Od początku maja pogorszył się standard w niektórych pociągach PKP Intercity. Brakuje klimatyzowanych wagonów, które są na przeglądach.
Pierwsze zgłoszenia od Czytelników dotyczące braku klimatyzowanych wagonów w pociągach PKP Intercity otrzymaliśmy już na początku maja. Chodziło o pociągi do Szczecina i Świnoujścia kategorii Intercity i ekspresów, które powinny być zestawiane z wagonów o wyższym standardzie. Na przykład pociąg Przemyślanin powinien mieć klimatyzowane wagony sypialne i kuszetki – jest to nawet oznaczone w rozkładzie jazdy. Zamiast nich wielokrotnie pojawiały się wagony bez klimatyzacji.
Gorszą jakość wagonów podróżni zgłaszają też w niektórych pociągach kategorii TLK, np. Uznam/Rozewie. – Wagony te obecnie przechodzą przeglądy okresowe, dlatego zostały zastąpione innymi. Po przeglądach sukcesywnie będą wracały na trasy i do przypisanych im składów – zapewnia rzecznika PKP Intercity Katarzyna Grzduk. Jak przypomina, każdy pasażer ma możliwość złożenia reklamacji w związku z obniżonym standardem.
Przewoźnik zapewnia, że wagony sypialne przypisane do trasy Przemyśl – Szczecin nie zostały wysłane z pielgrzymką do Lourdes. Dwa lata temu brak wagonów sypialnych wysłanych w kurs do Francji odbił się na ofercie przewoźnika. W tym roku wagonów nie zabrakło, choć jak widać przewoźnik nie ma odpowiedniej rezerwy wagonów klimatyzowanych. Problem zresztą nie zniknął po powrocie wagonów z tygodniowego wyjazdu.
Otrzymane od jednego z podróżnych- IC 56100 (Kormoran) wagon 16 i pozostałe- brak klimatyzacji, upał na dworze. Pasażerowie nie dostali nawet butelki wody. pic.twitter.com/SfH7MoFwEr
Rzecznik ministerstwa infrastruktury Szymon Huptyś przyznaje, że umowa o świadczenie usług publicznych zawarta pomiędzy resortem a PKP Intercity SA przewiduje kary umowne za niewystarczającą jakość usługi. – Wagony sypialne i kuszetki zostały już w dużej części zmodernizowane, niemniej ze względu na wieloletnie użytkowanie wymagają systematycznych przeglądów naprawczych. W sytuacji, gdy wagony sypialne znajdują się w zakładach naprawczych do składów mogą być włączane wagony zastępcze, nie zawsze o tym samym standardzie. Ograniczenia taborowe przewoźnika nie usprawiedliwiają jednak świadczenia usług przewozowych na poziomie niższym niż deklarowany – stwierdził przedstawiciel urzędu, ale nie deklaruje wprost wyciągnięcia konsekwencji wobec przewoźnika.
Ministerstwo przypomina, że także Urząd Transportu Kolejowego ma prawo do nakładania kar na podmioty rynkowe (w tym przewoźników) za naruszenie praw pasażerów. Oraz, podobnie jak PKP Intercity, przypomina o możliwości złożenia reklamacji. – Gdy usługa przewozu jest świadczona inaczej niż to wynika z deklaracji przewoźnika, pasażer ma prawo dochodzić swoich praw. Parametry usługi, zadeklarowane są w rozkładzie jazdy, w regulaminach, a niekiedy też na bilecie. Jest to zobowiązanie przewoźnika wobec pasażera – podkreśla.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.