Minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak zapowiedziała przeznaczenie dodatkowych 100 mln złotych na infrastrukturę kolejową na Śląsku w ramach rządowego programu wsparcia regionu. Jakie inwestycje zostały w nim zapisane?
Najważniejszy zapis programu z punktu widzenia rynku kolejowego to „dodatkowe inwestycje PKP PLK związane z punktowymi działaniami modernizacyjnymi, łagodzącymi utrudnienia związane z toczonymi na Śląsku pracami rozbudowy infrastruktury kolejowej. W ramach tych działań w regionie spółka zainwestuje dodatkowe 100 mln zł. Tym zapisem posłużyła się minister Wasiak podczas wizyty na Śląsku. Dostępny na stronach ministerstwa program nie wyjaśnia jednak, jakie inwestycje zawierają się we wspomnianej kwocie, ani nie podają źródeł jego finansowania.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na naszą prośbę uzupełniło te informacje. – Program „100 mln złotych – kolejowa infrastruktura towarowa w województwie śląskim" obejmuje łącznie 20 zadań, które zostaną sfinansowane ze środków własnych PKP PLK i zrealizowane do września przed szczytem przewozów towarowych. Został stworzony we współpracy z przewoźnikami towarowymi – podał MIR.
Planowane efekty programu to m.in. zwiększenie przepustowości poszczególnych linii nawet o ponad połowę i podwyższenie poziomu bezpieczeństwa przewozów towarowych. Program pozwoli również na podwyższenie maksymalnej prędkości z 20-30 km/h do 50-60 km/h. Skupia się na usprawnieniu ruchu wybiegającego na północny zachód z Gliwic w kierunku Kędzierzyna-Koźla, z Chorzowa na północ w kierunku Tarnowskich Gór.
Kolejnym efektem prac będzie przekierowanie większej liczby składów towarowych przejeżdżających przez stację Katowice na linię obwodową na południe od Katowic. Stacje Rybnik, Kędzierzyn Koźle, Racibórz, Chałupki i Zebrzydowice zwiększą swoją przepustowość, co pozwoli na zwiększenie liczby pociągów przejeżdżających przez stacje w ciągu doby. Będzie to miało wpływ również na towarowe połączenia międzynarodowe. Składy transportujące węgiel będą mogły wyruszać poza region szybciej i z większą częstotliwością. Usprawniona zostanie również dystrybucja gotowych szyn produkowanych w hucie Arcelor Mittal Poland w Dąbrowie Górniczej.
W portalu Monitor znajdziesz:
-
Pełną listę 20 nowych inwestycji z Programu Śląsk 2.0 o wartości 100 mln zł
-
Listę wszystkich inwestycji kolejowych na Śląsku planowanych w najbliższych latach o wartości 9 mld zł
-
Komentarz redakcyjny

2015-07-03 12:57:16 Autor: rhcp
---.zory.vectranet.pl
Remont generalny linii 151 to jest priorytet i cały nacisk i wszystkie środki winny iść na ten właśnie projekt !
2015-07-03 13:13:48 Autor: JaJa
---.tktelekom.pl
100 milionów?!?... waciki się w sumie przydadzą
2015-07-03 13:30:17 Autor: ojej
---.tktelekom.pl
Za towarzysza Gierka koleją wwożono ponad 450 mln ton rocznie a przez Katowice pociągi towarowe nie jeździły. A szczytu jesiennego już od lat nie ma bo płodów rolnych się koleją nie wozi, no może sporadycznie,
2015-07-03 15:01:34 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
@ ojej
Pełna zgoda. To kolejne wspomaganie kolesiów niepotrzebnym tematem. Zresztą im mniej potrzebny temat tym bardziej niekumatym kolesiom można zlecić. Projekt przeznaczony do leżenia na półce nie musi być wcale dobry...
2015-07-03 15:10:30 Autor: Lint
---.leon.com.pl
Czy jest gdzieś lista tych 20 zadań które będą realizowane na Śląsku?
