NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Ile lokomotyw i zespołów trakcyjnych jeżdżących w Polsce posiada ETCS?

| Michał Szymajda 07.08.2019 8,2k

Ile lokomotyw i zespołów trakcyjnych jeżdżących w Polsce posiada ETCS?
fot. MS, Rynek Kolejowy
W Polsce, po latach zastoju, pojawia się coraz więcej nowoczesnych lokomotyw. Ale w większości nie mają one zabudowanego systemu ETCS. Przewoźnicy prowadzący pociągi towarowe niechętnie zamawiają go do pojazdów, ponieważ zabudowa systemu na polskiej sieci kolejowej jest bardzo opóźniona, a sam system jest drogi.
W 2018 r. znacznie wzrosła liczba lokomotyw oddawanych do eksploatacji. Dla porównania: w 2017 r. oddano jedynie 44 nowe i zmodernizowane lokomotywy, natomiast w 2018 r. było ich już 165. W tej liczbie znajdują się pojazdy przeznaczone do ruchu pasażerskiego, towarowego oraz uniwersalne, z czego 91 było w pełni zgodnych z wymaganiami wszystkich TSI. W dużej mierze są to lokomotywy nowe lub kilkuletnie, wypożyczone od pooli taborowych przez przewoźników prowadzących pociągi towarowe. Nie oznacza to automatycznie, że lokomotywy te są wyposażone „z automatu” w europejski system sterowania pociągiem ETCS/ERTMS,

Stosunkowo młode pojazdy bez ETCS

– Do końca 2018 r. przewoźnicy towarowi posiadali jedynie 22 lokomotywy wyposażone w ETCS, co sprawia, iż stopień wdrożenia systemu ERTMS/ETCS w pojazdach wykorzystywanych do transportu towarowego pozostaje cały czas na bardzo niskim poziomie. Wydawać by się mogło, że skoro w 2018 r. dopuszczonych do eksploatacji zostało w sumie 91 lokomotyw w pełni zgodnych z TSI, liczba pojazdów wyposażonych w ETCS powinna być znacznie wyższa – pisze Urząd Transportu Kolejowego. Zaznacza przy tym, że znaczna część lokomotyw dopuszczanych w Polsce w 2018 r. to pojazdy, które posiadają już dopuszczenie na terenie innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Pojazdy te są najczęściej własnością zagranicznych pooli taborowych i nie figurują na stanie polskich przewoźników.

Z kolei, według deklaracji przewoźników pasażerskich, na koniec 2018 r. dysponowali oni 157 zespołami trakcyjnymi oraz 36 lokomotywami wyposażonymi w ETCS, przy czym, jak podkreśla UTK, wszystkie lokomotywy wykorzystywane w ruchu pasażerskim zostały doposażone w ten system, natomiast zespoły trakcyjne w większości zostały zakupione już z zabudowanym ETCS.

Lepiej z GSM-R

Lepiej wygląda sytuacja, jeśli chodzi o radiotelefony nowej generacji systemu GSM-R, który ma zostać wprowadzony na całą sieć PKP PLK w 2024 roku. Z końcem 2018 roku przewoźnicy towarowi dysponowali 227 lokomotywami wyposażonymi w radiotelefon GSM-R. Pomimo tego, ponad 94% pojazdów trakcyjnych nie jest przystosowanych do eksploatacji na liniach, na których wykorzystywany będzie wyłącznie system radiołączności cyfrowej.

Działania przewoźników w tym obszarze muszą być w najbliższych latach zintensyfikowane – zaznacza UTK w „Sprawozdania z funkcjonowania rynku transportu kolejowego w 2018 r.”. Zbiegnie się to zapewne z wycofaniem najstarszych lokomotyw w Polsce.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45785)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45785)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5