Województwo małopolskie rozpisało przetarg na dostawę aż dziesięciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z usługą utrzymaniową.Zostaną przekazane do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przyjrzeliśmy się wymaganiom, jakie stawia producentom taboru województwo w tym przetargu.
Województwo zamawia sześć trzyczłonowych i cztery dwuczłonowe pociągi. Świadczenie usług kompleksowej obsługi serwisowo-utrzymaniowo-naprawczej EZT ma przebiegać od momentu dostawy do końca 2020 roku. W tym czasie pojazdy przejadą w sumie ok. 10,5 mln kilometrów. Zamówienie nie jest podzielone na części.
W ramach zamówienia, dostawca udzieli też województwu licencji na oprogramowanie pociągu i dokumentację, przeszkoli jego pracowników, oraz udzieli gwarancji na pojazd. Województwo małopolskie szacuje, że całość będzie kosztować 158 715 634,15 zł netto. Pierwsze trzy pociągi trzyczłonowe mają dotrzeć do województwa z końcem sierpnia przyszłego roku, a kolejne trzy – miesiąc później. Pojazdy dwuczłonowe należy dostarczyć do połowy października 2014 roku i do końca stycznia 2015 roku (po dwa).
Konkretne relacje dla nowych składów nie zostały jeszcze wskazane. Pojazdy zostaną wydzierżawione przewoźnikowi w drodze przetargu. Nie wiadomo, czy będą to Przewozy Regionalne czy Koleje Małopolskie, jako nowy przewoźnik powołany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Na te pytania odpowie studium wykonalności, które określi zasadność ewentualnego utworzenia Kolei Małopolskich. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Szybkie i niskopodłogowe
Nowe pociągi mają rozpędzać się do 160 km/h. Liczba miejsc ma wynosić 290 (w tym 138 siedzących) w trzyczłonowych pojazdach i 190 (w tym 92 siedzące) w dwuczłonowych ezt. Wysokość podłogi w strefie wejścia dla pasażerów ma wynosić 760 ± 50 mm nad poziomem główki szyny. Niska podłoga ma stanowić min. 75% przedziału pasażerskiego. Każdy EZT wyposażyć w stopnie ruchome umożliwiające wejście bądź wyjście z peronów o niższej wysokości np. 300 mm. W członach skrajnych pociągów przewidziano jedne drzwi na stronę. Człon środkowy trzyczłonowych pojazdów będzie miał dodatkowo dwoje drzwi na stronę. Drzwi pociągu będą mieć szerokość 1300 mm w prześwicie.
Wnętrza będą monitorowane, klimatyzowane i wyposażone w 19–calowe monitory LCD, głośniki i wyświetlacze LED informacji pasażerskiej. Sam system będzie korzystał z pokładowych anten GPS i GPRS. W pociągach będzie też system zliczania pasażerów. Nie zabraknie też biletomatów, kasowników, oraz sieci wi–fi dla pasażerów.
Wygodne fotele i LEDy
Wszystkie stopnie w pojeździe mają być podświetlone diodami LED. W tej samej technologii ma zostać wykonane cale oświetlenie wewnątrz pociągu. W pojazdach mają mieć możliwość przejazdu 2 osoby na wózkach inwalidzkich. Miejsca dla wózków będą jednak wspólne z tymi dla rowerów (czterech). Fotele pasażerów mają być ergonomiczne, z profilowanym zagłówkiem i podłokietnikami.. Każda para foteli musi być wyposażona w gniazdo230V. Przy fotelach będą wieszaki oraz śmietniczki. Rozstaw foteli w układzie rzędowym to min 830 mm, a w układzie vis a vis min. 1900 mm. W każdym pociągu ma być jedna toaleta.
W razie niewykonania lub nienależytego wykonania mowy, wykonawca zapłaci zamawiającemu następujące kary umowne, np. 0,1 % ceny brutto danego EZT za każdy dzień opóźnienia w dostarczeniu, czy 0,04 % ceny brutto pociągu za każdy dzień opóźnienia w wykonaniu naprawy gwarancyjnej. W zakresie utrzymania obu wersji EZT, wykonawca przeszkoli dziesięciu pracowników inżynieryjno – technicznych wskazanych przez Operatora w tematyce związanej z praktycznym wykorzystaniem pojazdu, obsługą techniczną, postępowaniem w przypadku awarii itd., oraz dwudziestu maszynistów.