NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Intercity nie widzi podstaw do zniesienia opłaty pokładowej w Pendolino

| Martyn Janduła 05.01.2017 121

Intercity nie widzi podstaw do zniesienia opłaty pokładowej w Pendolino
fot. Martyn Janduła
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP Intercity nie widzą podstaw do tego, żeby na pokładzie pociągów Pendolino umożliwić podróżnym normalną sprzedaż biletów, bez konieczności ponoszenia wysokiej opłaty pokładowej i traktowania ich jak osoby bez biletu. Andrzej Bittel, podsekretarz w ministerstwie, za przykład podaje też inne kolejowe spółki za granicą, które postępują podobnie.
Zgodnie z postanowieniami regulaminu PKP Intercity można zakupić bilet u drużyny konduktorskiej na pokładzie wszystkich pociągów z wyjątkiem tych kategorii Express InterCity Premium. Podróżny musi się jednak liczyć z tym, że za wydanie biletu w pociągu pobierana jest opłata pokładowa, która jest rozwiązaniem kwestii wydania biletu poza punktem odprawy, czyli kasą biletową, internetem, automatem lub telefonem komórkowym. Wynosi ona 650 zł, a jeżeli dokonamy płatności od razu lub do 7 dni od wydania biletu to zapłacimy 130 zł.

Nie po to jest kasa…

– Wobec tak szerokiego wachlarza sieci dystrybucji biletów opłata pokładowa ma mieć charakter dyscyplinujący. Ważne jest aby podróżni, którzy wsiadają do pociągu na stacji lub przystanku, gdzie jest czynna kasa biletowa, mieli ze sobą ważny bilet na przejazd – podkreśla Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Jak podkreśla, przepisy obowiązujące kolejowych przewoźników pasażerskich nie określają sposobu ustalania wysokości opłaty pokładowej. – Przedsiębiorstwo kolejowe ma swobodę m.in. w kontrolowaniu podaży i reklamowaniu usług oraz ustalaniu ich cen – dodaje.

Wysokość opłaty dodatkowej uregulowana jest w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 20 stycznia 2005 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz wysokości opłaty manipulacyjnej i wynosi 50-krotność ceny najtańszego biletu jednorazowego normalnego stosowanego przez PKP IC. Jak informuje ministerstwo, obecnie cena ta wynosi 13 zł.

Brak podstaw do zmiany


Zgodnie z obowiązującymi zasadami korzystania z przejazdów pociągami Express Intercity Premium, każda osoba przed wejściem na pokład danego pociągu EIP jest zobowiązana posiadać ważny bilet na przejazd. Jeżeli podróżny nie dopełnił formalności związanych z zawarciem umowy przewozu i mimo to odbywa przejazd pociągiem EIP, traktowany jest jak bez ważnego biletu. – PKP IC nie widzi uzasadnienia dla zmian zasad ustalonych we własnym regulaminie odnośnie postępowania z podróżnym bez ważnego biletu w pociągu – podkreśla Bittel.

Argumentem mówiącym dodatkowo za pozostawieniem opłaty pokładowej jest również wynik analizy porównawczej takiego rozwiązania, którą dokonało PKP Intercity. Ministerstwo przedstawiło, że pośród analizowanych zagranicznych przewoźników, 5 z 9 nie oferuje możliwości zakupu biletu u konduktora. Z informacji wynika, że w SNCF we Francji poza ceną biletu, podróżny musi również ponieść wysokość kary od 24 do 45 euro. W pociągach Renfe w Hiszpanii, podróżny płaci dwukrotność ceny biletu. We włoskim Trenitalia pasażer musi zapłacić czterokrotność ceny biletu, ale nie mniej niż 50 euro. ZSSK na Słowacji naliczają do ceny biletu 32 euro kary. Jako ostatni przewoźnik Bittel podaje SBB w Szwajcarii, gdzie poza ceną biletu, naliczana jest kara w wysokości 82 euro.

By zapobiec staniu w korytarzu

Dodatkowo, jak zauważa Bittel, na przejazd pociągami EIP prowadzona jest sprzedaż biletów wyłącznie ze wskazaniem miejsca. – W pociągach tych m.in. z uwagi na komfort podróży nie przewidziano miejsc stojących, dlatego też aby zapobiec sytuacji, że przejazd będą odbywały osoby, dla których nie będzie możliwe zagwarantowanie miejsca do siedzenia. PKP IC podjęło decyzję o konieczności zakupu biletów na przejazd danym pociągiem EIP wyłącznie przed rozpoczęciem podróży – mówi wiceminister. Umożliwia to szereg wielu punktów dystrybucji biletów. Dodatkowo, zdaniem Bittela, przewoźnik uprzedza klientów o tym w sposób zwyczajowo przyjęty. – W tej sytuacji nie można uznać, że działanie takie narusza w jakikolwiek sposób prawa podróżnych do dostępu do komunikacji publicznej – dodaje.

Przy okazji zaznacza, że przewozy kolejowe pociągami EIP uruchamiane są przez PKP IC na zasadach komercyjnych i nie stanowią przedmiotu umowy o świadczenie usług publicznych zawieranej przez ministra właściwego do spraw transportu z przewoźnikiem. – W związku z tym, PKP IC jako przedsiębiorstwo kolejowe ma możliwość kształtowania oferty przewozowej w granicach obowiązującego w tym zakresie prawa polskiego i unijnego – mówi.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5