Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Infrastruktura Usługowa zwolniona z podatku od nieruchomości

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Infrastruktura Usługowa zwolniona z podatku od nieruchomości
Fot. Hanton
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych została ostatecznie znowelizowana. Na mocy ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dnia 17 listopada 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2192) wprowadzono istotne modyfikacje warunków zwolnienia od podatku od nieruchomości dla kolejowych gruntów, budynków i budowli. Rozwiązania te są korzystne dla Operatorów Obiektów Infrastruktury Usługowej.

Od kiedy obowiązuje zwolnienie?

Od 1 stycznia 2022 r. grunty, budynki i budowle wchodzące w skład obiektu infrastruktury usługowej podlegają zwolnieniu od podatku od nieruchomości. Powyższa zasada nie dotyczy jedynie terminali towarowych, które będą zwolnione od podatku od 1 stycznia 2023 r.

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych odsyła do definicji OIU zawartej w ustawie o transporcie kolejowym tj. do przepisu art. 4 pkt 51 tej ustawy, który stanowi, że OIU to obiekt budowlany wraz z gruntem, na którym jest usytuowany, oraz instalacjami i urządzeniami, przeznaczony w całości lub w części do świadczenia jednej lub większej liczby usług, o których mowa w ust. 2 i 3 załącznika nr 2 do ustawy o transporcie kolejowym.

Obiekt budowlany jako taki, zdefiniowany został w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 2351) jako budynek, budowla bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Co zostało zwolnione?

Wykładnia przepisów ustawy prowadzi zatem do wniosku, że od 1 stycznia 2022 r. zwolnieniu od podatku od nieruchomości podlegają zarówno grunty jak i budynki oraz budowle składające się na Obiekty Infrastruktury Usługowej takie jak np.:
1. Punkty zaplecza technicznego;
2. Tory postojowe;
3. Stanowiska techniczne;
4. Infrastruktura portów morskich z dostępem do torów kolejowych;

Jak już zostało wspomniane, nowe rozwiązania podatkowe w odniesieniu do gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład terminali towarowych będą stosowane dopiero od 1 stycznia 2023 r.

Warunki zwolnienia

Przede wszystkim grunty, budynki i budowle muszą wchodzić w skład OIU. Zwolnieniu podlega tylko ta część gruntów, budynków i budowli, która służy realizacji zadań operatora OIU i świadczenia w nich usług na rzecz przewoźników kolejowych.
Ponadto, Obiekt Infrastruktury Usługowej musi być udostępniany na zasadach wynikających z rozdziału 6b ustawy o transporcie kolejowym co dotyczy przede wszystkim niedyskryminacyjnych zasad dostępu i metodologii ustalania opłat za dostęp do obiektu.
Wyzwaniem z pewnością okażą się tzw. kwestie dowodowe, czyli związane z wykazaniem przed organem podatkowym lub sądem, że obiekt faktycznie spełnia kryteria umożliwiające zwolnienie z podatku. Dokumentami i okolicznościami potwierdzającymi spełnienie przedmiotowych kryteriów są m.in.:
  • udostępnianie OIU na zasadach określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej nr 2017/2177 z dnia 22 listopada 2017 r. w sprawie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej i usług związanych z koleją;
  • posiadanie odpowiedniego regulaminu udostępniania, który został opublikowany w stosowny sposób;
  • posiadanie cennika skonstruowanego zgodnie z metodologią przewidzianą rozdziałem 6a ustawy o transporcie kolejowym;
  • wpis do rejestru OIU.
Nowe przepisy wydają się bardzo korzystne dla operatorów OIU tj. dla przewoźników kolejowych posiadających punkty zaplecza technicznego i udostępniających je innym przewoźnikom oraz dla samodzielnych zakładów naprawczych taboru kolejowego. Najbliższe miesiące pokażą – co osobiście bardzo ciekawi autorów niniejszego artykułu – jakie będzie podejście organów podatkowych do – wydawać by się mogło – jednoznacznych przepisów znowelizowanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Czy przetargi na realizację PSC są w pełni konkurencyjne?

Komentarze

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Biznes

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Roman Czubiński 01 grudnia 2021

Ogromne kontrowersje wokół opodatkowania gruntów kolejowych

Prawo i polityka

Zobacz również:

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

Prawo i polityka

Zezwolenia dla podsystemów strukturalnych a rozliczenie perspektywy UE

r.pr. dr Michał Zięba, apl. adwokacki Gabriela Turczyńska, Kancelaria prawna HANTON Szalc Zięba & Partnerzy 21 marca 2023

Czy przetargi na realizację PSC są w pełni konkurencyjne?

Komentarze

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Biznes

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Roman Czubiński 01 grudnia 2021

Ogromne kontrowersje wokół opodatkowania gruntów kolejowych

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5