Do ruchu weszła tylko część z dwudziestu wagonów zamówionych przez PKP Intercity do obsługi trasy Warszawa – Poznań – Szczecin. Przewoźnik zapewnia jednak, że projekt ich zakupu zamknięty zostanie do końca roku kalendarzowego. Rozpoczęcie eksploatacji wszystkich wagonów z FPS zakończy czteroletnie burzliwe dzieje kontraktu z producentem.
Kończy się historia jednej z najciekawszych dostaw wagonów pasażerskich ostatnich lat. Chodzi tu o 20 wagonów, które zostały zakontraktowane przez PKP Intercity do obsługi trasy Warszawa – Poznań – Szczecin. Mają one być włączane do pociągów kategorii EIC. Ich producentem jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) z Poznania.
Choć eksploatacja nowych wagonów dopiero się rozpoczyna, zostały one wyprodukowane w 2011 roku. Rok wcześniej właścicielem borykającego się z problemami finansowymi FPS zostaje Agencja Rozwoju Przemysłu. Postanawia ona zdobyć zamówienie PKP Intercity na fabrycznie nowe wagony, które pozwoliłoby zwiększyć wartość przedsiębiorstwa. Tymczasem przez inną spółkę z grupy ARP, FPW Inwest (później Polski Tabor Szynowy), zamawia w FPS-ie 20 wagonów.
Nie ma jednak prawnej możliwości dalszej sprzedaży ich przewoźnikowi bez przetargu. Wagony czekały więc gotowe na ogłoszenie zamówienia, które ukazało się dopiero w roku 2013. Nie kończy to jednak skomplikowanych dziejów zlecenia, które miało pomóc fabryce stanąć na nogi.
Dwa lata czekania na podpisanie umowy
PKP IC ogłosiło przetarg na dokładnie takie wagony, jakie oczekiwały już na nabywcę w Poznaniu, a więc na osiem bezprzedziałowych wagonów klasy drugiej, po cztery bezprzedziałowe i przedziałowe klasy pierwszej, dwa restauracyjne i dwa charakterystyczne wagony klasy drugiej przystosowane do obsługi niepełnosprawnych z wejściem w środkowej części wagonu. Założono jednak zaskakująco długi czas dostawy – aż 18 miesięcy – więc do przetargu stanęła też niespodziewanie bydgoska Pesa, która jednak nie złożyła ostatecznie oferty.
Choć przeszkodą w zdobyciu przez FPS zamówienia nie okazał się ostatecznie konkurent, na kolejne pół roku jego realizację zablokował Urząd Zamówień Publicznych. Dopatrzył się bowiem naruszenia przepisów w zakresie łączenia w jednym zamówieniu przedmiotów dotyczących różnych branż, tj. wagonów i kredytu na ich zakup. Ostatecznie po odwołaniu PKP IC umowa z FPS została podpisana w maju.
Dwa tygodnie do zamknięcia projektu
Jak jednak zauważyli nasi czytelnicy, nie wszystkie wagony weszły do eksploatacji wraz z nowym rozkładem jazdy. – Pociągi EIC Chrobry jak i EIC Łokietek (dotychczas EIC Prus) zachowały w zasadzie dotychczasowe zestawienie – czytamy w przysłanym w poniedziałek mailu do redakcji. Również dwa pozostałe EIC tej relacji nie były zestawione wyłącznie z wagonów z FPS.
– Projekt musi być zrealizowany do końca tego roku – uspokaja Marta Ziemska z PKP Intercity. – Część wagonów już kursuje, pozostałe będą wdrażane do eksploatacji w najbliższym czasie – informuje przedstawicielka przewoźnika. Tymczasem jeszcze wczoraj przynajmniej jeden wagon w malowaniu PKP IC przebywał na terenie producenta.