Partnerzy serwisu:
Biznes

Husejko: Nie zgadzamy się na propozycje PKP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
31-03-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński/Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Husejko: Nie zgadzamy się na propozycje PKP
"Rynek Kolejowy” otrzymał z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego oświadczenie, w którym marszałek Władysław Husejko szczegółowo odnosi się do obecnej sytuacji w Przewozach Regionalnych. Oto jego treść:

Wypowiedzenie przez PKP S.A. ze skutkiem na dzień 1 kwietnia 2010 r. umów dzierżawy kas biletowych wyklucza możliwość prowadzenia w nich sprzedaży biletów przez spółkę Przewozy Regionalne. Władze spółki Przewozy Regionalne zapewniają, że mimo tej sytuacji zachowana zostanie ciągłość sprzedaży biletów, zarówno jednorazowych, jak i okresowych.

W imieniu Województwa Zachodniopomorskiego oświadczam, że Województwo jako organizator przewozów regionalnych, na bieżąco monitoruje zaistniałą, niekorzystną dla pasażerów i przewoźnika sytuację oraz konsultuje proponowane przez wykonawcę przewozów nowe sposoby dystrybucji biletów na przewozy PR.

W świetle perspektywy likwidacji kas biletowych spółki Przewozy Regionalne, usytuowanych na terenie dworców kolejowych należących do PKP S.A. i spółek zależnych, zapewniam, że dokładamy wszelkich starań, aby pasażerowie nie odczuli następstw tej postawy PKP SA wobec regionalnego przewoźnika.

Przewozy Regionalne wypełniając umowę o świadczenie usług publicznych zawartą z Województwem Zachodniopomorskim, jako organizatorem przewozów, podjęły działania w celu zorganizowania alternatywnego systemu sprzedaży biletów na wykonywane przez siebie przewozy, w kontekście wspomnianego wypowiedzenia dzierżawy kas.

Do sprzedaży biletów gotowe są drużyny konduktorskie, które w 2009 roku zostały wyposażone w terminale mobilne. Od 15 marca 2010 r. wdrożono w pociągach sprzedaż biletów okresowych. Trwają prace nad uruchomieniem w miejscach o dużym natężeniu ruchu automatów biletowych. Dodatkowo badana jest możliwość sprzedaży biletów kartkowych za pośrednictwem innych sieci sprzedaży, na przykład kiosków RUCH.

Bilety Przewozów Regionalnych dostępne są także w ciągłej sprzedaży na terenie całego kraju w kasach innych przewoźników, tj.: PKP Intercity, PCC Arriva, Kolei Dolnośląskich i Kolei Mazowieckich.

PKP S.A. w skierowanym do marszałków województw piśmie z dnia 08.03.2010 r., zawarło m.in. propozycję przejęcia przez województwa sprzedaży biletów Przewozów Regionalnych. Jest ona nie do przyjęcia, gdyż:
 
- jest sprzeczna z przyjętym kierunkiem przekształceń,
- jest niezgodna z obowiązującymi umowami zawartymi z przewoźnikiem w wyniku postępowania przetargowego prowadzonego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych.

Nie do przyjęcia jest także propozycja przejęcia sprzedaży biletów na przewozy regionalne przez PKP S.A., jako niezgodna z ustawowym celem powołania tej spółki. Dodatkowo rozwiązanie takie mogłoby naruszyć w dłuższej perspektywie warunki uczciwej konkurencji.
Sprawa wypowiedzenia przez PKP S.A. umów dzierżawy punktów kasowych wpisuje się w znacznie szerszy problem, któremu marszałkowie, jako przedstawiciele właścicieli, wielokrotnie poświęcali szczególną uwagę, również podczas posiedzenia Konwentu Marszałków RP (18-19 marca br.).

