- W 1990 r. eksploatowano 24,1 tys. km linii kolejowych, obecnie jest to 19,2 tys. kilometrów. Nastąpił więc spadek o 21,2% - powiedział Tomasz Warsza, zastępca dyrektora departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury podczas konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Transportu, jakie odbyły się w poniedziałek (16 maja br.) w Krakowie.
Jedynie 36% linii kolejowych jest w stanie dobrym. 35% to stan dostateczny, a 29% to stan niezadowalający. Prędkość rzędu 160 km/h może być osiągana tylko na 8% długości torów. Przyczyny obniżających się prędkości na liniach to przede wszystkim duże ograniczenia nakładów na infrastrukturę. Niedoinwestowanie robót naprawczych skutkuje złym stanem obiektów inżynieryjnych, automatyki, energetyki i telekomunikacji i prowadzi do znacznego obniżania prędkości rozkładowych, nawet do 30 km/h i mniej.
Jakie są podstawowe trudności związane z prowadzeniem inwestycji kolejowych? – To złożoność kolejowych projektów inwestycyjnych a także długotrwała procedura udzielania zamówienia publicznego. Do tego dochodzą opóźnienia w uzyskiwaniu decyzji administracyjnych oraz wydłużony okres projektowania lub budowy w stosunku do przewidywanych terminów. Istotnym problemem jest także konieczność spełnienia znaczących wymagań określonych w decyzjach o środowiskowych uwarunkowaniach oraz ciągły niedobór środków zapewniających zbilansowanie finansowania – podkreślił Warsza.
Cele i zadania w obszarze infrastruktury kolejowej na najbliższe lata to modernizacja linii kolejowych, przygotowanie do budowy linii dużych prędkości, wdrażanie systemu ERTMS a także budowa krótkich odcinków linii zapewniających dobre połączenia z lotniskami. Kolejne cele to realizacja inwestycji odtworzeniowych na najbardziej zdegradowanych i obciążonych przewozami odcinkach linii kolejowych, likwidacja zbędnej infrastruktury z rekultywacją odzyskanej powierzchni gruntu, modernizacja dworców kolejowych, budowa węzłów integracyjnych oraz modernizacja istniejących i budowa nowych terminali przeładunkowych, szczególnie w portach morskich oraz punktach zmiany szerokości toru.
W Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do 2013 r. (z perspektywą do 2015 r.) ujęto 110 zadań. Całkowita wartość kosztorysowa programu to 38,67 mld zł, z czego 8,33 mld zł (21,54%) zrealizowano do końca 2010 r. W okresie 2011-2013 zostaną zrealizowane zadania za 21,47 mld zł (55,52% wartości kosztorysowej zadań), z czego w 2011 r. będzie to 4,78 mld zł (22,26%), w 2012 r. 8,08 mld zł (37,63%), a w 2013 r. 8,61 mld zł (40,11%). Do realizacji po 2013 r. pozostanie jeszcze 8,87 mld zł (22,94%).
Efekty Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych? – Programem objęto 15,5% długości eksploatowanych linii (21,4% linii państwowych), 15,9% długości torów szlakowych i głównych zasadniczych (20% na liniach państwowych), 11,1% obiektów inżynieryjnych (17,1% w przypadku linii państwowych), 10,6% skrzyżowań (12,4% dwupoziomowych) i odpowiednio 17,4% i 18,2% na liniach państwowych, do tego 12,1% krawędzi peronowych, 13,2% krawędzi peronowych na liniach państwowych – wyliczał Warsza.
- W efekcie uzyska się zwiększenie długości torów szlakowych i głównych zasadniczych, na których prędkości maksymalne będą wynosić 160 km/h z 1 568 km do 2 020 kilometrów oraz 595 km torów z prędkością wynoszącą 200 km/h. Ponadto zwiększy się długość torów, na których dopuszczalny nacisk wynosi ≥ 221 kN/oś z 18 487 km do 19 255 km – zakończył Warsza.
Konsultacje społeczne Ministerstwa Infrastruktury na temat projektów Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) oraz Prognozy oddziaływania na środowisko SRT, jakie miały miejsce 16 maja br. w Krakowie, były jednymi z pierwszych. Kolejne tego typu spotkania odbędą się w najbliższym czasie w Szczecinie, Lublinie oraz w Warszawie. Szczegółowe materiały (m.in. projekt SRT oraz prezentacje związane z tematem) można znaleźć na stronie internetowej MI – zobacz.