Partnerzy serwisu:
Pasażer

Iran. Kolej w kraju ajatollahów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Kolej żelazna, cudowny wynalazek XIX wieku, zrewolucjonizowała transport w wielu zakątkach świata, ale stosunkowo późno dotarła w region Bliskiego Wschodu na kontynencie azjatyckim. W Iranie, drugim po Arabii Saudyjskiej największym państwie na Bliskim Wschodzie, pierwsze tory ułożono w połowie XIX wieku, ale budowę prawdziwej sieci kolejowej rozpoczęto dopiero w drugiej dekadzie ubiegłego stulecia.

Dziś w kraju ajatollahów rozwój sieci kolejowej pomimo dotkliwych sankcji postępuje w imponującym tempie. Każdego roku przybywa kilkaset kilometrów nowych linii. Gdyby nie skutki wielkiej polityki, to Iran dysponowałby już liniami dużych prędkości, których budowa została niestety zatrzymana.

Pomimo trudnej sytuacji geopolitycznej w regionie transport szynowy w Iranie ma się dobrze, czego przykładem jest dobrze funkcjonujący sektor przewozów pasażerskich. Pociągi cieszą się renomą, są czyste, wygodne i punktualne. Na najważniejszych trasach kursują z prędkością 150 km/h przy użyciu trakcji spalinowej. Jeszcze kilka lat temu Iran miał wiele połączeń pasażerskich z sąsiednimi krajami, jednak eskalacja napięcia w regionie i wybuch pandemii COVID-19 zamknęły kolejowe przejścia graniczne dla pociągów pasażerskich.

Trudne początki i rozkwit w XX wieku

Pierwszą linię kolejową w ówczesnej Persji oddano do użytku w 1888 roku w czasach rządów szacha Nasera al-Dina. Podmiejska linia wąskotorowa „Decauville” początkowo miała być obsługiwana przez konie, lecz ostatecznie zdecydowano się na trakcję parową. Tor wąskotorówki o prześwicie 800 mm prowadził z centrum Teheranu do sanktuarium w mieście Rej. Przewozy na około 10-kilometrowej linii wykonywali Persowie wraz z pracownikami z Europy, odgrywającymi rolę nadzory. Kolej nie zyskała niestety zaufania i popularności. Przez zmierzających do Reju pielgrzymów nazywana była „szatańską”, dlatego już w 1901 roku pociągi przestały kursować według stałego rozkładu jazdy. Ostatecznie w roku 1962 (według innych źródeł w 1952) linię zlikwidowano.

Budowę kolei z prawdziwego zdarzenia rozpoczęto na początku ubiegłego wieku. Przyjęto wówczas standard toru o europejskim prześwicie 1435 mm, który obowiązuje na obszarze całego kraju do dziś.

Jeszcze w roku 1916 uruchomiono w Persji przewozy na 146-kilometrowej linii, prowadzącej z miasta Tabriz do znajdującej się na północy kraju przy granicy z Rosją Dżolfy. W tym samym roku ruszyła linia z Mirjavehu do Zahedanu (93 km) na południowo-wschodnim obszarze Persji, niedaleko granicy z Indiami Brytyjskimi. Jedna z najważniejszych tras kolejowych została ukończona w roku 1939, tuż przed wybuchem II wojny światowej. Wtedy otwarto liczącą 1394 kilometry Kolej Transirańską, która połączyła Bandar-e Emam Chomejni nad Zatoką Perską ze stolicą oraz z Bandar-e Torkaman nad Morzem Kaspijskim przy granicy z ZSRR (obecnie Turkmenistan). W 2021 roku Kolej Transirańska ze słynnym mostem Veresk została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

W okresie od zakończenia II wojny światowej do irańskiej rewolucji islamskiej (rok 1979) sieć kolejowa rozrosła się do 5000 kilometrów. W ostatnich dwóch dekadach XX wieku przybyło kolejne 1700 kilometrów linii, w tym ważne fragmenty międzynarodowych korytarzy, jak na przykład odcinek kolei „jedwabnego szlaku” z Meszhedu do granicy z Turkmenistanem.

