Odwołanie dwóch związkowców to nie jedyna zmiana, do której doszło w PKP SA w ostatnich dniach. Ministerstwo zmieniło także statut spółki, wprowadzając ograniczenia dla reprezentantów pracowników.
Jak informowaliśmy wczoraj, przedstawiciele pracowników w Radzie Nadzorczej PKP SA Zenon Kozendra i Leszek Miętek zostali odwołani przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. To jednak nie jedyna zmiana w spółce. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PKP SA (akcjonariat stanowi minister właściwy ds. transportu, czyli Maria Wasiak – przyp. RK), które odbyło się 2 listopada 2015 r. było poświęcone zmianie statutu spółki.
Nowy statut PKP SA wskazuje m.in., że członek Rady Nadzorczej: powinien legitymować się wyższym wykształceniem, nie może jednocześnie pełnić funkcji z wyboru lub zasiadać w organach organizacji związkowej (zakładowej, ponadzakładowej lub ogólnokrajowej), federacji związków zawodowych lub konfederacji związków zawodowych, oraz nie może podejmować żadnych działań lub wykonywać jakichkolwiek zajęć, które były w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby budzić podejrzenie o stronniczość tego członka Rady Nadzorczej lub sprzyjanie swoim prywatnym interesom.
Szansa dla szeregowych pracowników... z wyższym wykształceniem
– Zmiana ta przede wszystkim poszerza krąg kandydatów na stanowisko członka Rady Nadzorczej Spółki, dając możliwość zasiadania na tym stanowisku szeregowym pracownikom, a nie tylko tym, którzy mają poparcie dużych struktur związkowych – zapewnia Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Jednak jak wskazuje Leszek Miętek, wymaganie wyższego wykształcenia wskazuje na coś zupełnie przeciwnego – z założenia ma wręcz odciąć szeregowych pracowników od udziału w radzie nadzorczej. Zdaniem szefa związku maszynistów, Rada może zostać teraz obsadzona zaufanymi ludźmi PKP SA i ministerstwa.
Według raportu rocznego Grupy PKP, na koniec 2014 roku udział pracowników z wyższym wykształceniem w PKP SA wynosił 58,8 procent. Liczba ta dotyczy jednak wszystkich pracowników, a nie tylko tych na najniższych szczeblach. Do tego każdy kandydat do Rady musi zdać państwowy egzamin. – Dlatego wrażenie, że każda osoba z wyższym wykształceniem może być kandydatem, jest złudne. Ta zmiana uderza przede wszystkim w osoby wybrane jako przedstawiciele pracowników – tłumaczy związkowiec.
Podobnie jak w PKP Cargo
– Celem zmiany było też zniwelowanie strukturalnych nieprawidłowości pozwalających na występowanie konfliktu interesów przy jednoczesnym pełnieniu funkcji liderów związków zawodowych i członków Rady Nadzorczej tej samej spółki. Wymogi dla członków Rady Nadzorczej PKP SA określone w nowym statucie wykluczają bowiem możliwość działania członka Rady Nadzorczej w podwójnej roli – uzupełnia MIR.
Podobne zmiany PKP SA wprowadziło niedawno w statucie PKP Cargo, kiedy z rady nadzorczej tamtej spółki wyrzucono związkowych przedstawicieli: Krzysztofa Czarnotę oraz Marka Podskalnego. Więcej na ten temat pisalismy tutaj.
– Być może pani minister i zarząd spółki nie chcą, byśmy byli świadkami operacji, które zamierzają jeszcze przeprowadzić przed zmianą władzy – komentował wczoraj Leszek Miętek. Może chodzić o kolejne zmiany właścicielskie w PKP Cargo – tekst na ten temat przeczytasz tutaj.