Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Jaki tabor pojedzie po Rail Baltice?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
17-03-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Jaki tabor pojedzie po Rail Baltice?
Fot. Rail Baltica LTPierwsze odcinki Rail Baltici po stronie litewskiej są już gotowe
Budowa linii kolejowej Rail Baltica jest jednym z największych projektów kolejowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Specyfika linii wymagać będzie odpowiedniego taboru kolejowego.

Linia, przygotowana głównie z myślą o ciężkich przewozach towarowych, ma wytrzymać 25 ton nacisku osi wagonu towarowego. Na terenie krajów bałtyckich linia będzie zelektryfikowana napięciem 25 kV AC, czyli w standardzie krajów bałtyckich, zaś w Polsce napięciem typowym dla krajowej sieci. Rail Baltica na całej długośći będzie posiadać tor o szerokości 1435 mm, ale na terenie Litwy Rail Baltica będzie miała odgałęzienia do Kowna i Wilna. Tam istniejąca linia o szerokości toru 1520 mm zostanie wzbogacowana o zabudowę szyn, umożliwiających jazdę pociągów o rozstawie kół dla toru 1435 mm. Zarówno z podtawową magistralą, jak i z odgałęzieniami, będą łączyć się stare linie, oczywiście o szerkości 1530 mm.

Konieczny elektryczny tabor dwusystemowy

- Aby dobrze wykorzystać możliwości nowej linii potrzebny będzie tabor dwusystemowy, a jeśli będziemy chcieli jeździć do Niemiec, także tabor trójsystemowy. Ale lokalne sieci w krajach bałtyckich 1520 mm wymagają też taboru o zmiennym rozstawie kół - powiedział Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa podczas Europejskiego Forum Taborowego.

Obecnie już trzy firmy mają zmiennokołowe systemy w swojej ofercie. Jeden z systemów hiszpańskiej firmy Talgo jest wykorzystywany w pociągach, które kursują już w Rosyjskich Kolejach przez polskie terytorium. Wymagania dotyczące tego typu taboru i potrzebne jego badania są już wykonane. Potrzebne doświadczenia posiadają też koleje na Półwyspie Iberyjskim, gdzie szerkość toru zmnienia się trzykrotnie (Francja - Hiszpania - Portugalia). Pozostaje jednak żal, że dotąd nie udało się rozwinąć i implementować polskiego systemu SUW2000, stworzonego przez niedawno zmarłego inżyniera Suwalskiego.

- Także zagadnienia techniczne toru o szerokości 1520 mm. są uregulowane od 1 stycznia 2015 w ramach TSI. Są wciąż pewne punkty otwarte dotyczące taboru ze zmiennym rozstawem kół, ale otoczenie prawne jest już niemal przygotowane - wyjaśniał Jan Raczyński.

Czy będą szybkie międzynarodowe połączenia pasażerskie?

Na terenie Litwy, Estonii i Łotwy Rail Baltica będzie nową linią wykonaną w standardziej kolei dużych prędkości. Wyznaczona projektowana prędkość maksymalna na niej będzie wynosiła aż 240 km/h. Dlatego oprócz podstawowej zalety linii, jaką będzie szybki przewóz towarów z północnych portów bałtyckich do Europy Środkowej, być może linia usprawni także przewozy pasażerskie. Długości linii od polskiej granicy do Tallina to 650 km. Oznacza to, że przejazd z Tallina do Wilna trwać może od 3 do 4 godzin, do Warszawy około 7 godzin. Trudno powiedzieć, czy polscy przewoźnicy będą zainteresowani utworzeniem połączenia nowoczesnym taborem w kierunku północno-wschodnim.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Tabor i technika

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Łukasz Malinowski, wsp. Kasper Fiszer 24 października 2025

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Infrastruktura

Szybciej z Pragi do Liberca? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 24 października 2025

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Tabor i technika

Cummins: Rozwój kolei w Polsce nie odbędzie się bez silnika spalinowego

Łukasz Malinowski, wsp. Kasper Fiszer 24 października 2025

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij