Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Hiszpania. Otwarto kolejny odcinek linii dużych prędkości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Hiszpania. Otwarto kolejny odcinek linii dużych prędkości
Fot. Alstom
Sieć linii dużych prędkości w Hiszpanii rozrosła się o kolejne 87,25 km. W kraju oficjalnie otwarto odcinek Venta de Baños – Burgos. To największa sieć KDP w Europie.

Hiszpanie oficjalnie otworzyli kolejny odcinek linii dużych prędkości z Venta de Baños do Burgos na północ kraju. Uroczystości odbyły się 21 lipca. Tym samym sieć dużych prędkości w kraju rozszerzyła się o 87,25 km. Linia stanowi przedłużenie odcinka z Madrytu na północ, co przybliża kolejnych mieszkańców do oferty szybkich usług kolejowych. Inauguracyjną podróż odbył sam król Hiszpanii, Król Filip VI.

Na 350 km/h

Linia została zaprojektowana do jazdy prędkości 350 km/h. Wyposażono ją w technologię ERTMS/ETCS poziomu 2, za wdrożenie której odpowiadało konsorcjum firm Alstom (96%) i Indra (4%). Wykonawcy ci będą również odpowiedzialni za utrzymanie infrastruktury przez 20 lat. Linię wyposażono w nowoczesne systemy ochrony pociągu (ATP), scentralizowanego ruchu (CTC) oraz w infrastrukturę GSM-R.

Na linii do Burgos powstało 12 wiaduktów o łącznej długości 4,6 km oraz dwa tunele o łącznej długości 1,3 km. Linia dużych prędkości do Burgos zaczyna się od trójkąta torowego w mieście Venta de Baños, które to leży na osi linii korytarza północnego i północno-zachodniego. Łączą się tutaj linie Valladolid – Palencia – León – Asturia oraz wspomniana Venta de Baños – Burgos – Vitoria, która biegnie dalej do granicy z Francją. Łącznik umożliwi realizację bezpośrednich połączeń między liniami, dzięki czemu możliwe będą połączenia między miastami Valladolid, Palencia i Burgos. Ma to skrócić czas podróży i zwiększyć niezawodność oraz przepustowość infrastruktury.

Podróż krótsza o połowę

Na stacji Burgos Rosa Manzano zadbano o zmienny system zasilania sieci dla potrzeb linii dużych prędkości oraz linii konwencjonalnych. Podróże pociągami między Madrytem a Burgos skrócą się do 45 minut z 1 godziny i 30 minut. Linia ma obsługiwać dwa razy więcej połączeń niż dotychczas. Korzyść czasowa będzie odczuwalna także w dłuższych relacjach. Połączenia między Madrytem a Bilbao skrócą się z 5 godz. do 4 godz. i 28 minut. Podobnie z Madrytu do San Sebastián pociągi mają docierać w czasie 4 godz. i 48 min. Zamiast 5 godz. i 23 minut.

Dzięki nowemu odcinkowi do Burgos, sieć linii dużych prędkości w Hiszpanii liczy już niemal 4 tys. kilometrów. Jest to najbardziej rozwinięta sieć kolejowa tego typu w Europie i druga na świecie, po Chinach, pod względem liczby kilometrów przejechanych przez pociągi dużych prędkości. Ponad 2700 km linii funkcjonuje pod nadzorem technologii ERTMS.

Szybkie połączenie z Burgos to inwestycja za 759 mln euro. Jest to część projektu linii dużych prędkości na odcinku Venta de Baños – Burgos – Vitoria / granica francuska, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Projekt był również dofinansowany w ramach instrumentu „Łącząc Europę” w celu wdrożenia systemu ERTMS poziomu 2 na odcinku Valladolid – Burgos. Wartość zadania wyniosło 15,56 mln euro, z czego środki unijne stanowiły 7,78 mln euro.

Pierwszą linią KDP w Hiszpanii była linia z Madrytu do Sewilli. Od tego czasu sieć kolejowa bardzo się rozwija. Lata 2021-25 są zapowiedzią inwestycji w nowe korytarze szybkich połączeń. Wartość inwestycji określa się na ponad 12 mld euro. Pod koniec 2021 roku ukończono linię Madryt – Galicja. Otwarto także niedawno pierwszy etap linii do Estremadury na odcinku Plasencia – Badajoz. Powstaje również nowy tunel między Atocha i Chamartín w Madrycie, który połączy wszystkie korytarze dużych prędkości, tworząc jednolitą i poprzeczną sieć łączącą główne miasta Hiszpanii.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5