Wiek XXI przyniósł jeszcze większe przyspieszenie w rozwoju kolejowej infrastruktury w Iranie. Zbudowano 3500 km nowych linii, w tym wiele strategicznych odcinków, które scaliły sieć. Powstał między innymi brakujący 546-kilomerowy odcinek Bam – Zahedan, spinający ciągłość szlaku z Teheranu do Pakistanu.

W latach 2020-2023 oddano do użytku międzynarodowy szlak z Iranu do Afganistanu. Budowana od 2007 roku 225-kilomerowa linia przeznaczona do transportu surowców jest fragmentem „korytarza kolejowego pięciu narodów”, który w przyszłości połączy Iran, Afganistan, Tadżykistan, Kirgistan i Chiny.

Imponująca sieć i trzy szerokości toru

Aktualnie irańska sieć kolejowa liczy ponad 13 000 kilometrów i jest dość nietypowa, bowiem występują na niej trzy szerokości toru. Oprócz obowiązującego w całym kraju standardowego rozstawu 1435 mm są odcinki transgraniczne z szerokością toru występującą w kraju sąsiednim. Z miasta Zahedan do granicy z Pakistanem prowadzi długi, bo aż 94-kilometrowy, szlak w indyjskim rozstawie 1676 mm. Z kolei odcinki spinające sieć kolejową Iranu z siecią azerską i turkmeńską mają rosyjski rozstaw toru 1520 mm.

Zaledwie 10-proc. linii kolejowych w Iranie to linie dwutorowe. Są to magistrale Teheran – Kom i Teheran – Meszhed o najlepszych parametrach technicznych oraz strategiczna linia Bafq – Bandar Abbas nad cieśniną Ormuz.

Elektryfikacja dotyczy nieco ponad 1 proc. sieci, a dokładniej tylko jednej linii prowadzącej z Tabrizu do Dżolfy. Linia o długości 148 km kończy się przy granicy z enklawą Azerbejdżanu i jest zasilana napięciem 25 kV AC.

Elektryfikacja sieci kolejowej dla Iranu nie jest ani priorytetem, ani koniecznością. W kraju, w którym cena detaliczna ropy naftowej wynosi 1 USD za 37 litrów, doskonale sprawdza się trakcja spalinowa z wykorzystaniem nowoczesnych pojazdów, osiągających całkiem przyzwoite prędkości.

Maksymalne prędkości pociągów pasażerskich wynoszą 150 km/h i są osiągane na liniach z Teheranu do miast Kom i Meszhed.

Magistrala Teheran – Meszhed miała stać się już wiele lat temu pierwszą linią dużych prędkości w Iranie. Rozpoczęte wiele lat temu prace, polegające na modernizacji istniejącej i budowie nowej infrastruktury na 250 km/h w śladzie obecnej linii, zostały przerwane przez sankcje.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

Infrastruktura

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

TINES Rail 17 października 2025

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

PLK wprowadza bruttotonokilometr

Infrastruktura

PLK wprowadza bruttotonokilometr

PKP PLK 17 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Mit Luxtorpedy

Tabor i technika

Mit Luxtorpedy

Szymajda Michał/aktualizacja: Roman Czubiński 20 października 2025

Zobacz również:

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

Infrastruktura

TINES z rozwiązaniami dla kolei dużych prędkości na TRAKO 2025

TINES Rail 17 października 2025

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Infrastruktura

200 km/h na kolejnym odcinku w Czechach? Nie tak szybko

Mikołaj Kobryński 21 października 2025

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Kasper Fiszer 21 października 2025

PLK wprowadza bruttotonokilometr

Infrastruktura

PLK wprowadza bruttotonokilometr

PKP PLK 17 października 2025

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Infrastruktura

Chiny. KDP na 350 km/h to „norma”

Mateusz Kieruzal 18 października 2025

Mit Luxtorpedy

Tabor i technika

Mit Luxtorpedy

Szymajda Michał/aktualizacja: Roman Czubiński 20 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij