NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]

| Przemysław Farsewicz 16.06.2022 6,6k

HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
rys. HS2 Ltd/Grimshaw Architects
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
HS2. Ruszyła budowa najdłuższego mostu kolejowego na Wyspach [zdjęcia]
Firma HS2 ogłosiła rozpoczęcie budowy pierwszego i najdłuższego mostu kolejowego. Obiekt Colne Valley poprowadzony zostanie przez kilka jezior, a jego długość wyniesie 3,4 kilometra. Do budowy mostu wykorzystywana jest 700-tonowa maszyna. Układane są już pierwsze betonowe segmenty.
Brytyjski rząd w 2020 roku podjął ostateczną decyzję o budowie High Speed 2 – kolei dużych prędkości łączącej Londyn z Birmingham. Rozpoczęcie prac nastąpiło z kolei 4 września. Pierwszy etap ma mieć 50 km tuneli i 16 km wiaduktów. Będzie kosztować od 35 do 45 miliardów funtów i ma być gotowy w latach 2029-2033.

Brytyjski rozmach

Właśnie przystąpiono do budowy mostu Colne Valley, rozciągającego się na ponad dwie mile (3,4 km) przez szereg jezior między Hillingdon i M25. Obiekt będzie najdłuższym mostem kolejowym w Wielkiej Brytanii. Rozpoczęcie budowy to najnowszy kamień milowy w realizacji projektu HS2, którego celem jest poprawa połączeń kolejowych na północ od Londynu.

– Infrastruktura jest kręgosłupem HS2, a ten wiadukt będzie ważną częścią do zapewnienia szybkich podróży i zwiększenia przepustowości sieci kolejowej – podkreśla Andrew Stephenson, minister ds. transportu w Wielkiej Brytanii.

Do realizacji przedsięwzięcia używany jest specjalna maszyna o długości 160 metrów – jedyna tego typu w Wielkiej Brytanii. Przy jej pomocy ustawiane są gigantyczne betonowe segmenty, które utworzą łuk wiaduktu. Po ukończeniu każdej sekcji, maszyna przesuwa się do przodu, aby układać kolejny segment.

Łącznie do budowy mostu wykorzystanych będzie tysiąc betonowych segmentów. Każdy waży ok. 140 ton. Aby uwzględnić łagodne krzywizny wiaduktu przecinającego dolinę, wszystkie segmenty mają nieco inne kształty i są produkowane na miejscu w specjalnie wybudowanej tymczasowej fabryce.

– Rozpoczęliśmy prace nad montażem gigantycznych segmentów, które w efekcie utworzą wiadukt Colne Valley. To kolejny kamień milowy dla HS2. Pracujemy nad stworzeniem nowej kolei dużych prędkości w Wielkiej Brytanii. Po ukończeniu, ta imponująca infrastruktura będzie stanowić kluczową część kolei HS2 i pomoże zapewnić lepsze połączenia w Wielkiej Brytanii – mówi Mark Thurston, dyrektor High Speed 2.

Użyta do budowy mostu Colne Valley maszyna została pierwotnie opracowana w 2004 roku i po raz pierwszy użyta podczas budowy wiaduktu Tsing Yi w Hongkongu. Specjalnie zaprojektowana do realizacji skomplikowanych konstrukcji wiaduktów maszyna została nazwana „Dominique” ku pamięci inżyniera Bouygues Dominique Droniou, który odegrał wiodącą rolę w jej projektowaniu i rozwoju.

Most inspirowany kamykiem rzuconym po wodzie

Projekt wiaduktu Colne Valley został zainspirowany lotem kamienia skaczącego po wodzie. Będzie to konstrukcja z szeregiem eleganckich przęseł – niektórych o długości do 80 m. Poprowadzą one linię kolejową około 10 m nad powierzchnią jezior, rzeki Colne i Kanałem Grand Union. Osadzone nisko w krajobrazie, szersze przęsła przeniosą most przez jeziora, a węższe będą stosowane dla podejść. Taka realizacja inwestycji ma umożliwić pasażerom niezapomniane widoki oraz zmniejszyć ingerencję w tereny jezior. Początkowo, jednym z rozważanych pomysłów było poprowadzenie linii HS2 przez dolinę rzeki Colne. Pod uwagę brano rozbudowę pobliskiego tunelu Northolt. Ze względu na koszty i długi czas budowy – z pomysłu zrezygnowano.

Warto podkreślić, że tak naprawdę budowa najdłuższego mostu kolejowego w Wielkiej Brytanii rozpoczęła się już na początku 2021 r., kiedy wbito pierwszy z prawie 300 pali, które stworzyły fundamenty pod przeprawę Colne Valley.

Linia HS2 ma skrócić w przyszłości podróż koleją ze stolicy do Birmingham z godziny i 21 minut do 52 minut. W przypadku trasy Londyn – Manchester zysk czasowy wyniesie równo godzinę.



Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielka Brytania (239)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Fotorelacje

Wiecej z regionu:

Wielka Brytania (239)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5