Koleje Izraelskie rozstrzygnęły przetarg na dostawę elektrycznych lokomotyw do prowadzenia ruchu pasażerskiego. Dostawy zrealizuje firma Bombardier. Kontrakt, w ramach którego zostaną dostarczone 63 lokomotywy Traxx, opiewa na 1 mld szekli (ok. 240 mln euro).
Umowa na dostawę została podpisana 5 sierpnia. Przetarg został ogłoszony w lipcu 2014 roku i zawierał zapis o dostawie od 62 do 78 lokomotyw. Zainteresowanie postępowaniem było spore. Wśród podmiotów, które walczyły o zamówienie byli czołowi producenci, m.in. Siemens, Alstom, CNR, CSR, Hyundai Rotem, Škoda i CAF. Spośród czterech firm zakwalifikowanych do kolejnego etapu wyłaniania zwycięzcy, wyeliminowano firmy chińskie. Ostatnie negocjacje z pozostałymi – Bombardierem i Siemensem – przeprowadzono z końcem lipca. Oferta Bombardiera okazała się według zamawiającego atrakcyjniejsza.
Lokomotywy o mocy 6 MW będą przeznaczone do prowadzenia wagonów zarówno tradycyjnych, jak i piętrowych, w systemie push-pull. Pociągi piętrowe będą zestawione z ośmiu, a tradycyjne – z 12 wagonów. Na pokładzie każdego z nich pomieści się łącznie do 1400 pasażerów – zarówno na miejscach siedzących, jak i stojących. Lokomotywy będą rozpędzały się do prędkości 160 km/h.
Zamówienie ściśle wiąże się z dużym programem elektryfikacji Kolei Izraelskich. Projekt obejmuje wyposażenie w sieć trakcyjną 420 km linii, po których w tej chwili kursują pociągi spalinowe. W procesie elektryfikacji Bombardier również będzie wspierał kolejarzy. Niebawem nastąpi rozstrzygnięcie przetargu na elektryfikację linii, a prace mają ruszyć z początkiem roku 2016.
Zamówienie na nowe lokomotywy zawiera opcję rozszerzenia kontraktu o kolejne 32 Traxxy. Dodatkowo Koleje Izraelskie ogłosiły przetarg na zakup 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych.