PKP Mobility, obejmujący wynajem samochodów elektrycznych i stacje ich ładowania.

PKP IC: W wakacje więcej połączeń, niż w 2019 r.

Prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk po raz kolejny omówił realizowany przez spółkę duży program inwestycyjny. – Odnawiamy nie tylko tabor, ale też rozbudowujemy i modernizujemy stacje postojowe. Nowoczesny tabor musi być odpowiednio serwisowany i przygotowywany do drogi. Trzeba pamiętać, że oczekiwania pasażerów się zmieniają , a obecnie zamawiany tabor będzie służył też przyszłym pokoleniom – podkreślił. Jak przypomniał, od 2017 r. przewoźnik wymienił ponad 500 wagonów, zamówił 30 lokomotyw Griffin oraz kolejne nowe EZT. – Pojawia się efekt skali. Nasze przewozy stale rosły aż do ok. 50 mln w 2019 r. Mimo pandemii nie zwalniamy. Realizujemy program dostępności dla osób niepełnosprawnych. Odebraliśmy przebudowane wagony Combo. Wydaliśmy już ponad 5 mld zł z zaplanowanych do 2023 r. 7 mld zł. Dzięki podpisanej 10-letniej umowie PSC wartej 21 mld zł możemy podejmować kolejne działania – stwierdził. Wagony Combo docelowo mają znaleźć się w zestawieniu każdego pociągu PKP IC obsługiwanego składem wagonowym.

W ubiegłych latach przewoźnik odnotowywał największe rekordy wzrostu pasażerów tam, gdzie pasażerowie mogli korzystać ze zmodernizowanej infrastruktury i nowego taboru. Jako przykłady wymienił trasy z Warszawy do Olsztyna i Białegostoku. – Dziś obserwujemy taki wzrost na linii do Lublina. Pokazuje to, że nawet mimo pandemii pasażerowie wracają na kolej tam, gdzie rośnie jej atrakcyjność. Jeśli kolej jest przewidywalna, ma dobry rozkład i tabor, to pasażerowie wracają – skomentował Chraniuk. Jak ujawnił, w tegoroczne wakacje przewoźnik zamierza uruchamiać więcej kursów, niż w roku 2019 (średnio 426 na dobę).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45791)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (45791)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5