NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie

| Redakcja 12.03.2021 4,8k

Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie
mat. Škoda
Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie
Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie
Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie
Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie
Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie
Jak powstają pociągi metra dla Warszawy? Cz. 1: Pudła i malowanie
Rozpoczynamy cykl materiałów poświęcony produkcji nowych pojazdów dla warszawskiego metra. W pierwszej części zamieszczamy informacje o powstawaniu pudeł nowych wagonów w zakładach Škoda Transportation oraz starannym procesie ich malowania.
Pudła pojazdów powstają w Ostrawie, w zakładzie firmy Škoda Vagonka, która jest częścią grupy Škoda Transportation (więcej o Škoda Transportation można przeczytać tutaj). To właśnie tutaj zostało na początku roku uruchomione największe w Europie centrum obróbki aluminium. Po wykonaniu pudła są transportowane do Pilzna, gdzie odbywa się proces malowania.

Pudła wagonów dla składów metra Varsovia

Pudła składów metra Varsovia zostały opracowane w Škoda Group w oparciu o wieloletnią wiedzę i doświadczenie w produkcji pudeł aluminiowych.

Pudło to konstrukcja spawana z profili ze stopu aluminium, zoptymalizowana pod kątem minimalnej wagi z zaawansowaną technologicznie kombinacją bardzo dużych cienkich ścian (ściany boczne, podłoga, dach) i wytrzymałych profili konstrukcyjnych do przenoszenia obciążeń związanych z normalną eksploatacją i pochłanianiem energii w przypadku zderzenia, zgodnie ze scenariuszami opisanymi w europejskich normach. Elementy wykonywane są przy użyciu unikatowej technologii spawania, we współpracy z firmami ze Szwajcarii i Francji, gdzie odbywa się również produkcja części elementów.


Obrabiarki, fot. Skoda

Produkcja pudeł w zakładzie firmy Škoda Vagonka, zlokalizowana jest w zupełnie nowej hali produkcyjnej, która powstała jako część inwestycji „Nowa Škoda Vagonka”, opiewającej łącznie na 40 mln €. Linia produkcyjna została zaprojektowana do seryjnego cyklu pracy – dwa dni na jedno pudło - i łączy w sobie procesy takie jak spawanie automatyczne i spawanie ręczne. Wszystkie przyrządy spawalnicze zostały opracowane i dostarczone specjalnie na potrzeby tego projektu. Na jednym pudle wagonu znajduje się około 540 m spoin spawanych. Pierwsze pudło wagonu pośredniego typu 22Mt zostało wyprodukowane w ubiegłym roku. Obecnie odbywa się już produkcja seryjna. Transport pudeł do zakładu Škoda Transportation w Pilźnie odbywa się drogami – z uwagi na wymiary (18,5 x 2,6 x 3,2 m dla wagonu typu 22Mt) jest to transport ponadnormatywny.

fot. Škoda


fot. Škoda


fot. Škoda



Proces malowania

Pudła wagonów są przewożone w całości z Ostrawy do Pilzna transportem drogowym. Po dostarczeniu następuje maskowanie powierzchni – powierzchnie i elementy, które nie powinny zostać pomalowane lub poddane obróbce – takie jak punkty uziemiające czy ceowniki montażowe - zostają osłonięte. Następnie ma miejsce obróbka strumieniowo-ścierna - służy do tego specjalna kabina. Obróbka strumieniowo-ścierna ujednolica powierzchnie, czyści je i przygotowuje do nakładania farby; do procesu „piaskowania” używany jest korund, a cały proces jest znormalizowany zgodnie z EN ISO 8501-1. Następnie, przed zagruntowaniem, sprawdzane są spoiny.

Wszystkie powierzchnie, z wyjątkiem zewnętrznej powierzchni dachu i dolnej części pudła są gruntowane, a farba podkładowa musi być nałożona w ciągu 48 godzin po obróbce strumieniowo-ściernej. Zewnętrzna powierzchnia dachu malowana jest jednopowłokową farbą poliuretanową, a dolna część pudła jednopowłokową farbą epoksydową. Na tym etapie następuje uszczelnienie połączeń i wypełnienie masą tłumiącą. W celu wyrównania nierówności powierzchni pudła pojazdu wykonuje się szpachlowanie i szlifowanie. We wnętrzu pojazdu (sufit, ściany boczne, podłoga) stosuje się wodorozpuszczalną mieszankę tłumiącą, która zapewnia niższy poziom hałasu we wnętrzu pojazdu – przeciwdziała przenoszeniu się drgań pomiędzy torem, wózkami i pudłem.

Następnie dochodzimy do etapu końcowego malowania, które jest wykonywane według kolorystyki wybranej przez klienta. Każda warstwa, przed nałożeniem kolejnej, musi odpowiednio wyschnąć. Poszczególne warstwy schną od 2 do 4 godzin w zależności od jej grubości i temperatury otoczenia. Na każdym etapie prac na pojeździe wykonywana jest kontrola jakości, a po nałożeniu ostatniej warstwy następuje ostateczna kontrola, pomiary powłoki oraz jej odbiór przez klienta. Wszystkie materiały malarskie są zgodne z normą EN 45545-2 dotyczącą bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Następnie, po zakończeniu wszystkich procesów produkcyjnych i kontrolnych, ale przed ostateczną wysyłką pojazdu, producent ponownie sprawdza powłokę i naprawia drobne niedoskonałości, które mogą wystąpić podczas montażu i testowania pojazdu.

Dwie hale malarskie

Obecnie Škoda Transportation w Pilźnie posiada dwie hale malarskie, starszą, znajdującą się w pobliżu centrum miasta oraz świeżo zmodernizowaną, na terenie fabryki Škoda. Nowsza malarnia przed przebudową miała powierzchnię ponad 750 metrów kwadratowych, a obecnie jest to ponad 900 metrów kwadratowych. Składa się z 4 części: komory do piaskowania, komory przygotowalni, jednostrefowej kabiny lakierniczej i długiej, wielostrefowej kabiny lakierniczej. Do komory piaskowania, w ramach modernizacji został dodany separator magnetyczny, który umożliwia oczyszczanie materiału ściernego i wykorzystywanie go zarówno do obróbki stali, jak i aluminium. Komora przygotowalni została przedłużona do długości 30 metrów, a na dwóch torach poprowadzonych po obu jej stronach znajdują się 4 mobilne platformy pneumatyczne oraz system asekuracji, który zwiększa bezpieczeństwo pracy pracowników. Jednostrefowa kabina lakiernicza również została przedłużona do 30 metrów i jednocześnie zmodernizowano system klimatyzacji – w procesie nanoszenia farb i procesie suszenia wymagane są inne warunki otoczenia. Długą kabinę lakierniczą zmodernizowano tak, aby umożliwić wybór różnych trybów pracy kabiny w poszczególnych jej strefach oraz zmodernizowano system asekuracji.

We wszystkich częściach malarni zmodernizowano system oświetlenia (osiągając wartość jego natężenia minimum 1000 lx), kompletną instalację elektryczną i sygnalizacyjno-sterującą, technologiczną oraz wykonano podłączenia kablowe dostarczonych urządzeń wraz z modyfikacjami istniejącego wyposażenia i istniejącego układu sterowania.

To wszystko oznacza większą przestrzeń, dłuższe strefy, lepsze warunki i szybszą pracę m. in. przy projekcie metra dla Warszawy. Obecnie w Pilźnie na etapie malowania znajdują się cztery pudła, a wkrótce pojawią się kolejne.


mat. Skoda
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5