Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jakie ładunki woziła kolej w 2021 r.?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
10-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jakie ładunki woziła kolej w 2021 r.?
Fot. Miłosz Pakulski, SM42.pl
Urząd Transportu Kolejowego podał szczegółowe statystyki przewozów towarowych w 2021 roku. Wciąż dominował węgiel kamienny. Natomiast względem 2020 roku zwiększyły się przewozy ładunków niebezpiecznych. 

Grupy ładunków w przewozach towarowych w 2021 r.

Jak informuje UTK, w ubiegłym roku w Polsce przewieziono koleją łącznie 243,6 mln ton towarów. Dominował węgiel kamienny, którego przetransportowano pociągami 88,7 mln ton, a udział w przewozach wyniósł 23,3%. Drugim co do masy przewożonym surowcem były kruszywa z wynikiem blisko 47 mln ton i udziałem 17,5%. Trzecie miejsce zajmują produkty rafinacji ropy naftowej z masą 18,3 mln ton i udziałem 12,5%.

Węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa oraz gaz ziemny w 2021 r. to główna grupa towarowa, której udział wg masy wyniósł 37%, zaś wg pracy przewozowej 23,8%. W stosunku do 2020 r. oznacza to odpowiednio spadek o 0,03 punktu procentowego wg masy i 0,4 punktu procentowego wg pracy przewozowej. Drugą pod względem wielkości grupą ładunków były rudy metali oraz produkty górnictwa – jej udział wyniósł 25% wg masy oraz 26,2% wg pracy przewozowej w 2021 r. (spadek udziału w rynku o blisko 1 punkt procentowy wg masy i 0,05 punktu procentowego wg pracy przewozowej). Masa dwóch największych grup to łącznie 61,9% masy transportowanej w 2021 r., zaś praca przewozowa wykonana w przewozie towarów z tych dwóch grup stanowiła łącznie 50% całej wykonanej pracy przewozowej.

– Ostatnie lata to wzrost znaczenia przewoźników, którzy realizują przewozy na potrzeby własnych zakładów, kontraktów na rzecz branży infrastrukturalnej czy centrów intermodalnych. Trzeba mieć na uwadze, że za ponad 92% przewiezionej masy odpowiadają głównie przewoźnicy związani ze spółkami z sektora państwowego(zarówno Polski, jak również Czech, Niemiec, czy Francji), operatorami logistycznymi, czy dużymi grupami przewoźników. W tej grupie są także przewoźnicy należący do właścicieli realizujących nie tylko działalność samego przewoźnika, ale funkcjonujących np. w sektorze wydobywczym czy hutniczym – podkreśla UTK.

Szerzej zagadnienie grup towarów przedstawione jest w opracowaniu „Grupy towarów w 2021 r.”, zaś szczegółowe dane statystyczne dotyczące 2021 r. zostały opublikowane na portalu Dane Kolejowe UTK.

Przewozy ładunków niebezpiecznych w Polsce w 2021 r.

UTK podał też dane dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych. W 2021 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 29,5 mln ton ładunków niebezpiecznych. W porównaniu z 2020 r. masa ładunków wzrosła o ponad 3,3 mln ton (13%). Praca przewozowa w analizowanym okresie wyniosła 9,7 mld tono-km i wzrosła o ponad 0,8 mld tono-km (9,5%). Udział przewozów towarów niebezpiecznych w rynku kolejowym według masy wyniósł 12,1% (11,7% w 2020 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 17,4% (17,0% w 2020 r.). W 2021 r. średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła 330 km (340 km w 2020 r.).

Przewozy towarów niebezpiecznych realizowane są głównie w komunikacji krajowej. W 2021 r. było to 68,1% (68,6% w 2020 r.) według masy oraz 73,6% (71,6% w 2020 r.) według pracy przewozowej. Wg masy import stanowił 21,9%, eksport 7,6%, a tranzyt 2,4% ogółu przewozów towarów niebezpiecznych. Największą klasą ładunków w 2021 r. były materiały zapalne ciekłe (klasa 3.). Ich udział w rynku przewozów niebezpiecznych według przewiezionej masy wyniósł 63,7% (61,7% w 2020 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 69,0% (66,8% w 2020 r.). Klasyfikacja towarów niebezpiecznych znajduje się Regulaminie międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych RID[1].

– W 2021 r. odnotowano wzrost masy oraz pracy przewozowej ładunków niebezpiecznych w stosunku do 2020 r. Wyniki były również lepsze niż w 2019 r. czyli przed pandemią koronawirusa. Kolej, która jest bezpieczniejsza od transportu drogowego, powinna być na większą skalę wykorzystywana do transportu ładunków niebezpiecznych – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Szczegółowe wyniki przewozów ładunków niebezpiecznych można znaleźć na portalu statystycznym Urzędu Transportu Kolejowego.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

inf. pras oprac. JM 19 lipca 2023

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5