NUMER 06/2020
NUMER 06/2020
Temat numeru:
Zmiany na rynku taborowym
szukaj
Śledź nas:

Jaka Tarcza Antykryzysowa dla kolei? Są konkretne propozycje

| Jakub Madrjas 31.03.2020 96

Jaka Tarcza Antykryzysowa dla kolei? Są konkretne propozycje
Fot. Koleje Śląskie
Sześć organizacji pozarządowych: Instytut Spraw Obywatelskich, Izba Gospodarcza Transportu Kolejowego, ProKolej, Railway Business Forum, Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych i Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych przygotowało szczegółowe, wspólne stanowisko w sprawie tzw. Tarczy Antykryzysowej. Zostało ono przekazane 30 marca 2020 r. Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Infrastruktury – Andrzejowi Bittelowi.
W związku z kryzysową sytuacją spowodowaną wprowadzeniem stanu epidemicznego cała gospodarka, a w szczególności branża transportowa, będzie musiała sprostać poważnym wyzwaniom, co wymagać będzie pomocy ze strony państwa. Postulaty organizacji są wsparciem dla resortu w przygotowaniu konkretnych instrumentów pomocowych. – Liczymy na szybkie i jak najszersze działania Rządu, bo transport, a w szczególności transport kolejowy, jest i będzie jednym z kluczowych sektorów dla odbudowy gospodarki i zabezpieczenia potrzeb społecznych – mówi Przewodniczący Zarządu RBF Adrian Furgalski.

Jak czytamy w wystąpieniu, masowe ograniczenie przewozów wymaga możliwie szybkiego uruchomienia instrumentów niwelujących negatywne skutki gospodarcze pandemii COVID-19. – Transport kolejowy jest w polskich warunkach kluczowym środkiem dla przemieszczania się obywateli, w szczególności w relacjach lokalnych oraz w łańcuchach dostaw dla przemysłu, energetyki i budownictwa. Załamanie przewozów kolejowych może mieć bardzo negatywny wpływ na wyniki gospodarcze a także sytuację obywateli – przypominają organizacje branżowe.

Wśród konkretnych postulatów dotyczących poszczególnych gałęzi rynku znalazły się m.in.:
  • Zawieszenie opłat rezerwacyjnych ponoszonych przez przewoźników przy odwołaniu pociągu za rezygnację z przyznanej przepustowości na liniach kolejowych,
  • Przeznaczenie słabo wykorzystanych środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych na skompensowanie utraty przychodów przez przedsiębiorstwa kolejowe wykonujące usługi transportu publicznego,
  • Zmniejszenie stawek dostępu do infrastruktury i zakupu energii poprzez objęcie dotacją budżetową kosztów stałych PKP PLK i PKP Energetyki,
  • Podtrzymanie potencjału oraz zatrudnienia celem zmniejszenia skali redukcji transportu publicznego poprzez m.in. dopłaty do biletów komunikacji regionalnej, finansowanie przez ZUS lub FGPŚ wynagrodzeń za czas choroby już od pierwszego dnia nieobecności w pracy, w tym także dla osób na kwarantannie lub pod obserwacją,
  • Umożliwienie zmian w już zawartych umowach na realizację kontraktów PKP PLK, które pomogą wykonawcom utrzymać płynność finansową i utrzymać potencjał wykonawczy poprzez m.in. zmniejszenie kwot minimalnych upoważniających do wystawienia faktur, obowiązkowe odbiory i fakturowanie dwa razy w miesiącu czy zniesienie obowiązku dostarczenia gwarancji zwrotu zaliczki w wysokości 100 proc. kwoty brutto zaliczki,
  • Znowelizowanie ustaw w zakresie podatków CIT i VAT z podstawowym postulatem uwolnienia środków zgromadzonych na rachunkach VAT (w ramach płatności split payment) w celu umożliwienia bardziej elastycznego regulowania płatności bieżących przez firmy.

Ważne postulaty dotyczą także sytuacji samych pracowników kolei. Zdaniem organizacji konieczne jest dokonanie zmian przepisów w zakresie badań lekarskich - chodzi m.in. o wydłużenie ważności okresowych badań dopuszczających do wykonywania pracy maszynistów i wszystkich pracowników zawodów regulowanych, które są kluczowe dla prowadzenia operacji kolejowych. Równocześnie, postuluje się, celem uniknięcia spiętrzenia liczby badań po ustaniu pandemii, wydłużenie okresu w ciągu, którego konieczne jest wykonanie badań z 60 do 90 dni.

Pismo organizacji branżowych w sprawie Tarczy Antykryzysowej można pobrać tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44497)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44497)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5