Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest dofinansowanie z CEF dla projektu KDP Warszawa - Łódź

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
09-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
09-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie projektu budowlanego linii dużych prędkości Ygrek z Warszawy do Łodzi z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. 

Jak podkreśla CPK, podpisana umowa pozwoli na sfinansowanie pełnej dokumentacji projektowej łącznie z projektem budowlanym oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP): Warszawa – CPK – Łódź. Wartość dokumentacji projektowej została oszacowana na blisko 350 mln zł, z czego do 85 proc. finansuje UE. Linia kolejowa Warszawa-Łódź – Poznań/Wrocław to część tzw. kolejowego igreka, który został wpisany do unijnego Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Północne – Morze Bałtyckie.

Linia kolejowa Warszawa – CPK – Łódź jest obecnie w trakcie zaawansowanych prac projektowych. Dokumentację dla odcinka Warszawa – CPK od listopada ubiegłego roku przygotowuje konsorcjum Metroprojektu i Sud Architekt Polska. Zaprojektowanie dalszego fragmentu linii od lotniska do Łodzi spółka CPK powierzyła konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf–Geotechnika. Jak wynika z harmonogramu, projektowanie powinno zakończyć się pod koniec I kwartału przyszłego roku.

 Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią ma skrócić się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy najczęściej półtorej godziny, mimo zapowiedzi sprzed lat o czasie przejazdu rzędu 65 minut). Pasażerowie mają dojechać do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny.

W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły rozpędzać się  do 250 km/h (taka będzie prędkość eksploatacyjna), a docelowo nawet 350 km/h (to prędkość projektowa). To nie pierwsze dotacja z Brukseli dla projektu kolejowego CPK. W 2021 r. spółka CPK pozyskała w ramach tego samego unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln zł  na wykonanie projektu budowlanego dla  tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi  i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań - przypomina CPK.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Tylko Koleje Mazowieckie chcą jeździć pod terminal w Modlinie

Infrastruktura

Zobacz również:

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Infrastruktura

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Jacek Płaza 01 stycznia 2024

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Infrastruktura

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Tomasz Śniedziewski 23 września 2023

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Infrastruktura

Malepszak: Kolej+ ma być tańsza i efektywniejsza

Roman Czubiński 12 lutego 2024

Tylko Koleje Mazowieckie chcą jeździć pod terminal w Modlinie

Infrastruktura

Zobacz również:

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Infrastruktura

Rozwój kolei dużych prędkości w Turcji

Jacek Płaza 01 stycznia 2024

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Infrastruktura

KDP jako fundament sukcesu hi-tech na Tajwanie

Tomasz Śniedziewski 23 września 2023

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5