NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?

| Redakcja 25.05.2017 35

Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?
Interfejs kolejowy w automatyce jak wtyczka do suszarki?Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury posłowie, przedstawiciele rządu, PKP Polskich Linii Kolejowych, a także zaproszeni eksperci debatowali na temat wyzwań związanych z koniecznością współpracy różnych systemów automatyki kolejowej w postaci tak zwanych interfejsów.
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa zwrócił uwagę, że urządzenia sterowania ruchem kolejowym przeszły ogromne zmiany od urządzeń mechanicznych aż po systemy elektroniczne, a rolą zarządcy infrastruktury jest zapewnienie poprawnego funkcjonowania tych wszystkich urządzeń pochodzących z różnych epok.

Europejskiego standardu nie ma

Antoni Jasiński, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe wyjaśnił, że rolą interfejsu jest zapewnienie połączenia pomiędzy jednym systemem a drugim, podając przykład suszarki lub golarki, którą zabierając w podróż do Włoch, musimy podłączyć do gniazdka za pomocą „wtyczki przejściowej”.

Przedstawiciele zarządcy infrastruktury zrelacjonowali konieczność zapewnienia komunikacji pomiędzy różnymi systemami – zwłaszcza tzw. warstwy podstawowej, a warstwą ETCS, oraz pomiędzy różnymi lokalnymi centrami sterowania (LCS). Omówiono również wypracowany na poziomie europejskim standard Euroradio oraz podejmowane próby wypracowania ogólnoeuropejskiego opisu interfejsów, które jak na razie nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.

Integracja jeszcze potrwa

Na problemy pojawiające się na rynku zwrócił uwagę Radosław Pacewicz, dyrektor generalny Urzędu Transportu Kolejowego, podając przykład styku pomiędzy linią nr 248, czyli Pomorską Koleją Metropolitalną, a linią PKP PLK nr 202, gdzie obowiązuje telefoniczne zapowiadanie przez dyżurnych z wykorzystaniem kamer telewizji użytkowej do stwierdzenia niezajętości szlaku; stan ten jest tymczasowy do czasu zakończenia inwestycji na stacji Gdańsk Wrzeszcz. Kolejny podany przez UTK przykład wynikał z informacji złożonej przez Newag, który nie mógł testować systemu ETCS poziomu 2 na linii E30 (Bielawa Dolna – Węgliniec – Legnica), pomimo wydanego pozwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.

Poseł Stanisław Lamczyk (PO) zwrócił uwagę na ryzyko monopolu i podrażania inwestycji, a poseł Jerzy Polaczek (PiS) powiedział, że mamy praktykę, która sprowadza się do tego, że umacnia się pozycja 1-3 wykonawców.
Na zakończenie posiedzenia Komisji dyrektor Marek Pawlik z Instytutu Kolejnictwa powiedział, że na kolei działa ok. 8 tysięcy interfejsów, a 98% urządzeń dotyczy starych technologii. To jeden z powodów, dla których wdrożenie wspólnego interfejsu może potrwać jeszcze nawet 20 lat.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (4030)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (4030)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5