Partnerzy serwisu:
Pasażer

Intercity: Nie spowalniamy pociągów regionalnych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Intercity: Nie spowalniamy pociągów regionalnych
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zarzuca PKP intercity wykorzystywanie słabych i powolnych lokomotyw spalinowych. Władze spółki odpierają jednak zarzut, że jej pociągi na liniach niezelektryfikowanych spowalniają pociągi regionalne.

Kilka dni temu przytoczyliśmy stanowisko władz woj. zachodniopomorskiego, z którego wynika, iż samorządowcy jako jeden z czynników utrudniających konstruowanie rozkładów pociągów regionalnych uważają niewykorzystywanie przez PKP IC parametrów infrastruktury kolejowej na linii nr 402 (odcinek Goleniów-Kołobrzeg). Konkretnie, zarzutem ze strony Urzędu Marszałkowskiego Woj. Zachodniopomorskiego jest „zatrudnianie słabych i powolnych lokomotyw serii SM42 do obsługi pociągów TLK o masie 300-400 ton, skutkujące mocno wydłużonym czasem jazdy tych pociągów, ograniczającym możliwość wytrasowania pociągów regionalnych”. UMWZ stwierdził w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu, że „przynależność do Grupy PKP powinna umożliwiać PKP IC korzystanie z potencjału siostrzanej spółki PKP Cargo, posiadającej silne i szybkie lokomotywy serii SU46, skonstruowane właśnie z myślą o obsłudze pociągów pospiesznych na liniach niezelektryfikowanych”.

Z takim postawieniem sprawy nie zgadzają się władze PKP IC. Ich zdaniem, ani na linii nr 402, ani na żadnej innej linii niezelektryfikowanej w Polsce, po której kursują pociągi IC, nie ma miejsca sytuacja, w której poprzez zastosowanie lokomotyw o niskich parametrach, pociągi IC kursują z niższą niż dopuszczalna prędkość, przez co spowalniają pociągi regionalne.

– Ułożeniem rozkładu jazdy zajmuje się zarządca infrastruktury. Z naszej strony przy planowaniu siatki połączeń bierzemy pod uwagę możliwości eksploatacyjne taboru oraz możliwości eksploatacyjne linii, po której się poruszamy. W obecnym rozkładzie jazdy prowadzimy pociągi na 9 odcinkach niezelektryfikowanych, przy wykorzystaniu lokomotyw spalinowych z prędkościami od 90 do 120 km/h. Odpowiada to dopuszczalnym na odcinkach prędkościom. Wspomnianą do Kołobrzegu przygotowano do prędkości od 80 do 100 km/h. Wykorzystujemy tam lokomotywę jadącą z prędkością maksymalną 90 km/h. Nie wpływa to negatywnie na płynne prowadzenie ruchu na linii – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego IC.

Zgodnie z regulaminem PKP PLK na rozkład 2013/14, 100-kilometrowa trasa Kołobrzeg-Goleniów jest praktycznie w całości przystosowana do prędkości 100 km/h w przypadku konwencjonalnych składów pasażerskich i 120 km/h w przypadku autobusów szynowych. Jedynie na 1-kilometrowym odcinku przez samym Goleniowem prędkość dla pociągów konwencjonalnych wynosi 100 km/h, natomiast dla autobusów szynowych 8-kilometrowy odcinek Goleniów-Mosty jest przystosowany do prędkości 100 km/h.

Czas przejazdu sezonowego pociągu TLK kursującego trasą Goleniów-Kołobrzeg jest zbliżony do czasu przejazdu autobusów szynowych. Np. 24-kilometrowy odcinek Nowogard-Goleniów pociąg TLK pokonuje, bez zatrzymania, w 21 min, natomiast autobus szynowy, zatrzymujący się 3-krotnie i omijający lotnisko w Goleniowie, w 22-24 min.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Koleje Mazowieckie 21 października 2025

Nowy rozkład PKP Intercity dla województwa małopolskiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

PKP Intercity 21 października 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Pasażer

Zmiany w rozkładzie jazdy KM od 26 października 2025 r.

Koleje Mazowieckie 21 października 2025

Nowy rozkład PKP Intercity dla województwa małopolskiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

Pasażer

PKP Intercity. Nowy rozkład jazdy dla podkarpackiego

PKP Intercity 21 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij