Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jaki tabor pojedzie po Rail Baltice?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
17-03-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jaki tabor pojedzie po Rail Baltice?
Fot. Rail Baltica LTPierwsze odcinki Rail Baltici po stronie litewskiej są już gotowe
Budowa linii kolejowej Rail Baltica jest jednym z największych projektów kolejowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Specyfika linii wymagać będzie odpowiedniego taboru kolejowego.

Linia, przygotowana głównie z myślą o ciężkich przewozach towarowych, ma wytrzymać 25 ton nacisku osi wagonu towarowego. Na terenie krajów bałtyckich linia będzie zelektryfikowana napięciem 25 kV AC, czyli w standardzie krajów bałtyckich, zaś w Polsce napięciem typowym dla krajowej sieci. Rail Baltica na całej długośći będzie posiadać tor o szerokości 1435 mm, ale na terenie Litwy Rail Baltica będzie miała odgałęzienia do Kowna i Wilna. Tam istniejąca linia o szerokości toru 1520 mm zostanie wzbogacowana o zabudowę szyn, umożliwiających jazdę pociągów o rozstawie kół dla toru 1435 mm. Zarówno z podtawową magistralą, jak i z odgałęzieniami, będą łączyć się stare linie, oczywiście o szerkości 1530 mm.

Konieczny elektryczny tabor dwusystemowy

- Aby dobrze wykorzystać możliwości nowej linii potrzebny będzie tabor dwusystemowy, a jeśli będziemy chcieli jeździć do Niemiec, także tabor trójsystemowy. Ale lokalne sieci w krajach bałtyckich 1520 mm wymagają też taboru o zmiennym rozstawie kół - powiedział Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa podczas Europejskiego Forum Taborowego.

Obecnie już trzy firmy mają zmiennokołowe systemy w swojej ofercie. Jeden z systemów hiszpańskiej firmy Talgo jest wykorzystywany w pociągach, które kursują już w Rosyjskich Kolejach przez polskie terytorium. Wymagania dotyczące tego typu taboru i potrzebne jego badania są już wykonane. Potrzebne doświadczenia posiadają też koleje na Półwyspie Iberyjskim, gdzie szerkość toru zmnienia się trzykrotnie (Francja - Hiszpania - Portugalia). Pozostaje jednak żal, że dotąd nie udało się rozwinąć i implementować polskiego systemu SUW2000, stworzonego przez niedawno zmarłego inżyniera Suwalskiego.

- Także zagadnienia techniczne toru o szerokości 1520 mm. są uregulowane od 1 stycznia 2015 w ramach TSI. Są wciąż pewne punkty otwarte dotyczące taboru ze zmiennym rozstawem kół, ale otoczenie prawne jest już niemal przygotowane - wyjaśniał Jan Raczyński.

Czy będą szybkie międzynarodowe połączenia pasażerskie?

Na terenie Litwy, Estonii i Łotwy Rail Baltica będzie nową linią wykonaną w standardziej kolei dużych prędkości. Wyznaczona projektowana prędkość maksymalna na niej będzie wynosiła aż 240 km/h. Dlatego oprócz podstawowej zalety linii, jaką będzie szybki przewóz towarów z północnych portów bałtyckich do Europy Środkowej, być może linia usprawni także przewozy pasażerskie. Długości linii od polskiej granicy do Tallina to 650 km. Oznacza to, że przejazd z Tallina do Wilna trwać może od 3 do 4 godzin, do Warszawy około 7 godzin. Trudno powiedzieć, czy polscy przewoźnicy będą zainteresowani utworzeniem połączenia nowoczesnym taborem w kierunku północno-wschodnim.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5