Od dnia 01.04.2010 spółka Przewozy Regionalne pozbawiona bowiem zostanie prawa użytkowania praktycznie wszystkich niezbędnych do jej funkcjonowania nieruchomości. Dotyczy to m.in. zapleczy technicznych, budynków administracyjnych i innych nieruchomości, których jedynym użytkownikiem są Przewozy Regionalne. Dalsze bezumowne korzystanie z tych nieruchomości wiąże się z naliczaniem opłat w wysokości dziesięciokrotności dotychczasowego czynszu dzierżawnego.

Najwyższa Izba Kontroli badając gospodarkę finansową spółek Grupy PKP, stwierdza w opublikowanym w styczniu 2010 r. raporcie, że przedsiębiorstwa kolejowe powołane na mocy ww. ustawy od lat płacą dzierżawę za majątek, który od dawna powinien być ich własnością! Ten stan rzeczy ma istotny wpływ również na obecną sytuację ekonomiczną Przewozów Regionalnych.

Ĺšródła obecnych konfliktowych sytuacji tkwią w wieloletnich zaniedbaniach procesu restrukturyzacji systemu polskich kolei. W szczególności dotyczy to zaniechań w realizacji przez PKP S.A. postanowień ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”.
Proces usamorządowienia kolei został rozpoczęty w celu rewitalizacji sektora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Zabezpieczone zostały ku temu niezbędne środki poprzez wskazanie źródeł finansowania oraz listy nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności, których wbrew ustawie z dnia 8 września 2000 r. „o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” PKP S.A. nie wniosło do spółki w trybie art. 17 ust. 1 w momencie jej utworzenia.

Należy podkreślić, że porozumienie zawarte pomiędzy województwami a Ministrem Infrastruktury w dniu 09.12.2008 r. zabezpiecza na funkcjonowanie Przewozów Regionalnych środki finansowe na lata 2009-2020, uznając tym samym, że proces naprawczy i zakres koniecznych zmian wymaga wielu lat i środków finansowych o wartości przekraczającej 7 miliardów złotych.

Dlatego podczas ostatniego posiedzenia Konwentu Marszałków w Kamieniu Śląskim wyrażony został sprzeciw wobec propozycji zmian legislacyjnych dopuszczających natychmiastową upadłość PR. Rodziłaby ona poważne skutki dla województw, drastycznie zmieniając warunki, na jakich podejmowaliśmy decyzje o przejęciu udziałów w spółce, i jako takie winno być zapowiedziane na etapie negocjacji poprzedzających usamorządowienie, wraz z informacjami zawartymi w przedstawionym wówczas „Biznes Planie”.

Jako udziałowcy spółki Przewozy Regionalne aktywnie korzystamy z uprawnień, jakie dają nam posiadane udziały. Jestem jednak świadomy, że mamy ograniczony wpływ na dalszy rozwój zdarzeń wpływających na los spółki, szczególnie w wymiarze zewnętrznym.

Niezależnie jednak od tych okoliczności na władzach samorządowych Województwa Zachodniopomorskiego spoczywa ustawowy obowiązek organizowania usług publicznych w zakresie regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych. Dlatego decyzją Zarządu Województwa rozpoczęto działania otwierające drogę do utworzenia przez Województwo spółki „Koleje Zachodniopomorskie”, która mogłaby rozpocząć działalność w oparciu o tabor już posiadany przez Województwo Zachodniopomorskie oraz 10 nowoczesnych spalinowych zespołów trakcyjnych, których zakup jest obecnie realizowany przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.

Niezależnie od tego nie zaprzestajemy starań o pełne usamodzielnienie zakładów w ramach istniejącej spółki Przewozy Regionalne. Osobiście uważam, że zrealizowanie tego zamierzenia przez Zarząd Przewozów Regionalnych, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, od dnia 1 stycznia 2010 stanowiłoby przełomowy moment w historii spółki i oznaczałoby faktyczne rozpoczęcie procesu naprawy oraz głębokiej restrukturyzacji firmy.
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Polregio poszukuje prezesa

Biznes

Polregio poszukuje prezesa

Michał Szymajda 14 maja 2020

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5