NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Hyperloopem z Tallinna do Helsinek?

| Tomasz Kościelny 25.11.2018 2,9k

Hyperloopem z Tallinna do Helsinek?
Fot. Virgin Hyperloop One/Youtube
Przedstawiciele rządów Estonii i Finlandii są coraz bardziej przekonani do tego, że stolice obu tych krajów powinny zostać połączone biegnącym pod Zatoką Fińską tunelem kolejowym. Od kilku miesięcy mówi się jednak coraz więcej nie o budowie tradycyjnego połączenia, a o kolei w technologii hyperloop.
Tunel z Tallinna do Helsinek pozwoli na stworzenie międzynarodowego obszaru metropolitalnego, który zamieszkuje ok. 3 mln osób. Umożliwi swobodniejszy przepływ pracowników, towarów, poprawi też wskaźniki w turystyce. Większa mobilność mieszkańców wpłynie pozytywnie na sytuację ekonomiczną obu krajów, stworzy nowe możliwości w biznesie oraz da lepszą jakość życia. Inwestycja ma być kontynuacją powstającego projektu Rail Baltica. Dzięki niej znacząco skróci się czas podróży pomiędzy tymi dwiema stolicami.

Estoński minister ds. ekonomii i infrastruktury Kadri Simson uważa, że przy dzisiejszym postępie technologicznym, możliwościach i przyszłych trendach, warto przy okazji budowy połączenia Tallinna z Helsinkami rozważyć budowę superszybkiej kolei hyperloop. W czasie wizyty w Los Angeles minister spotkał się z przedstawicielami firmy Virgin Hyperloop One, by rozmawiać z nimi o najnowszych rozwiązaniach.

– Tunel między Tallinnem a Helsinkami to nie tylko interes Europy. To będzie najdłuższy tunel podwodny, dlatego zainteresuje się nim cały świat. Pomysł na hyperloop wciąż ewoluuje i zdecydowanie musi on być wzięty pod uwagę w momencie, gdy ruszą prace nad koncepcją połączenia stolic Estonii i Finlandii – powiedział w czasie rozmowy z przedstawicielami firmy Hyperloop One Kadri Simson. Dodał, że Estonia jest bardzo zainteresowana nowymi rozwiązaniami w branży transportowej, a hyperloop to projekt, któremu zdecydowanie trzeba się przyglądać.

List intencyjny, który obejmuje współpracę dotyczącą budowy połączenia kolejowego pod Zatoką Fińską, premier Estonii Juri Rates podpisał z przedstawicielami spółki Hyperloop we wrześniu 2017 roku. Natomiast opublikowane na początku 2018 roku studium wykonalności wskazuje, że najbardziej racjonalnym wariantem dla tunelu byłoby wykonanie inwestycji w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. W takim przypadku Unia Europejska mogłaby sfinansować do 40% wartości inwestycji. Pozostałe środki pochodziłyby z sektora prywatnego. Według studium, tunel miałby 102 km długości. Z symulacji wynika, że budowa tunelu wcale nie spowodowałaby kurczenia się transportu promowego. Z 23 mln pasażerów podróżujących rocznie w relacji Tallinn – Helsinki, 10 mln odbyłoby podróż promem.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5