Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

KD mają kolejne 170 mln złotych na nowy tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
29-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Kolei Dolnośląskich

Podziel się ze znajomymi:

Dolnośląski przewoźnik z kolejnym europejskim dofinansowaniem na inwestycje. W ramach programu Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska pozyskał 170 mln zł. Zaledwie dwa tygodnie temu spółka informowała o kwocie 333 mln zł, którą otrzyma z Krajowego Planu Odbudowy. Oznacza to, że Koleje Dolnośląskie mają teraz dostęp do unijnych środków na poziomie pół miliarda złotych.

Koleje Dolnośląskie ubiegały się o środki unijne w trzech wnioskach:
  • dwa złożono w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w ramach KPO – dotyczyły finansowania 20 szt. pociągów Elf 2, które zostały wcześniej zakupione. Jedynie trzy wnioski do CUPT uzyskały pełne finansowanie (a dwa z nich, należące do KD, zostały uznane za najlepsze spośród wszystkich 26 aplikacji).
  • jeden złożono w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska (FEDŚ) – dotyczył on dofinansowania KD kwotą 38 mln euro, czyli ok. 170 mln zł.
– Mamy trzy karty na stole, każda na setki milionów złotych dotacji. To daje nam ogromne pole manewru w zakresie kolejnych planów na zakup nowych pojazdów – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich cytowany w komunikacie.

Odblokowanie dodatkowych 170 mln zł oznacza, że Koleje Dolnośląskie mają w tej chwili dostęp do unijnych środków na poziomie ponad pół miliarda złotych. I mogą za tę kwotę nie tylko refinansować wcześniejsze zakupy, ale także ogłosić nowe przetargi.

Te “trzy karty” o których mówi Damian Stawikowski, że spółka może teraz przebierać w ofertach na refinansowanie 20 pięcioczłonowych Elfów 2, lub też… – Analizujemy możliwość sfinansowania już przyznanymi, unijnymi środkami przetargów na kolejne pociągi. Na ostatniej konferencji prasowej ogłosiliśmy, że przetargi na 10 pojazdów spalinowych i 10 elektrycznych zostaną ogłoszone w związku z uwolnieniem dużych środków własnych spółki. Teraz zespół specjalistów sprawdza, jakie mamy możliwości po przyznaniu kolejnych 170 milionów złotych – mówi Wojciech Zdanowski, wiceprezes Kolei Dolnośląskich.

Pewnym jest na daną chwilę, że przetarg na 10 pojazdów spalinowych (według wstępnej deklaracji: z opcją zamówienia kolejnych 10 sztuk) nie zostanie uwzględniony w funduszach unijnych. Finansowanie taboru spalinowego z pieniędzy unijnych jest w tym momencie niemożliwe - tłumaczy przewoźnik. W ostatnich pięciu latach Koleje Dolnośląskie poszerzyły swój park taborowy o 31 pojazdów – sześć hybryd i 25 pociągów Elf 2 produkowanych w bydgoskiej fabryce Pesy. W ciągu najbliższych paru lat, gdy zrealizowane zostaną kolejne przetargi, park taborowy KD przekroczy magiczną liczbę ponad 100 pociągów.
Partnerzy działu

Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5