2015-07-03 16:45:42 Autor: gość
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W portalu Monitor znajdziesz:
Pełną listę 20 nowych inwestycji z Programu Śląsk 2.0 o wartości 100 mln zł
Listę wszystkich inwestycji kolejowych na Śląsku planowanych w najbliższych latach o wartości 9 mld zł
Komentarz redakcyjny
2015-07-03 18:08:10 Autor: KOlejarz realista
---.dynamic.mm.pl
Ten program dla Śląska opracowany był w roku 2008 i miał już wtedy kosztować około 8 mld zł.
PO przywłaszczyło sobie prawa autorskie do tego programu.
Tak naprawde pomysłodawcą był ówczesny Minister Poloczek z PiS .
2015-07-03 20:42:34 Autor: cham
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Blablablabla wywalimy jakąś tam setkę żeby potem marszałek efektywnie zmarnował tą kasę, udowadniając bezcelowość inwestowania w kolej; albo przeniesie całą kwotę na drogi...
mam równie dobry plan dla śląska: "dsaofharfapvnpbvatpi repaibafrpiu awr[qija rfgubgae ar arg[oijaeg[ouhvbb[aeout".
2015-07-03 21:58:15 Autor: Sfinx.Slask
---.dynamic-ra-3.vectranet.pl
Mowa tylko o przewozach towarowych, a ludzie się nie liczą? Setki km torów niszczeją, linie kolejowe są zamykane (np. Cieszyn-Bielsko) bo PLK tak chce, brak kolei metropolitalnej w konurbacji górnośląskiej aby ludzie na co dzień w normalnych warunkach mogli dojechać do pracy i szkoły. Ale "rząd" problemu zwykłych ludzi nie widzi, bo liczą się tylko dochodowe przewozy cargo a nie deficytowe przewozy pasażerskie.
2015-07-03 23:18:19 Autor: krzysztof rytel
---.warszawa.vectranet.pl
krzysztof rytel Ha, ha, ha, ha, ha!
"Maria Wasiak zapowiedziała przeznaczenie dodatkowych 100 mln złotych na infrastrukturę kolejową na Śląsku w ramach rządowego programu wsparcia regionu."
"obejmuje łącznie 20 zadań, które zostaną sfinansowane ze środków własnych PKP PLK"
Czyli 100 mln zł jakie zapowiedział rząd na śląską kolej są owszem pieniędzmi na śląską kolej, ale bynajmniej nie od rządu, tylko... od kolei - środki własne PKP PLK. Ha, ha, ha, ha!!! Takiej hojności jeszcze nie było. Zgaduję, że po wakacjach pani Marysia przeznaczy na śląską kolej całą rezerwę złota Stanów Zjednoczonych.
2015-07-04 23:52:19 Autor: ewa peron
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
plk dostanie od PR 600 baniek i już nowe inwestycje sfinansowane. Trzeba byo postraszyć upadłością aby mietek zastrajkował i zmusił do przelania kasy przez konta arp,pr,pkp sa, plk i energetyki
2015-07-05 11:32:26 Autor: ads
---.205.233.118.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Maksymalna prędkość 50-60 km/h? To jest program dla Śląska w XXI w? Ta sitwa PO doprowadziła już do takiego dna że dziś w ogóle jadący gdziekolwiek pociąg to powód dla propagandy rodem z PRL do ogłaszania sukcesu. Poziom żenady przekroczył już wszelkie granice. Kopacz wraz ze swoją świtą do Pendolino i na trasę Katowice - Kraków z prędkością 200 km/h!!! Zakończy swoje urzędowanie tak jak powinna.
2015-07-06 17:51:00 Autor: BobBudowniczy
---.wieszowanet.pl
Ciekawe czy wezmą się za linię 142, gdzie ponad 11 kilometrowy odcinek 10 km/h pomiędzy Mąkołowcem a Muchowcem, woła o pomstę do nieba!
2015-07-11 14:56:48 Autor: Seba
---.133.17.165
Przecież na odcinku z KMB do Dańdówki zaczeli wymieniać podkłady. asd a tu niechodzi o prędkość maksymalną i jak poczytasz artykuł to chodzi o transport towarowy a taka prędkość wystarczy. Ale co ty pisiorze możesz wiedzieć o koleji.