Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jak będzie można zostać maszynistą po 2023 roku?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
31-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Jak będzie można zostać maszynistą po 2023 roku?
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Nadchodzą zmiany w całym systemie szkolenia i nabywania uprawnień na licencję i świadectwo maszynisty. Na czym będą polegać – wyjaśniał podczas konferencji „Maszynista i dyżurny ruchu 2020” Piotr Combik, dyrektor departamentu personelu i przepisów w Urzędzie Transportu Kolejowego.

– Chcemy wzmocnić kompetencje w zakresie monitorowania czasu pracy maszynistów, wzmocnić je także w obszarze kontroli nad nabywaniem i monitorowaniem uprawnień poprzez wprowadzenie państwowych egzaminów na licencje i świadectwo maszynisty. Docelowo to prezes UTK będzie miał własnych egzaminatorów, którzy będą przeprowadzali egzaminy na licencję i świadectwo – powiedział Piotr Combik.

W ośrodkach szkolenia, które obecnie prowadzą szkolenia i egzaminy, nadal pozostaną okresowe sprawdziany wiedzy maszynistów. Ośrodek szkolenia nadal będzie weryfikował znajomość obsługi typu konkretnego pojazdu kolejowego.

Nowością podczas egzaminu będzie jazda na symulatorze. Podczas tego egzaminu, w tzw. uniwersalnej kabinie, egzaminowany będzie miał do czynienia z katalogiem zadań niebezpiecznych. Podczas jazdy praktycznej na pojeździe w kabinie będzie, tak jak dzisiaj: dwóch egzaminatorów. Natomiast jeden z nich zatrudniony będzie przez prezesa UTK, drugi zaś, z ośrodka szkolenia, będzie odpowiedzialny za znajomość typu pojazdu kolejowego. Rolą egzaminatora z UTK będzie obserwacja, czy kandydat będzie mógł być maszynistą, określi on poziom jego samodzielności konieczny do prowadzenia pojazdów w pojedynkę.

Centralny system zbierze dane

Ważnym elementem zmian będzie wprowadzenie Centralnego Rejestru Maszynistów i Prowadzących Pojazdy Kolejowe. Znajdzie się w nim moduł kwalifikacji i moduł czasu pracy. W tym pierwszym znajdą się dane o orzeczeniach lekarskich od pierwszego spotkania z lekarzem medycyny pracy. Znajdzie się w nim także raport o odbyciu szkolenia na licencję maszynisty.

– Kandydat na maszynistę będzie samodzielnie umawiał się przez system na egzamin na licencję. Będzie on kosztował 100 zł. Kandydat będzie zdawał test komputerowy. Od razu otrzyma wynik. W wypadku, jeśli będzie on pozytywny, nie trzeba będzie składać wniosku o wydanie licencji.

Rolą przewoźnika będzie kierowanie przyszłego maszynisty na egzamin na świadectwo. Szkoleniem w tym zakresie zajmie się ośrodek szkolenia. UTK otrzyma informację do systemu o rozpoczęciu szkoleniu, a także informację, że osoba przeszła weryfikację na typ pojazdu kolejowego. Później prowadzony będzie wewnętrzny sprawdzian wiedzy i umiejętności. Po nim będzie miał miejsce sprawdzian umiejętności prowadzony na komputerze, jazda na symulatorze i egzamin ruchowy. Ważne: egzamin państwowy na świadectwo maszynisty odbędzie się na pociągu relacyjnym, tak jak obecnie.

Lepsza wiedza o maszyniście także u pracodawcy

Wszystkie elementy szkolenia będą raportowane do systemu. Tym samym UTK będzie miał podgląd na wszystkie elementy szkolenia. Podgląd do systemu będą mieli także pracodawcy. Ma to umożliwić zarządzanie ryzykiem wspólnym, bowiem znajdą się tam też informacje o czasie pracy maszynistów. To pomoże wykluczyć patologie.

– Przewoźnik będzie mógł dzięki temu lepiej zarządzać ryzykiem, znając ramy pracy pracownika. Sankcji jednak nie będzie aż do czasu wprowadzenia nowej ustawy o czasie pracy maszynistów – powiedział Piotr Combik.

Zmiany w przepisach będą miały miejsce 1 stycznia 2023. Aktualnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym. W lutym ma zostać opublikowana do wglądu nowa wersja ustawy, uwzględniająca ponad 200 stron uwag, które pochodzą głównie od pracodawców kolejowych.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

inf. pras UTK 20 lipca 2023

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Otwarty dostęp w praktyce Prezesa UTK

Komentarze

Otwarty dostęp w praktyce Prezesa UTK

Ignacy Góra 13 lipca 2023

Zobacz również:

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

Pasażer

Piknik rodzinny Kampanii Kolejowe ABC II w Wiśle

inf. pras UTK 20 lipca 2023

Z których stacji korzysta najwięcej pasażerów? [dane]

Infrastruktura

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Otwarty dostęp w praktyce Prezesa UTK

Komentarze

Otwarty dostęp w praktyce Prezesa UTK

Ignacy Góra 13 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5