Partnerzy serwisu:
Biznes

Ile osób pracuje na polskiej kolei?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
02-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Ile osób pracuje na polskiej kolei?
Fot. RKZdjęcie ilustracyjne
W branży kolejowej w 2018 r. zatrudnionych było ponad 90 tys. osób. To pracownicy przewoźników oraz zarządców infrastruktury. Liczba zatrudnionych systematycznie spada – w 2010 r. było ich ponad 103 tysiące. W całej branży w 2018 r. pracowało 111 osób mniej niż na koniec 2017 r. Liczba pracowników wzrastała u przewoźników, spadła u zarządców infrastruktury.

W sektorze przewozów pasażerskich pracowało 22 647 osób. Od 2014 r. utrzymuje się stały poziom zatrudnienia, z niewielkim wzrostem w 2018 r. Więcej osób w porównaniu z 2017 r. zatrudniały Koleje Małopolskie (26 osób ) i ŁKA (25 osób). Trzech przewoźników zredukowało liczbę pracowników: Przewozy Regionalne o 442 osoby, Koleje Mazowieckie o 13 osób, a SKM w Trójmieście o 2 osoby.

Przy przewozach towarowych pracowało 27 900 osób – o 642 więcej niż rok wcześniej. Największy wzrost zatrudnienia odnotowało PKP Cargo – o 265 osób oraz Ciech Cargo i Transchem – o 156 i 152 osoby. Największe redukcje zatrudnienia miały miejsce w Orlen KolTrans – o 278 osób i DB Cargo Polska – o 94 osoby.

Ile osób zatrudniają zarządcy infrastruktury?

Zarządcy infrastruktury zatrudniali 39 850 osób, to jest o 2% mniej niż rok wcześniej. Największy spadek zatrudnienia – o 365 wystąpił w PKP PLK. Mniej osób pracowało również w PMT Linie Kolejowe oraz JSK, w każdej spółce liczba pracowników spadła o 136 osób. Duży wzrost zatrudnienia (o 346 osób) nastąpił w PKP LHS oraz w Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – o 44 osoby. Do zestawienia zatrudnienia u zarządców infrastruktury nie były wliczane WKD, UBB Polska oraz użytkownicy bocznic kolejowych.

Największym pracodawcą w branży kolejowej jest PKP PLK zatrudniający na koniec 2018 r. 43% ogółu pracowników kolei. Kolejne miejsca zajmują PKP Cargo – 19% oraz PKP Intercity – 9% zatrudnionych.

Kluczowymi pracownikami u przewoźników kolejowych są osoby bezpośrednio związane z ruchem pociągów, które muszą posiadać niezbędne predyspozycje i uprawnienia do wykonywania obowiązków na danym stanowisku pracy. W 2018 r. na takich stanowiskach pracowała ponad połowa zatrudnionych (ponad 46,5 tys. osób). Pracownicy ci podlegają przepisom o zawodach regulowanych.

Sporo osób powyżej 50. roku życia

Struktura wiekowa zatrudnienia wskazuje na duży udział osób powyżej 50. roku życia (43%). Struktura obliczona została w oparciu o kalkulację ekwiwalentu czasu pracy pracowników (etatów) w ramach działalności kolejowej od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. U przewoźników towarowych bardzo niski udział (9%) stanowią pracownicy poniżej 30 roku życia. Taka sytuacja jest pośrednią konsekwencją restrukturyzacji zatrudnienia w branży przewozów towarowych w latach 2010-2017, która zakładała wstrzymywanie naborów nowych pracowników. W tym czasie ogólny poziom zatrudnienia zmniejszył się o ok. 880 etatów.

Z analiz struktury wiekowej pracowników kolei wynika, że istnieje duże ryzyko powstania tzw. luki pokoleniowej szczególnie w obszarach działalności związanej bezpośrednio z ruchem pociągów. W tych przypadkach pracownicy uzyskują wcześniejsze uprawnienia emerytalne, a nowo zatrudnione osoby wymagają specjalistycznego przeszkolenia i uprawnień zawodowych, których uzyskanie jest czasochłonne.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij