Japoński koncern Hitachi poinformował, że kontrakt na dostawę 29 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla brytyjskiego przewoźnika Great Western Railway będzie realizowany we Włoszech. Pociągi powstaną w przejętych niedawno od AnsaldoBredy zakładach w Pistoi.
29 składów AT300 miało pierwotnie być wyprodukowanych w zakładzie w Kasado na terenie Japonii. Niewielkie były szanse na ulokowanie produkcji w już istniejącym na terenie Wielkiej Brytanii zakładzie producenta w Newton Aycliffe, ponieważ tam realizowany jest inny brytyjski kontrakt na dostawę siedemdziesięciu pociągów dla Abellio ScotRail (w ramach programu Intercity Express - IEP).
W listopadzie firma Hitachi ostatecznie sfinalizowała przejęcie włoskiego producenta taboru - firmy AlsaldoBreda oraz jej siostrzanej spółki - Ansaldo STS, co jest równoznaczne z przejęciem zakładów w Naples, Reggio Callabria oraz w Pistoi.
Pierwsze trzy przedseryjne pociągi AT300 zostaną - zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami - wyprodukowane w Kasado. Następnie produkcja przeniesie się do Włoch, chociaż elementy do produkcji składów, w tym pudła, elementy napędu, czy systemy klimatyzacyjne, będą dostarczane z Japonii.
– Jesteśmy dumni, że to właśnie w naszych zakładach powstaną prestiżowe składy, które przyniosą nową jakość pasażerom podróżującym między Londynem a południowym zachodem kraju. Jesteśmy podekscytowani realizacją tego kontraktu oraz możliwościami, jakie mamy we Włoszech – powiedział Maurizio Manfellotto, szef Hitachi Rail we Włoszech.
Włoskie zakłady Hitachi już odwiedziła załoga Great Western Railway oraz przedstawiciele partnera finansowego projektu - firmy Eversholt Rail.
Hitachi dostarczy 22 pociągi pięcioczłonowe i 7 dziewięcioczłonowych. Składy będą prowadziły przewozy pasażerskie z Londynu do krańców południowo-zachodnich kraju, w tym do miejscowości Plymouth oraz Penzance. Między Londynem a Kornwalią pociągi będą poruszały się zarówno po trasach bez sieci elektrycznej, jak i po zelektryfikowanych. Między Londynem a Newbury pociągi będą korzystały z istniejącej sieci, a dalej pojadą dzięki silnikom spalinowym.
Wartość kontraktu to około 360 mln funtów.