Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

IC: Wagony z FPS w ruchu do końca roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
17-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
IC: Wagony z FPS w ruchu do końca roku
Do ruchu weszła tylko część z dwudziestu wagonów zamówionych przez PKP Intercity do obsługi trasy Warszawa – Poznań – Szczecin. Przewoźnik zapewnia jednak, że projekt ich zakupu zamknięty zostanie do końca roku kalendarzowego. Rozpoczęcie eksploatacji wszystkich wagonów z FPS zakończy czteroletnie burzliwe dzieje kontraktu z producentem.

Kończy się historia jednej z najciekawszych dostaw wagonów pasażerskich ostatnich lat. Chodzi tu o 20 wagonów, które zostały zakontraktowane przez PKP Intercity do obsługi trasy Warszawa – Poznań – Szczecin. Mają one być włączane do pociągów kategorii EIC. Ich producentem jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) z Poznania.

Choć eksploatacja nowych wagonów dopiero się rozpoczyna, zostały one wyprodukowane w 2011 roku. Rok wcześniej właścicielem borykającego się z problemami finansowymi FPS zostaje Agencja Rozwoju Przemysłu. Postanawia ona zdobyć zamówienie PKP Intercity na fabrycznie nowe wagony, które pozwoliłoby zwiększyć wartość przedsiębiorstwa. Tymczasem przez inną spółkę z grupy ARP, FPW Inwest (później Polski Tabor Szynowy), zamawia w FPS-ie 20 wagonów.

Nie ma jednak prawnej możliwości dalszej sprzedaży ich przewoźnikowi bez przetargu. Wagony czekały więc gotowe na ogłoszenie zamówienia, które ukazało się dopiero w roku 2013. Nie kończy to jednak skomplikowanych dziejów zlecenia, które miało pomóc fabryce stanąć na nogi.

Dwa lata czekania na podpisanie umowy

PKP IC ogłosiło przetarg na dokładnie takie wagony, jakie oczekiwały już na nabywcę w Poznaniu, a więc na osiem bezprzedziałowych wagonów klasy drugiej, po cztery bezprzedziałowe i przedziałowe klasy pierwszej, dwa restauracyjne i dwa charakterystyczne wagony klasy drugiej przystosowane do obsługi niepełnosprawnych z wejściem w środkowej części wagonu. Założono jednak zaskakująco długi czas dostawy – aż 18 miesięcy – więc do przetargu stanęła też niespodziewanie bydgoska Pesa, która jednak nie złożyła ostatecznie oferty.

Choć przeszkodą w zdobyciu przez FPS zamówienia nie okazał się ostatecznie konkurent, na kolejne pół roku jego realizację zablokował Urząd Zamówień Publicznych. Dopatrzył się bowiem naruszenia przepisów w zakresie łączenia w jednym zamówieniu przedmiotów dotyczących różnych branż, tj. wagonów i kredytu na ich zakup. Ostatecznie po odwołaniu PKP IC umowa z FPS została podpisana w maju.

Dwa tygodnie do zamknięcia projektu

Jak jednak zauważyli nasi czytelnicy, nie wszystkie wagony weszły do eksploatacji wraz z nowym rozkładem jazdy. – Pociągi EIC Chrobry jak i EIC Łokietek (dotychczas EIC Prus) zachowały w zasadzie dotychczasowe zestawienie – czytamy w przysłanym w poniedziałek mailu do redakcji. Również dwa pozostałe EIC tej relacji nie były zestawione wyłącznie z wagonów z FPS.

– Projekt musi być zrealizowany do końca tego roku – uspokaja Marta Ziemska z PKP Intercity. – Część wagonów już kursuje, pozostałe będą wdrażane do eksploatacji w najbliższym czasie – informuje przedstawicielka przewoźnika. Tymczasem jeszcze wczoraj przynajmniej jeden wagon w malowaniu PKP IC przebywał na terenie producenta.

Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego

Tabor i technika

FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego

Kasper Fiszer 01 kwietnia 2025

PKP Intercity unieważniło przetarg na 18 lokomotyw

Tabor i technika

Lubuskie kupuje prototypowe pociągi FPS Plus. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

Po czterech latach prób PKP Intercity zmodernizuje 40 wagonów

Tabor i technika

Po czterech latach prób PKP Intercity zmodernizuje 40 wagonów

Redakcja/inf. pras 26 października 2023

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Tabor i technika

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Jakub Madrjas 26 maja 2023

Zobacz również:

FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego

Tabor i technika

FPS: Spodziewamy się kolejnych zamówień z rynku krajowego

Kasper Fiszer 01 kwietnia 2025

PKP Intercity unieważniło przetarg na 18 lokomotyw

Tabor i technika

Lubuskie kupuje prototypowe pociągi FPS Plus. Przetarg rozstrzygnięty

Tabor i technika

Po czterech latach prób PKP Intercity zmodernizuje 40 wagonów

Tabor i technika

Po czterech latach prób PKP Intercity zmodernizuje 40 wagonów

Redakcja/inf. pras 26 października 2023

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Tabor i technika

Drugi FPS Plus prawie gotowy

Jakub Madrjas 26 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij