Pod koniec 2015 roku po raz pierwszy w trasę ma wyruszyć skład Talgo w relacji Moskwa - Berlin. Do tej pory testy wagonów ze specjalnym systemem automatycznej zmiany rozstawu kół trwały w Rosji i w Niemczech. Teraz rosyjskie media zapowiadają, że wagony w kolejnych dniach trafią do Polski, a Instytut Kolejnictwa potwierdza, że wagony trafią na polskie tory "w najbliższej przyszłości".
Jak poinformował internetowy kanał telewizyjny Kolei Rosyjskich "rzdtv", w przyszłym tygodniu do Polski trafi skład Talgo na testy dopuszczające do ruchu pociągi z systemem automatycznej zmiany rozstawu kół. Tymczasem dobiegają końca testy wagonów Talgo w Niemczech. Trafiły one tam w sierpniu 2014 roku. Do Polski trafi najprawdopodobniej ten sam skład, który testowano na terenie Niemiec.
Zastępca dyrektora ds. studiów i projektów badawczych w Instytucie Kolejnictwa Andrzej Massel potwierdził w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym", że badania są planowane. - Zamierzamy rozpocząć badania w najbliższej przyszłości. Badania wagonów Talgo będą prowadzone na torze doświadczalnym w Żmigrodzie, a także w obszarze infrastruktury Polskich Linii Kolejowych - potwierdził Andrzej Massel. Jak nieoficjalnie dowiedział się "Rynek Kolejowy", badania ruszą jeszcze w marcu.
Białoruś już prawie gotowa
Specjaliści z Kolei Białoruskich i inżynierowie z hiszpańskiej firmy Talgo zainstalowali już w Brześciu specjalny tor z systemem do zmiany rozstawu kół w pociągach. Instalacja wymagała przebudowy torów, systemu sterowania oraz instalacji wyposażenia elektrycznego. Projekt jest wdrażany wspólnie przez Koleje Białoruskie i Koleje Rosyjskie. Dzięki systemowi, koła pociągu z rozstawu szerokotorowego na normalnotorowy i odwrotnie będą przechodziły płynnie w trakcie powolnej jazdy. Rozwiązanie spowoduje, że zmiana rozstawu kół i odprawa celna powinny potrwać nie dłużej niż 30 min. Do końca marca system powinien mieć niezbędne certyfikaty dopuszczające go do eksploatacji.
Talgo w dwóch wersjach
Całe zamówienie Kolei Rosyjskich obejmuje 7 składów.. Cztery spośród siedmiu zamówionych pociągów zostaną skierowane do obsługi linii Moskwa - Niżny Nowogród. Pozostałe trzy pociągi będą przystosowane do jazdy po torze o rozstawie szyn zarówno 1520, jak i 1435 mm. Pociągi ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół będą skierowane do obsługi linii Moskwa - Mińsk - Warszawa - Berlin. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnego systemu zmiany rozstawu kół nie będzie konieczności wymiany wózków w pociągu na granicy pomiędzy Polską a Białorusią, co ma miejsce w przypadku dziś kursujących składów międzynarodowych. Czas podróży do Berlina ma skrócić się o 7 godzin i łącznie z kontrolami celnymi i granicznymi wyniesie maksymalnie 18 godzin.
We wszystkich pociągach znajdzie się system wychylnego pudła, który będzie systemem pasywnym. Każdy pociąg będzie zestawiony z 18 wagonów dla pasażerów oraz dwóch wagonów technicznych. W pociągach znajdzie się przestrzeń restauracyjna, będą też przedziały sypialne. Wszystkie pociągi będą klimatyzowane oraz będą wyposażone w toalety z zamkniętym obiegiem.
Nocne połączenia między Moskwą a Berlinem, obsługiwane przez składy Talgo, mają być uruchomione już pod koniec tego roku.
2015-03-03 10:27:10 Autor: 333
---.180.201.97.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Gdyby perspektywicznie myśleli to by ten system zainstalowali w Mińsku Biał. lub Kojdanowie bliżej Stołbców tj. przedwojennej granicy - to nie żart rozwój sytuacji geopolitycznej wskazuje że układ wynikający z paktu Ribbentrop Mołotow (przyklepany w Jałcie i Poczdamie) zmierza w końcu w odwrotnym kierunku.
2015-03-03 10:52:57 Autor: Gierek
---.10.1.25
Gierek A co z naszym systemem SUW2000? Jest w ogóle używany?
2015-03-03 11:02:05 Autor: 3
---.182.218.219.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
A gdzie ruskie bedom wozić swoje toboły, w tych plastikowych pojemnikach na dachu, jak to takie niskie wagoniki.
2015-03-03 11:04:26 Autor: tomek janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
Ciekawe kogo będzie stać na podróż tym wynalazkiem, zwłaszcza po wschodniej stronie rubieży. Chyba tylko ruską mafię, oligarchię oraz agentów cara (nie mylić z CArem) Putina. Szeroko pojęte ruskie od dawna już nie dojeżdżali do Polski na handel "Polonezem". "Kijew Expressem" czy innymi plackartami, lecz smrodobusami marki "Ikarus" zbliżonymi pod względem standardu do tych jakich warszawski ZTM pozbył się parę lat lat temu.
