NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Historyczny SR71 trafił do Skierniewic

| Kasper Fiszer 13.10.2018 2,6k

Historyczny SR71 trafił do Skierniewic
Wagon SR71 na terenie Parowozowni Skierniewicefot. Kasper Fiszer
Wyprodukowany w Lubaniu Śląskim SR71-04 stał się jednym z nielicznych pojazdów kolejowej służby energetycznej eksponowanych w polskich placówkach o charakterze muzealnym. Przed kilkoma dniami stał się on bowiem własnością Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, które opiekuje się parowozownią w Skierniewicach i gromadzi na jej terenie zabytki kolejnictwa. Działania organizacji skupiają się aktualnie m.in. na remoncie dachu historycznego obiektu.
W minioną sobotę 6 października odbyło się uroczyste przekazanie wagonu spalinowego SR71-04 Polskiemu Stowarzyszeniu Miłośników Kolei, które opiekuje się skierniewicką parowozownią. To właśnie tam stacjonować będzie wycofany ze służby w PKP Energetyka pojazd. Bez wątpienia stanie się on jedną z największych atrakcji placówki o charakterze muzealnym – choć jest on o wiele młodszy niż wiele prezentowanych tam zimnych parowozów, kolekcja taboru technicznego zgromadzona w polskich muzeach jest bardzo skromna.

Produkt jednego z nieistniejących ZNTK

Wagon został wyprodukowany w nieistniejących już Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Lubaniu Śląskim w 1975 r. Był jednym z 23 egzemplarzy serii i eksploatowano go kolejno w zakładach PKP w Jaworzynie Śląskiej i Katowicach oraz w Zakładzie Górnośląskim PKP Energetyka. Pojazd wyposażony jest w stanowisko do obserwacji sieci trakcyjnej oraz w ruchomy pomost, stojąc na którym, można było dokonywać napraw. Kolejowa spółka zdecydowała się oddać historyczny wagon PSMK, bo obecnie wykorzystuje ona nowocześniejsze pojazdy z umożliwiającym potokową wymianę sieci trakcyjnej FUM100 na czele.

– Dzięki nowszym pojazdom jesteśmy w stanie świadczyć dla naszego głównego klienta, jakim są PKP PLK, usługi coraz wyższej jakości – podkreślił Marcin Zalewski, pełnomocnik zarządu PKP Energetyka ds. bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zaznaczył, że czas wywieszania sieci trakcyjnej przez FUM100 jest aż czterokrotnie krótszy niż przy tradycyjnej pracy elektromonterów. – Jednak szukając pól do dalszego rozwoju, zawsze czerpiemy z historii i budujemy na jej fundamencie, dlatego szczególnie cieszymy się, że przekazaliśmy do Parowozowni SR71, który stanowi bardzo ważny element historii naszej firmy – podsumował swoje wystąpienie.

PSMK szuka środków na remont dachu parowozowni

– Parowozownia jest miejscem naprawdę unikalnym. Myślę, że świadczy o tym choćby liczba osób odwiedzających ją każdego roku gości – stwierdził natomiast Dariusz Chęcielewski, radny Skierniewic reprezentujący również prezydenta miasta. – Prezydent bardzo sobie chwali współpracę z PSMK przy organizacji różnego rodzaju podejmowanych razem projektów – dodał.

Judyta Kurowska-Ciechańska, wiceprezes PSMK, apelowała przy okazji przekazania SR71 o wsparcie finansowe ze strony władz miejskich. Stowarzyszenie potrzebuje bowiem środków na remont dachu swojego obiektu. Przypomnijmy, że niedawno dotację na ten cel przekazał Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Warte uwagi
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5