Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zarzuca PKP intercity wykorzystywanie słabych i powolnych lokomotyw spalinowych. Władze spółki odpierają jednak zarzut, że jej pociągi na liniach niezelektryfikowanych spowalniają pociągi regionalne.
Kilka dni temu przytoczyliśmy stanowisko władz woj. zachodniopomorskiego, z którego wynika, iż samorządowcy jako jeden z czynników utrudniających konstruowanie rozkładów pociągów regionalnych uważają niewykorzystywanie przez PKP IC parametrów infrastruktury kolejowej na linii nr 402 (odcinek Goleniów-Kołobrzeg). Konkretnie, zarzutem ze strony Urzędu Marszałkowskiego Woj. Zachodniopomorskiego jest „zatrudnianie słabych i powolnych lokomotyw serii SM42 do obsługi pociągów TLK o masie 300-400 ton, skutkujące mocno wydłużonym czasem jazdy tych pociągów, ograniczającym możliwość wytrasowania pociągów regionalnych”. UMWZ stwierdził w przesłanym do naszej redakcji oświadczeniu, że „przynależność do Grupy PKP powinna umożliwiać PKP IC korzystanie z potencjału siostrzanej spółki PKP Cargo, posiadającej silne i szybkie lokomotywy serii SU46, skonstruowane właśnie z myślą o obsłudze pociągów pospiesznych na liniach niezelektryfikowanych”.
Z takim postawieniem sprawy nie zgadzają się władze PKP IC. Ich zdaniem, ani na linii nr 402, ani na żadnej innej linii niezelektryfikowanej w Polsce, po której kursują pociągi IC, nie ma miejsca sytuacja, w której poprzez zastosowanie lokomotyw o niskich parametrach, pociągi IC kursują z niższą niż dopuszczalna prędkość, przez co spowalniają pociągi regionalne.
– Ułożeniem rozkładu jazdy zajmuje się zarządca infrastruktury. Z naszej strony przy planowaniu siatki połączeń bierzemy pod uwagę możliwości eksploatacyjne taboru oraz możliwości eksploatacyjne linii, po której się poruszamy. W obecnym rozkładzie jazdy prowadzimy pociągi na 9 odcinkach niezelektryfikowanych, przy wykorzystaniu lokomotyw spalinowych z prędkościami od 90 do 120 km/h. Odpowiada to dopuszczalnym na odcinkach prędkościom. Wspomnianą do Kołobrzegu przygotowano do prędkości od 80 do 100 km/h. Wykorzystujemy tam lokomotywę jadącą z prędkością maksymalną 90 km/h. Nie wpływa to negatywnie na płynne prowadzenie ruchu na linii – mówi „RK” Beata Czemerajda z biura prasowego IC.
Zgodnie z regulaminem PKP PLK na rozkład 2013/14, 100-kilometrowa trasa Kołobrzeg-Goleniów jest praktycznie w całości przystosowana do prędkości 100 km/h w przypadku konwencjonalnych składów pasażerskich i 120 km/h w przypadku autobusów szynowych. Jedynie na 1-kilometrowym odcinku przez samym Goleniowem prędkość dla pociągów konwencjonalnych wynosi 100 km/h, natomiast dla autobusów szynowych 8-kilometrowy odcinek Goleniów-Mosty jest przystosowany do prędkości 100 km/h.
Czas przejazdu sezonowego pociągu TLK kursującego trasą Goleniów-Kołobrzeg jest zbliżony do czasu przejazdu autobusów szynowych. Np. 24-kilometrowy odcinek Nowogard-Goleniów pociąg TLK pokonuje, bez zatrzymania, w 21 min, natomiast autobus szynowy, zatrzymujący się 3-krotnie i omijający lotnisko w Goleniowie, w 22-24 min.