2015-03-03 11:18:16 Autor: 444
---.centertel.pl
[Admin: zmoderowano]
2015-03-03 11:24:43 Autor: ep40
---.szczecin.mm.pl
SUW odszedł do lamusa mimo, że to dobry system był.
2015-03-03 11:48:11 Autor: Trepanowski
---.centertel.pl
"Pod koniec roku"... , a skąd kacapstwo jest takie pewne? Niech więcej pyskują, to te pociągi będą jeździć przez Bratysławę i zobaczymy , gdzie te oszczędzone 7 godzin się podzieje.
2015-03-03 12:01:31 Autor: 444
---.centertel.pl
@Trepanowski I będą zarabiać na tym Słowacy i Czesi a cebulacy w tym czasie będą dalej wymachiwać szabelką i zachowywać się jak ratlerek szczekający na niedźwiedzia.
2015-03-03 12:13:56 Autor: w.d
---.168.99.77
jak mozna uruchamiac jakies ruskie talgo gdy linia warszawa-poznan bedzie
przez wiele lat przebudowywana a pociagi beda jezdzic przez inowroclaw
2015-03-03 12:20:07 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
jak wjadą to klęska PKP IC ciąg dalszy
2015-03-03 12:45:41 Autor: zeus04
---.133.22.13
W odpowiedzi na post gustaw:
"jak wjadą to klęska PKP IC ciąg dalszy"
A będą dostępne w ruchu krajowym? Nawet gdyby, to tańsze, wygodniejsze czy szybsze od PKP nie będą.
2015-03-03 14:00:58 Autor: gustaw
---.dynamic.chello.pl
@zeus04-oni już jeżdzą przez Polskę do Francji ceny są kosmiczne i dlatego nie mamy strat. ale jak zrobią konkurencyjne ceny to nas wyprą z przewozów na tej trasie [być może dlatego spółka Berlin-Warszawa się zwinęła]
2015-03-03 19:01:17 Autor: Kolega Mela Gibsona
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Taaaak. Ceny będą niskie.
Nie ma takiej potrzeby. To będzie jeden pociąg na dzień i nie będzie żadną konkurencją dla PKP czy DB.
Spółka Warszawa-Berlin się zwinęła?
A to takowa była? Gościu, co ty bierzesz...
2015-03-03 21:06:58 Autor: Bozia
---.as13285.net
Bozia Jakby weszli w dobry godzinach na odcinku Warszawa - Poznań - Berlin, to mogą stać się realną konkurencją dla BWE, oczywiście przy zastosowaniu atrakcyjnych ofert... Choć znając życie prędzej wprowadziliby je Rosjanie/Niemcy, niż PIC.
2015-03-03 21:31:37 Autor: ...
---.adsl.inetia.pl
"linia warszawa-poznan bedzie przez wiele lat przebudowywana"
"(...) być może dlatego spółka Berlin-Warszawa się zwinęła"
No ja też chciałbym wiedzieć, co wy takiego ćpacie....
No śmiesznie się robi. Wręcz... żenująco.
"Jakby weszli w dobry godzinach na odcinku Warszawa - Poznań - Berlin, to mogą stać się realną konkurencją dla BWE"
Kolejny przykład nieznajomości tematu.
Podpowiem: poczytaj, szalona kobieto, ile będą mieli takich składów....
2015-03-03 22:13:49 Autor:
---.158.221.163
Po co uruchamiać pociągi na Wschód j wkrótce Putin im nie da wizy
2015-03-04 16:05:36 Autor: siemens
---.dynamic.gprs.plus.pl
siemens Już widzę jak 20 wagonów ląduje na szych peronikach :-)
2015-03-04 22:17:54 Autor: jurasN
---.icpnet.pl
jurasN @gustaw: "być może dlatego spółka Berlin-Warszawa się zwinęła"
BWE to nie była spółka ani inny podmiot gospodarczy. To była tylko (aż?) nazwa wspólnego przedsięwzięcia PKP - DB a ściślej biorąc PKP Intercity - DB Fernverkehr
2015-03-05 09:52:18 Autor: Gdynianin
---.19.246.215
Szkoda, że zamiast pociągów z SUWem będą jeździć pojazdy z równoważnym lecz nie polskim rozwiązaniem Talgo
2015-03-05 11:14:59 Autor: India Pale Ale
---.19.18.205
Tu się trzeba martwić by nie wywaliło wózków bezosiowych na anglikach
2015-03-05 16:13:20 Autor: ep40
---.rzeszow.mm.pl
SUW nie dość, że sam w sobie dobry był to taki wagon 110Ab na wózkach 25An z tym systemem miał klimat w porównaniu do Talgo.
Talgo jest uroczą i interesującą konstrukcją, po prostu wyróżnia się w kategorii innej niż ta w której wyróżnia się różna klasyka.
2015-03-06 13:54:31 Autor: Pasażer1985
---.adsl.inetia.pl
Moskwa Berlin - 18 godzin.
Kołobrzeg - Kraków 15 godzin.
Nic dodać. Nic ująć.