Prędkość maksymalna co najmniej 120 km/h, 160 miejsc siedzących i 9 par drzwi na stronę – to najważniejsze parametry nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które zamierza kupić województwo pomorskie. Oferty można składać do 8 sierpnia.
Jak pisaliśmy wczoraj, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na 2 elektryczne zespoły trakcyjne do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Zamawiający zastrzegł sobie możliwość skorzystania z prawa opcji, obejmującego aż 10 dodatkowych pojazdów tego samego typu. To, ile egzemplarzy ostatecznie zostanie kupionych, zależy od tego, czy uda się pozyskać dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej – i jaka będzie jego wielkość.
Prędkość, przyspieszenie i moc
Prędkość maksymalna pojazdu nie może być niższa od 120 km/h. Minimalna wartość przyspieszenia w pełni obciążonego EZT w fazie rozruchu od 0 do 40 km/h to 1,1 m/s
2. Moc całkowita, nie mniejsza niż 500 kW na jeden silnik, ma umożliwiać rozruch z pełnym obciążeniem na wzniesieniach o pochyleniu do 25%. Nacisk na tor przy pełnym obciążeniu ma nie przekraczać 185 kN na oś.
Zamawiający nie określa układu wózków – zastrzega jedynie, że muszą one być dwuosiowe a co najmniej 4 osie w całym pojeździe muszą być osiami napędnymi. Wymagane są dwa stopnie usprężynowania, przy czym drugi stopień musi mieć charakter pneumatyczny, oraz system piaskowania na wózkach napędowych.
Co najmniej 160 miejsc
Długość pojazdu może wynosić od 76 do 86 m. Przedział pasażerski nie może mieć mniej niż 65 m długości. Przy łączeniu EZT w trakcji podwójnej odległość między skrajnymi drzwiami jednostek nie może przekraczać 160 m. Wewnątrz ma znaleźć się co najmniej 160 miejsc siedzących (wyłącznie stałych – w przestrzeniach przeznaczonych do stania zamiast siedzeń rozkładanych mają znaleźć się podparcia kulszowe).
Minimalna liczba drzwi (dwupłatowych i nie węższych niż 130 cm) to 9 par po każdej ze stron pojazdu (po 3 na każdy człon). Wysokość podłogi w drzwiach ma wynosić 96 cm nad główką szyny, ale sposób zaprojektowania wejść ma umożliwiać bezpieczne wsiadanie i wysiadanie także przy wysokości peronów 76 cm.
Średni dobowy przebieg pojedynczego egzemplarza ma być nie mniejszy niż 500 km. Wykonywanie przeglądu P1 ma być konieczne nie częściej niż co 10 dni przeciętnej eksploatacji (5000 km). Wymagany przebieg do naprawy P4 to milion kilometrów (lub maksymalny interwał czasowy – 6 lat), a do P5 – 3 mln km lub 18 lat. Minimalny okres gwarancji to 3 lata. Zamawiający oczekuje trwałości powłoki zewnętrznej na poziomie 10 lat i co najmniej 30 lat żywotności całego pojazdu.
Dodatkowe punkty za drzwi do kabin
Termin składania ofert upływa 8 sierpnia. Kryteria udzielenia zamówienia to w 59% cena, 20% punktów można otrzymać za wydłużenie okresu gwarancji, a 16% – za przyspieszenie dostawy. Najmniej znaczące kryterium to zastosowanie zewnętrznych drzwi do kabin maszynisty na obu burtach, wycenione na 5%.
Zamawiający przewiduje przekazanie jednostek spółce PKP SKM Trójmiasto, która ma eksploatować je na trzech trasach. Oprócz głównej trasy SKM Gdańsk Główny – Wejherowo (z możliwym wydłużeniem do Lęborka) i
planowanej PKM Południe do stacji Gdańsk Kowale nowe EZT mają pojawić się także na zelektryfikowanej obecnej trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (linia 248 Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa).