Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nie będzie odwołań Alstomu i Bombardiera w sprawie decyzji Kolei Holenderskich o bezprzetargowym zakupie 60 ezt firmy Stadler. To oznacza, że pierwsze nowe pociągi szwajcarskiego producenta powinny być na torach Holandii już w grudniu 2016 roku.
Aby poprawić jakość podróżowania i rozładować ścisk w pociągach, Koleje Holenderskie zdecydowały się na zakup w trybie bezprzetargowym 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych firmy Stadler. Dostawy składów szwajcarskiego producenta miałyby ruszyć za kilkanaście miesięcy. Informację podano na kilka dni po tym, jak Holendrzy poinformowali o innym kontrakcie na dostawę 120 ezt. W tym przypadku firma CAF ma dostarczyć pociągi Civity o łącznej wartości 510 mln euro. Pierwsze składy mają znaleźć się na holenderskich torach w 2018 roku. Problem w tym, że Koleje Holenderskie nie mogą tak długo czekać na nowy tabor, dlatego zdecydowały się na dokupienie składów Stadlera.
Firmy Alstom i Bombardier, chciały zaskarżyć decyzję Kolei Holenderskich Nederlandse Spoorwegen (NS) o zakupie w trybie bezprzetargowym 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych szwajcarskiego producenta, ponieważ też chciały mieć szansę na ubieganie się o kontrakt. Koleje Holenderskie tłumaczyły jednak, że procedury przetargowe znacznie opóźniłyby terminy dostaw, a to spowodowałoby poważne problemy dla przewoźnika.
Nowy tabor jest Holendrom bardzo potrzebny. W kraju systematycznie rośnie liczba przewożonych pasażerów, a dodatkowo przewoźnik musi uporać się z tym, że stopniowo będzie ograniczana dostępność pociągów Sprinter Light Trains (wyprodukowanych przez Siemensa i Bombardiera), które będą wyposażane w urządzenia niezbędne do funkcjonowania systemu ETCS. Z informacji przedstawionych przez NS wynika, że przewoźnik do 2018 roku, czyli do czasu pierwszych dostaw pociągów CAF-u, nie będzie w stanie zapewnić wystarczającej ilości taboru, szczególnie, że pod koniec 2015 roku zacznie obowiązywać nowa, dziesięcioletnia koncesja na przewozy na terenie kraju.
Już w dniach 10-11 marca w Warszawie odbędzie się kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. To największa i najbardziej prestiżowa konferencja w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęcona rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. W tym roku podjęte zostaną tematy nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Mowa będzie także na temat modernizacji lokomotyw, jak i szans na rynku ukraińskim.