NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PLK: Mediacje z podwykonawcami Astaldi wcześniej niż planowano [aktualizacja]

| Jakub Madrjas 19.12.2018 4,6k

PLK: Mediacje z podwykonawcami Astaldi wcześniej niż planowano [aktualizacja]
zdjęcie z budowy przystanku w ParzniewieFot. PKP PLK
Wszystko wskazuje na to, że 20 grudnia nie będzie protestu podwykonawców firmy Astaldi. PKP PLK przedstawiła swoje stanowisko w tej sprawie.
Poprzedni protest odbył się 6 grudnia. Zapowiedziany został wtedy na Centralnej Magistrali Kolejowej, ale po interwencji policji protestujący zmienili plany i zablokowali przejazd w Parzniewie pod Warszawą. Sparaliżowali w ten sposób ruch na łącznie czterech torach linii nr 1 i 447. Wbrew wcześniejszym informacjom PKP PLK, w proteście nie brało udział kilka firm, a około trzydziestu. 

Wieczorem tego samego dnia wiceminister Andrzej Bittel poinformował, że zostało osiągnięte porozumienie z podwykonawcami, ale też, że PLK im nie ustąpiła, a "obie strony lepiej zrozumiały swoje wzajemne potrzeby i przejrzały jeszcze raz dostępne rozwiązania". Jednak money.pl donosił, że do porozumienia wcale nie doszło, a podwykonawcy oczekują szybszych wypłat. Grozili, że jeśli do nich nie dojdzie, jeszcze przed świętami ponownie zatrzymają ruch pociągów.

Czy właśnie ten scenariusz się spełni? W niedzielę (16 grudnia) Kurier Lubelski poinformował, że firmy budowlane znów zapowiadają blokady torów – po fiasku rozmów z PKP PLK, które odbyły się w piątek, 14 grudnia. Podwykonawcy nie ujawnili terminu i miejsca protestu. Według aktualnych informacji "Rynku Kolejowego" PKP PLK i przewoźnicy szykują się na zablokowanie przez podwykonawców jednej z tras wyjazdowych z Warszawy lub linii CMK w dniu jutrzejszym (19 grudnia). 

Problemów z podwykonawcami Astaldi nie ma GDDKiA, która płaci im bezpośrednio, mimo że wykonawca wciąż realizuje obecne kontrakty i deklaruje ich dokończenie. Sytuację na kontraktach kolejowych przerwanych przez Astaldi przedstawiliśmy tutaj.

Aktualizacja: Podwykonawcy odstępują od protestu

PKP PLK otrzymała od podwykonawców pismo, w którym informują oni o odstąpieniu od planowanego protestu ze względu na rozpoczęcie rozmów przez zarządcę infrastruktury. Jak się okazuje, protest miał się odbyć nie w środę a w czwartek, 20 grudnia.

Aktualizacja 19 grudnia: Stanowisko PKP PLK

Wieczorem 18 grudnia PKP PLK przedstawiła swoje stanowisko w tej sprawie. Zarządca infrastruktury podkreśla, że to "Astaldi zawiodło podwykonawców" i zapewnia że przedstawiciele spółki codziennie spotykają się z podwykonawcami - choć z drugiej strony przyznaje, że mediacje dopiero się rozpoczęły. Poniżej całe stanowisko PLK:

Wcześniej niż planowano PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły mediacje z podwykonawcami firmy Astaldi, która zeszła z dwóch kontraktów na odcinku linii kolejowej Lublin – Warszawa oraz Poznań – Wrocław.

Mediacje obejmują podwykonawców robót budowlanych usługodawców i dostawców, których zawiodło Astaldi, komplikując ich sytuacje prawną i finansową. PLK działają zgodnie z ustaleniami i przyjętym 6 grudnia w Pruszkowie. Przedstawiciele spółki codziennie spotykają się z podwykonawcami.

PLK wypłaciła już podwykonawcom Astaldi 87 mln zł, w tym podwykonawcom z linii lubelskiej 77 mln zł. Dziś zrealizowano wypłaty ponad 3 mln zł. Jeszcze przed świętami planowana jest wypłata kolejnych kwot z tytułu solidarnej odpowiedzialności inwestora.

Dziś podwykonawcy poinformowali o odstąpieniu od protestu zapowiedzianego na czwartek 20 grudnia.

W październiku, po zejściu Astaldi z budowy na linii Dęblin – Lublin oraz Leszno – granica woj. dolnośląskiego, PLK zareagowała natychmiast. Spółka podjęła nadzwyczajne działania, których w podobnych sytuacjach jeszcze nie było. Realizowany jest najszybszy, a zarazem zgodny z prawem sposób procedowania dokumentów. Wypłacane kwoty muszą być zgodnie z przepisami prawa: kodeksem cywilnym i prawem zamówień publicznych. Zróżnicowanie sytuacji podwykonawców powoduje, że proces dochodzenia do wypłat nie jest prosty. Prowadzone są indywidualne rozmowy z podmiotami, które w różny sposób zawierały umowy z Astaldi. Proces wypłat jest kontynuowany.

Astaldi postawiło zamawiającego, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w niełatwej sytuacji. Firma wybrana zgodnie z obowiązującymi procedurami deklarowała pełne zaangażowanie
i odpowiedzialne wykonanie kontraktu. W realizacji, Astaldi nie zadbała należycie o swoich podwykonawców. Zawiodła na ważnych społecznie kontraktach. PLK, mając na względzie trudną sytuację wielu podmiotów i solidarną odpowiedzialność, tak szybko jak to było możliwe podjęły działania, by zaangażowane w inwestycje firmy otrzymały należne, potwierdzone dokumentami, wynagrodzenie.


Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5