NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Jaki tabor pojedzie po Rail Baltice?

| Michał Szymajda 17.03.2016 74

Jaki tabor pojedzie po Rail Baltice?
Pierwsze odcinki Rail Baltici po stronie litewskiej są już gotoweFot. Rail Baltica LT
Budowa linii kolejowej Rail Baltica jest jednym z największych projektów kolejowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Specyfika linii wymagać będzie odpowiedniego taboru kolejowego.
Linia, przygotowana głównie z myślą o ciężkich przewozach towarowych, ma wytrzymać 25 ton nacisku osi wagonu towarowego. Na terenie krajów bałtyckich linia będzie zelektryfikowana napięciem 25 kV AC, czyli w standardzie krajów bałtyckich, zaś w Polsce napięciem typowym dla krajowej sieci. Rail Baltica na całej długośći będzie posiadać tor o szerokości 1435 mm, ale na terenie Litwy Rail Baltica będzie miała odgałęzienia do Kowna i Wilna. Tam istniejąca linia o szerokości toru 1520 mm zostanie wzbogacowana o zabudowę szyn, umożliwiających jazdę pociągów o rozstawie kół dla toru 1435 mm. Zarówno z podtawową magistralą, jak i z odgałęzieniami, będą łączyć się stare linie, oczywiście o szerkości 1530 mm.

Konieczny elektryczny tabor dwusystemowy

- Aby dobrze wykorzystać możliwości nowej linii potrzebny będzie tabor dwusystemowy, a jeśli będziemy chcieli jeździć do Niemiec, także tabor trójsystemowy. Ale lokalne sieci w krajach bałtyckich 1520 mm wymagają też taboru o zmiennym rozstawie kół - powiedział Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa podczas Europejskiego Forum Taborowego.

Obecnie już trzy firmy mają zmiennokołowe systemy w swojej ofercie. Jeden z systemów hiszpańskiej firmy Talgo jest wykorzystywany w pociągach, które kursują już w Rosyjskich Kolejach przez polskie terytorium. Wymagania dotyczące tego typu taboru i potrzebne jego badania są już wykonane. Potrzebne doświadczenia posiadają też koleje na Półwyspie Iberyjskim, gdzie szerkość toru zmnienia się trzykrotnie (Francja - Hiszpania - Portugalia). Pozostaje jednak żal, że dotąd nie udało się rozwinąć i implementować polskiego systemu SUW2000, stworzonego przez niedawno zmarłego inżyniera Suwalskiego.

- Także zagadnienia techniczne toru o szerokości 1520 mm. są uregulowane od 1 stycznia 2015 w ramach TSI. Są wciąż pewne punkty otwarte dotyczące taboru ze zmiennym rozstawem kół, ale otoczenie prawne jest już niemal przygotowane - wyjaśniał Jan Raczyński.

Czy będą szybkie międzynarodowe połączenia pasażerskie?

Na terenie Litwy, Estonii i Łotwy Rail Baltica będzie nową linią wykonaną w standardziej kolei dużych prędkości. Wyznaczona projektowana prędkość maksymalna na niej będzie wynosiła aż 240 km/h. Dlatego oprócz podstawowej zalety linii, jaką będzie szybki przewóz towarów z północnych portów bałtyckich do Europy Środkowej, być może linia usprawni także przewozy pasażerskie. Długości linii od polskiej granicy do Tallina to 650 km. Oznacza to, że przejazd z Tallina do Wilna trwać może od 3 do 4 godzin, do Warszawy około 7 godzin. Trudno powiedzieć, czy polscy przewoźnicy będą zainteresowani utworzeniem połączenia nowoczesnym taborem w kierunku północno-wschodnim.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Litwa (116)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Litwa (116)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5