| Jakub Madrjas ⚫ 13.10.2015 ⚫
145
Ludzie unikną śmiertelnych wypadków, koksownie i huty ograniczą koszty, polska gospodarka wzbogaci się o kolejną innowację – samodzielnie pracującą lokomotywę. Nowatorski projekt lokomotywy autonomicznej uzyskał na drodze konkursu dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pisaliśmy o nim tutaj.
Choć brzmi jak fantastyka naukowa, inż. Piotr Przewoźny, wiodący członek zespołu inżynierów Grupy Zarmen z Chorzowa, zapewnia, że lokomotywa będzie potrafiła samodzielnie formować skład, czyli rozpinać i spinać ze sobą wagony. Aby było to możliwe, wagony muszą mieć zainstalowany odpowiedni mechanizm, przystosowany do takiej pracy. Takie specyficzne rozwiązania dedykowane są kolejnictwu w przemyśle.
Do całkowitej automatyzacji potrzebne wyspecjalizowane sprzęgi
– W przypadku zwykłych wagonów węglarek, które są stosowane na naszej kolei, rzeczywiście nie da się formować składu całkowicie bez udziału człowieka, bo haki same się nie podniosą i nie odczepią. Co najwyżej lokomotywa może w sposób automatyczny przeprowadzić zasprzęgnięcie się z pierwszym wagonem składu. Jednak już kadziowozy, czyli wagony specjalne do przewożenia gorącego żużla, mogą mieć takie sprzęgi, jakie sobie wymyślimy. Można zatem zrealizować funkcję całkowitego zasprzęgania się tych wagonów – i pod względem pneumatycznym i hydraulicznym, bo mają one również rozwiązania hydrauliczne potrzebne do przewracania kadzi – stwierdza nasz rozmówca.
Dodaje, że lokomotywa wyposażona w taki wyspecjalizowany sprzęg pozwala na rozpięcie składu w dowolnym miejscu przez system sterujący. Praca byłaby wówczas całkowicie zautomatyzowana.
Taki właśnie zautomatyzowany skład, gdzie już nie byłoby ingerencji człowieka, został opisany w zapytaniu ofertowym wystosowanym przez polską firmę z branży hutniczej do Grupy Zarmen. Koncepcja w firmie powstała i jest rozwijana.
Człowiek wyręczony
– Działamy w obszarze, gdzie nie ogranicza nas to, co obecnie jest na kolei. Chcemy zaoferować naszą lokomotywę nie tylko tradycyjnej kolei, ale przede wszystkim działać w sferze przemysłu. Jeśli chodzi o odpowiednie sprzęgi, to takie rozwiązania istnieją lub są w trakcie realizacji – mówi inż. Przewoźny.
Czy z powodu takich maszyn człowiek nie będzie już potrzebny do niektórych zadań w zakładach przemysłowych? Jak zaznacza inż. Piotr Przewoźny – dzięki takim maszynom może się tak stać. – Mowa przecież o pracy w strefach wyjątkowo niebezpiecznych, np. z żużlem rozgrzanym nawet do tysiąca stopni – zaznacza.
Przeczytaj pierwszą część tekstu o innowacyjnej lokomotywie.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Warszawa: Pierwszy tor na Gagarina w trakcie układania
3,1k
Zintegrowany transport Trwa budowa kolektora i trasy tramwajowej w ciągu ul. Gagarina – w ramach wspólnej inwestycji MPWiK oraz Tramwajów Warszawskich. Wykonawca układa już pierwszy odcinek torowiska tramwajowego.
Jakie wyzwania stoją przed Piotrem Rachwalskim w PKM Świerklaniec?
1,6k
Zintegrowany transport Z Piotrem Rachwalskim, nowym prezesem PKM Świerklaniec rozmawiamy o jego zadaniach w nowej spółce, a także szerzej, w strukturach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rachwalski podkreśla, że przed GZM stoi ogromne wyzwanie odnośnie integracji taryfowo-biletowej, które trzeba będzie zrealizować w najbliższych latach.
Wrocław: Tramwaje próbne na mostach Pomorskich
839
Zintegrowany transport Cztery mosty Pomorskie, które mają łącznie 442 lata, przechodzą właśnie remont. Nowością będą przystanki tramwajowe i autobusowe. W środę 25 stycznia rozpoczęły się jazdy próbne tramwajów. Na regularne kursy trzeba poczekać do jesieni.
Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu
705
Zintegrowany transport W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba „odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu, co spotkało się z powszechną krytyką. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży.
Łódź z ofertami na studium tramwaju do Centrum Zdrowia Matki Polki
574
Zintegrowany transport Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi otworzył oferty w przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy linii tramwajowej od pętli Chojny Kurczaki do Instytutu Centrum Zdrowia Matki Polki. Opracowanie będzie gotowe w ciągu roku.
Zmiany w ruchu tramwajów na granicy Świętochłowic i Chorzowa
3,1k
Zintegrowany transport Na początku przyszłego tygodnia na ul. Katowickiej w Świętochłowicach rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego. Dzięki inwestycji poprawi się komfort przemieszczania się oraz zredukowane zostaną wibracje i hałas emitowane przez przejeżdżające tramwaje. Na czas realizacji prac, Zarząd Transportu Metropolitalnego musi wprowadzić zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej i tramwajowej. Będą one obowiązywać od 30 stycznia i obejmą łącznie 5 linii autobusowych oraz 4 linie tramwajowe, których trasy przebiegają przez Bytom, Chorzów, Gliwice, Katowice, Rudę Śląską i Zabrze.
Poznań. Dlaczego Tramino dwukrotnie uderzyły w wiadukt na Górczynie?
5,9k
Zintegrowany transport W odstępie pół roku na poznańskiej pętli Górczyn dwukrotnie doszło do niemal identycznego wypadku tramwajowego. W obu przypadkach poszczególne człony wagonów Solaris Tramino wykoleiły się uderzyły w górczyński wiadukt, powodując wstrzymanie ruchu i konieczność naprawy obu tramwajów. Co więc było powodem tych zdarzeń?
Łódź. Druga Gamma dotarła do miasta
1,3k
Zintegrowany transport Drugi z nowych tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC dotarł do Łodzi w poniedziałek (23 stycznia) w godzinach nocnych. Do Łodzi dotrze łącznie aż 30 takich wagonów.
Bydgoszcz. Wkrótce tramwaje przetestują torowisko na Perłowej
817
Zintegrowany transport Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów, firma Trakcja, rozpoczyna jeden z kluczowych etapów prac przy ich budowie. Do Bydgoszczy jeszcze w tym miesiącu przyjadą gotowe elementy obiektu drogowego, które zostaną zamontowane na wykonanych wcześniej podporach. Wykonawca pracuje również nad przygotowaniem torowiska na ul. Perłowej do próbnych przejazdów. W ostatnich tygodniach ZDMiKP rozmawiał z wykonawcą na temat konieczności zintensyfikowania prac.
Łódź pyta o Franciszkańską. Czy tory tramwajowe zostaną wydzielone?
889
Zintegrowany transport To będzie pierwsza inwestycja w Łodzi współtworzona z mieszkańcami aż w takim stopniu. Już na etapie przygotowania projektu będą zgłaszali wykonawcy swoje opinie i sugestie co do tego, jak ulica Franciszkańska ma wyglądać po przebudowie.
Jakub Madrjas - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >